روز یکشنبه گذشته در منطقه کاتالونیا با مرکزیت شهر بارسلون همه‌‌پرسی استقلال برگزار شد، اما دولت مرکزی اسپانیا کوشید تا از برگزاری آن جلوگیری کند. مقام‌های محلی می‌گویند نزدیک به ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی به استقلال این منطقه رای مثبت داده‌اند. کارلوس پوجدمان در پاسخ به پرسشی درباره دخالت حکومت اسپانیا و اینکه دولت مرکزی کنترل منطقه کاتالونیا را در دست بگیرد، گفته است: چنین اقدامی، یک اشتباه خواهد بود که همه‌چیز را تغییر خواهد داد. این درحالی است که فیلیپ ششم، پادشاه اسپانیا روز سه‌شنبه رهبران منطقه کاتالونیا را متهم کرد که با زیر پا گذاشتن اصول دموکراتیک باعث چند دستگی در بین مردم کاتالونیا شده‌اند. پادشاه اسپانیا در یک برنامه تلویزیونی زنده رهبران منطقه کاتالونیا را به عدم وفاداری به دولت و حکومت اسپانیا متهم کرد. دولت مرکزی اسپانیا می‌گوید: همه‌پرسی بر خلاف قانون اساسی اسپانیا است؛ قانونی که در پی مرگ فرانکو، واپسین دیکتاتور آن کشور در سال ۱۹۸۷ به تصویب رسید. در روز سه‌شنبه همچنین صدها هزار نفردر اعتراض به «خشونت»‌ پلیس در روز همه‌پرسی استقلال این منطقه در شهر بارسلون دست به راهپیمایی زدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه حدود ۳۰۰ هزار معترض در خیابان‌های بارسلون خواستار خروج نیروهای پلیس شدند و در شعارهای خود اعلام کردند که خیابان‌ها همیشه به آنها تعلق دارد. این درحالی است که به‌دنبال فراخوان اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های هوادار استقلال کاتالونیا، ایستگاه‌های مترو در بارسلون تعطیل شدند و کارگران دست از کار کشیدند.

مقام‌های محلی در کاتالونیا می‌گویند بیش از ۷۰ درصد از کارگران به فراخوان اعتصاب پاسخ مثبت دادند. پیش از این،‌ دانشگاه‌های بارسلون، موزه هنر معاصر این شهر و حتی باشگاه فوتبال بارسلونا اعلام کرده‌ بودند که به اعتصاب سراسری می‌پیوندند. هدف از این اعتصاب سراسری، محکوم کردن خشونت پلیس اسپانیا در روز برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کاتالونیا اعلام شده بود.

جدایی کاتلان‌ها از اسپانیا بزرگ‌ترین بحران این کشور طی چند دهه اخیر به حساب می‌آید. به همین منظور رسانه‌های محلی می‌گویند که ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا باب مذاکره را با احزاب اپوزیسیون آغاز کرده است. درحالی‌که اسپانیا روز یکشنبه گارد «گواردیو سیویل» را به این ایالت گسیل کرد تا مانع برگزاری همه‌پرسی شود، اما این همه‌پرسی به‌رغم خشونت پلیس و نیروهای نظامی در این ایالت برگزار شد.