به نقل از رویترز، تویوتا اعلام کرد در سال مالی منتهی به ۳۱ مارس ۵/ ۸ میلیون دستگاه خودرو خواهد ساخت که از ۹‌میلیون دستگاه هدف قبلی کمتر است. این در حالی است که سود عملیاتی این شرکت برای سه ماه منتهی به ۳۱ دسامبر، ۲۱‌درصد کاهش یافته است. یکی از مقامات تویوتا به خبرنگاران گفت: ما انتظار نداریم که عدم‌تعادل در عرضه تراشه به سرعت حل شود، ضمن آنکه روند همه‌گیری ویروس کرونا نیز نامشخص است.

وی افزود: ما فکر می‌کنیم که عدم‌قطعیت (در بازار) در سال مالی آینده ادامه خواهد داشت. بر اساس این گزارش، تویوتا مانند دیگر خودروسازان بزرگ جهانی مجبور به کاهش تولید شده زیرا همه‌گیری کرونا زنجیره‌‌‌های تامین جهانی را ویران کرده است. این در حالی بود که این شرکت در ابتدای سال کاری خود انتظار داشت ۳/ ۹میلیون خودرو در سراسر جهان بسازد.

 این مشکلات تویوتا را مجبور به کاهش هزینه‌ها به منظور سود بیشتر به ازای هر خودرو کرده است. تلاش این شرکت برای افزایش حاشیه سود با تقاضای قوی در بازارهای کلیدی مانند چین، آمریکا و اروپا همراه شده است.

 این موضوع همچنین سبب شده تویوتا قیمت‌ها را افزایش داده و هزینه‌‌‌هایی که برای جذب مشتریان می‌‌‌پردازد را کم کند. داده‌های موسسه ریفینیتیو نشان می‌دهد سود عملیاتی سه‌ماه سوم ۴/ ۷۸۴ میلیارد ین است که بالاتر از میانگین پیش‌بینی ۸/ ۷۱۶ میلیارد ینی بر اساس برآوردهای ۹ تحلیلگر بود.  تویوتا چندی پیش گوی سبقت را از جنرال‌موتورز در بازار خودرو آمریکا  ربود.