نخستین مناظره ترامپ و بایدن ، شدت درگیری‌ها و کینه توزی‌ها

به نقل از رادیو فرانسه ؛ نخستین مناظره ترامپ-بایدن شدت درگیری‌ها و کینه دو طرف به یکدیگر را نشان می دهد"کریس والاس" مجری معروف شبکه فاکس نیوز گرداننده این مناظره است که  در کلیوند در ایالات اوهایو برگزار می شود.  ۶ موضوع اصلی مناظره امشب همگی درباره مسایل داخلی آمریکاست: بررسی سوابق و کارنامه دو نامزد انتخاباتی، موضوع جایگزینی قاضی جدید در دیوان عالی آمریکا، بحران کرونا، اقتصاد، تظاهرات و خشونت‌های جاری در برخی شهرهای آمریکا در اعتراض به موضوع تبعیض نژادی، و شیوه انتخابات آتی و بحث چالش‌برانگیز انتخابات پُستی و حواشی آن موضوع های مناظره امشب هستند.

با توجه به موضوع های از پیش تعیین شده، مناظره امشب در ۶ بخش انجام می گیرد. هر بخش حدود ١۵ دقیقه طول خواهد کشید. پس از مطرح کردن موضوع توسط مجری، دونالد ترامپ و جو بایدن هر کدام دو دقیقه فرصت خواهند داشت تا به پرسش مطرح شده پاسخ دهند. طبق گفته کمیسیون برگزاری مناظره، والاس سپس از بقیه وقت در هر بخش استفاده خواهد کرد تا بحث بیشتری را در مورد موضوع  مطرح شده، تسهیل کند.

سی ان ان می نویسد افشاگری روز یکشنبه نیویورک تایمز در مورد وضعیت مالیاتی دونالد ترامپ و اعلام این موضوع که رئیس جمهوری میلیاردر آمریکا  در سال های ٢٠١۶ و ٢٠١۷ فقط ۷۵۰ دلار مالیات فدرال پرداخت کرده و طی ١٠ سال هیچ مالیاتی پرداخت نکرده است، ابزار نیرومندی را در اختیار بایدن قرار داده تا در این زمینه دونالد ترامپ را به چالش بکشد.

 پس از انتشار گزارش نیویورک تایمز کمپین انتخاباتی بایدن به سرعت دست بکار شد و اقدام به تولید و پخش یک آگهی دیجیتالی کرد که در آن تصریح شده که معلمان، آتش نشانان و پرستاران آمریکایی به طور متوسط بیشتر از ترامپ میلیاردر مالیات بر درآمد فدرال پرداخت می کنند. مسئولان ارشد دموکرات معتقدند که بایدن در هنگام بحث از افشاگری در این زمینه برای حمله به رئیس جمهوری آمریکا استفاده خواهد کرد.

این افشاگری هدیه ای است برای بایدن، که با توجه به رویکرد ترامپ مبارزات انتخاباتی خود را با شعارهای پوپولیستی علیه ترامپ به پیش ببرد  و بگوید که ترامپ ماهیتاً نمی تواند با آمریکایی های طبقه متوسط ​​ارتباط برقرار کند. این استراتژی با تلاش های اخیر بایدن برای تنظیم مبارزات انتخاباتی به عنوان "اسکرنتان" در برابر"خیابان پارک"  "Scranton vs. Park Avenue" برجسته می شود. بایدن خود را به عنوان نامزد واقعی کارگران آمریکایی معرفی می کند، زیرا او در شهرکارگری "اسکرنتان"  Scranton ، در ایالت پنسیلوانیا متولد شده و در آنجا بالنده شده است، در مدارس دولتی این ایالت با اکثریت کارگران تحصیل کرده است؛ در حالی که دونالد ترامپ هیچگاه این محیط کارگری را درک و لمس نکرده و صرفاً در مناطق ثروتمند نیویورک بزرگ شده و تحصیل کرده و بیشترین ارتباط  را نه با کارگران و طبقات مردمی، بلکه با ثروتمندان محله منهتن داشته است.

سی ان ان می نویسد: ترامپ برغم آنکه نیویورک تایمز بر اساس اسناد موثق و در دست داشتن اظهارنامه مالیاتی او این افشاگری را کرده؛ با این استدلال که اکثر مردم آمریکا به این موضوع ها اهمیت نمی دهند و بر روی آن تمرکز نخواهند کرد، گزارش نیویورک تایمز را رد کرده است. این تاکتیک ترامپ امشب از سوی بایدن زیر سوال خواهد رفت.

رویترز، گزارش می دهد دونالد ترامپ و جو بایدن روز سه شنبه به وقت آمریکا مناظره انتخاباتی مهمی برگزار خواهند کرد که نشان دهنده شدت درگیری‌ها و کینه دو طرف به یکدیگر خواهد بود.

تاکنون بیش از یک میلیون آمریکایی به شکل زود هنگام رای داده اند و زمان برای تغییر نظر رای دهندگانی که هنوز تصمیم خود را نگرفته اند، به سرعت در حال گذر است و حالا در فاصله پنج هفته مانده تا انتخابات روز سوم نوامبر، رقابت بین دو نامزد برای رسیدن به کاخ سفید شدت بیشتری پیدا کرده است.

در این مناظره، ترامپ و بایدن درباره چالش‌های سیاسی ضروری از جمله مسئله شیوع ویروس کرونا که موجب مرگ بیش از ٢٠٠ هزار نفر و بیکار شدن میلیون‌ها نفر در آمریکا شده است، نامزد شدن امی کنی برت برای عضویت در دیوان عالی آمریکا و اعتراضات علیه نابرابری جنسیتی در این کشور، صحبت خواهند کرد.

یکی از مسائل مهم  امشب به گزارش روز یکشنبه نیویورک تایمز  در باره پرونده مالیاتی ترامپ مربوط می شود که بایدن از آن برای به چالش کشیدن ترامپ استفاده خواهد کرد.

این مناظره برای بایدن از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که وی فرصت این را دارد که نشان دهد توانایی حضور در کاخ سفید و پایان دادن به ریاست جمهوری پر از جنجال ترامپ را دارد.

در نظرسنجی‌های انجام شده، بایدن از ترامپ پیش است، اما نظرسنجی‌ها در ایالت‌های کلیدی نشان دهنده رقابت نزدیک‌تر دو طرف است.