استقلال‌طلبان کاتالونیا برای پیشگیری از بیرون رانده شدن، زنان و کودکان خود را زودتر به دفاتر رای‌گیری فرستادند تا در آنجا تا زمان انتخابات بمانند؛ درحالی‌که نیروهای پلیس قصد داشتند تا آنها را از این دفاتر بیرون کنند و این دفاتر را ببندند. اگر رفراندوم استقلال کاتالونیا با برد روبه‌رو شود، دولت این منطقه به صورت یکجانبه استقلال کاتالونیا را در ۴۸ ساعت اعلام خواهد کرد و سپس به تدوین یک قانون اساسی خواهد پرداخت و از ایجاد یک دولت جدید، یک خزانه‌داری، یک بانک مرکزی و حتی یک ارتش سخن خواهد گفت. مادرید تمام تلاش خود را می‌کند تا جلوی این رفراندوم را بگیرد. ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا اعلام کرده که ممکن است بند ۱۵۵ قانون اساسی را که به او این اجازه را می‌دهد تا مدیریت اجرایی کاتالونیا را از اختیاراتش خلع کند، به اجرا بگذارد.

در آستانه برگزاری همه‌پرسی در کاتالونیا، ده‌ها تراکتور برای محافظت از حوزه‌های رای‌گیری به بارسلون آمدند. از آنها خواسته شده در برابر حوزه‌ها مستقر شوند و در صورت تلاش نیروهای دولت اسپانیا برای توقف همه‌پرسی، مانع از مسدود شدن در ورودی حوزه شوند یا تا جای ممکن برای نیروهای دولتی سد معبر ایجاد کنند. دولت مرکزی که در شهر مادرید مستقر است، تلاش می‌کند مانع از برگزاری آن شود. روز جمعه ورود صف تراکتورها که در مرکز بارسلون رژه می‌رفتند با کف و هورای حاضران و عابران روبه‌رو شد. دولت مرکزی از چند هفته پیش به ماموران پلیس دستور داده بود برای جمع آوری صندوق‌های رای اقدام کنند؛ اما آنها بارها اعلام کرده بودند از محل نگهداری یا «اختفا»ی این صندوق‌ها خبر ندارند.

با این حال، با فرا رسیدن ساعت ۹ صبح یکشنبه و باز شدن در حوزه‌های رای‌گیری در کاتالونیا، پلیس اسپانیا به زور وارد بسیاری از مراکز رای‌گیری شد و روند رای‌گیری در همه‌پرسی استقلال این منطقه را مختل کرد. در پی مخالفت‌های دولت اسپانیا با برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا و تعطیلی بسیاری از مراکز رای‌گیری، هزاران تن از طرفداران جدایی از شب گذشته در مقابل مراکز باقی مانده، تجمع کرده‌ بودند تا آرای خود را به صندوق بیندازند. تصاویر منتشرشده از حوزه‌های رای‌گیری نشان می‌دهد که نیروهای ضد شورش و پلیس در برخی مراکز با مردم درگیر شده‌اند و در مراکزی هم با زور وارد ساختمان‌های درنظر گرفته شده برای همه‌پرسی شده‌اند و صندوق‌های رای و دیگر تجهیزات را مصادره کرده‌اند.

نیروهای امنیتی و پلیس اسپانیا از دیشب (یکشنبه) در خیابان‌ها و مراکز حساس منطقه کاتالونیا مستقر شده‌ و در مقابل هزاران تن از طرفداران جدایی از اسپانیا شب را در خیابان‌ها ماندند و در مقابل مراکز تعطیل نشده رای‌گیری صف‌های طولانی تشکیل داده‌ بودند. دولت اسپانیا تا یکشنبه شب از ۲۳۰۰ مرکزی که برای رای‌گیری در همه‌پرسی توسط دولت محلی کاتالونیا در نظر گرفته شده بود، ۱۳۰۰ مرکز را تعطیل کرده بود و از ساعت ۹ دیروز به برخی دیگر از مراکز به‌ویژه در بارسلون، مرکز این منطقه که هواداران استقلال در مقابل آنها تجمع کرده‌اند، یورش برد. دولت اسپانیا بر غیرقانونی بودن همه‌پرسی استقلال کاتالونیا تاکید دارد و اعلام کرده که به هر قیمتی مانع برگزاری همه‌پرسی می‌شود. دادگاه عالی اسپانیا این رای گیری را غیرقانونی و ممنوع اعلام کرده و دادگستری کاتالونیا از نیروهای پلیس ملی و ایالتی خواسته است ورقه‌ها و صندوق‌های رای را ضبط کند. از یکسو، نیروهای انتظامی، تعدادی از دفاتر رای گیری را بسته و ۱۰ میلیون ورقه و صدها صندوق رای را ضبط کرده‌اند و از سوی دیگر، دانشجویان و هواداران جدایی کاتالونیا با توزیع اعلامیه و نصب آفیش‌های تبلیغاتی و اشغال دانشگاه‌ها و مدارس، مردم را به نافرمانی مدنی از حکومت مرکزی فرامی‌خوانند.