به گزارش سایپانیوز، بر اساس آمار منتشر شده توسط انجمن توزیع‌کنندگان صنعت خودرو، تعداد خودروهای سواری و تجاری سبک فروخته شده در سال ۲۰۲۱ در ترکیه به ۷۳۷هزار و۳۵۰ دستگاه رسید. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ رقم فروش ۷۷۳‌هزار دستگاه بود. در ماه دسامبر ۲۰۲۱ نیز فروش خودرو در ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳/ ۴۰ ‌درصد افت داشت و از ۱۰۴هزارو۲۹۳‌‌‌ دستگاه به ۶۲هزارو۲۴۳ دستگاه رسید. علت افت فروش خودرو در ترکیه را به معضلات تامین نسبت می‌دهند اما عوامل اصلی آن آثار بعد از شیوع کرونا و نرخ بالای بهره وام و کاهش ارزش لیره ترکیه در مقابل ارزهای خارجی به‌خصوص دلار بوده است.

انجمن توزیع‌کنندگان صنعت خودرو پیش‌بینی کرده بود که در سال ۲۰۲۱ میزان فروش خودرو در ترکیه بین ۸۲۵ تا ۸۷۵‌هزار دستگاه و در سال ۲۰۲۲ بین ۸۵۰ تا ۹۰۰‌هزار دستگاه باشد. نکته خیره‌کننده در صنعت خودروی ترکیه، به عنوان لکوموتیو اقتصاد این کشور آن است که این صنعت موفق به کسب درآمدی حدود ۶/ ۴۰۲ میلیارد لیر ترکیه معادل ۳/ ۲۹ میلیارد دلار آمریکا در حوزه صادرات خودرو شده است. این رقم در مقایسه با ۵۴/ ۲۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رشد ۱۵‌درصدی داشته است. در بین صنایع مختلف در ترکیه، صنعت خودرو برای شانزدهمین سال متوالی، صادرکننده برتر شده است. به بیان دقیق‌تر، ۳/ ۱۳درصد از کل صادرات ترکیه را صادرات محصولات صنعت خودروی این کشور تشکیل می‌دهد. صادرات ترکیه در سال ۲۰۲۱ با تقریبا ۳۰‌درصد رشد به نزدیک ۴/ ۲۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

۶/ ۶۴ درصد از مقصد صادرات صنعت خودروی ترکیه، اتحادیه اروپا با ۱۹‌میلیارد دلار است. بزرگ‌ترین بازار صادرات ترکیه در این اتحادیه، آلمان است و سهم آلمان از صادرات ترکیه با ۱۷‌درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۱/ ۴ میلیارد دلار رسیده است. صادرات ترکیه به فرانسه و انگلستان هم در سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۱۴ و ۳۹‌درصد رشد داشته است. صادرات به مراکش هم ۲۲‌درصد رشد کرده است.

در سال ۲۰۲۱ صادرات ترکیه به خاورمیانه اما ۱۵‌درصد افت و در کشورهای CIS حدود ۳۸‌درصد رشد کرد. صادرات به منطقه آزاد آمریکای شمالی هم ۲۸‌درصد رشد کرد و در کشورهای آفریقایی نیز ۲۱‌درصد رشد داشت. بحران تراشه نیمه‌هادی سال گذشته ادامه داشت و به همراه سایر معضلات زنجیره تامین مواد خام و افزایش قیمت مواد اولیه، روی صنعت خودروی ترکیه تاثیر منفی گذاشت. با این حال صنعت خودروی ترکیه در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ بالاترین میزان رشد صادرات خود را به ثبت رساند.