تب خودروهای پاک بالا رفت

چند سالی بود که شرکت‌های خودروسازی برای ورود به بازار خودروهای برقی مردد بودند. حالا کار به جایی رسیده است که نمی‌توانند پا به پای تقاضای موجود در بازار تولید کنند. کسانی که می‌خواهند صاحب خودروهای برقی شوند باید انتظار طولانی بکشند.در همین ماه، هربرت دییس، مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس واگن گفت که تا پایان سال ۲۰۲۲ تمام ظرفیت موجود خود را به بازار آمریکا و اروپا اختصاص داده و همه این ظرفیت را از همین الان فروخته است. به گفته وی، دلیل این اتفاق، تقاضای زیاد بوده است. با توجه به گفته‌های وی، هر کس که می‌خواهد پورشه تایکان یا فولکس واگن آی. دی. ۴، یا آئودی ای. ترون بخرد، حداقل باید تا سال ۲۰۲۳ صبر کند. اُلا کالنیوس مدیرعامل مرسدس بنز هم گفته است: «تا حدود خیلی زیادی این موضوع در مورد ما هم صدق می‌کند.» این در حالی است که قیمت خودروهای برقی مرسدس بنز بسیار بالاست و EQS این خودروساز که یک سدان برقی فوق لاکچری است ۱۰۳,۰۰۰ دلار قیمت دارد. در ماه مارس هم جیم فارلی مدیرعامل فورد گفت که این خودروساز در عمل تا چند سال محصولات موستانگ مک-ایی برقی و پیکاپ لایتنینگ اف-۱۵۰ برقی خود را فروخته است. تا حدودی کمبود تراشه، تحویل خودروها را به تاخیر انداخته است اما این خودروساز بیش از ظرفیت خود مشتری دارد. بعد از آن‌که تعداد متقاضیان فورد از ۲۰۰‌هزار نفر گذشت، این خودروساز پیش‌فروش را متوقف کرد. در حال حاضر برای سال ۲۰۲۲ هیچ تقاضای دیگری برای مک-ایی یا اف-۱۵۰ برقی پذیرفته نمی‌شود.

سم فیورانی قائم‌مقام شرکت تحقیقاتی اتوفارکست سولوشنز می‌گوید: «این اعلام‌ها از سوی خودروسازان ترکیبی از اخبار کمبود تراشه و ایجاد هیاهوی روابط عمومی است.» با این حال واقعیت هم همین را نشان می‌دهد که خرید یک خودروی تمام‌برقی در بازار آمریکا و اروپا خیلی ساده و خیلی زود اتفاق نمی‌افتد. با افزایش قیمت بنزین در کشورهای غربی، تقاضا برای خودروهای برقی هم رو به افزایش است. تسلا، بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی برقی دنیا، با اینکه ظرفیت تولید خود را بالا برده اما هنوز عرضه آن به پای تقاضا نرسیده است. اگر امروز کسی تسلا مدل۳ را در وب‌سایت این شرکت ثبت‌سفارش کند، زودترین زمانی که به خودروی خود خواهد رسید اواخر دسامبر خواهد بود. برخی از مدل‌ها مانند ایکس شاسی‌بلند و سدان مدل اس نیز تا اوایل سال ۲۰۲۳ فروخته شده اند.

استارت‌آپ‌های جدید مثل لوسید موتورز و ریویان هم خودروسازان برقی جدیدی هستند که اولین خودروهای خود را به‌تازگی عرضه کرده‌اند. کسانی که امروز لوسید ایر یا آر وان تی R۱T ریویان را دریافت کرده‌اند، چند ماه یا حتی چند سال انتظار کشیده‌اند. هر کس از الان ثبت‌سفارش کند باید در صف قرار گیرد که هزاران نفر جلوی آنها هستند. فیورانی می‌گوید: «یک قرن است که خودروهای بنزین‌سوز احتراق داخلی تولید و عرضه می‌شوند، تولید با تیراژ بالا و قیمت پایین خودروهای برقی مقوله جدیدی است و هنوز معلوم نیست این تقاضا تا چقدر عمیق است و تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند.»