این سازمان در این گزارش خود نشان داده است که چگونه حکومت‌ها و اقتصاد آنها از مزیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت استفاده می‌کنند تا به اهداف سیاست‌گذاری‌های دولت‌هایشان دست یابند. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» در این گزارش آمده است:

فرصت‌ها و چالش‌هایی که تغییرات دیجیتال در اقتصادها پدید آورده‌اند موجب بیداری دولت‌ها شده است. تغییرات دیجیتال این قابلیت را دارد که اقتصادها را تقویت کند و امروز با این قابلیت خود در سرتاسر جهان در حال رشد و نمو است. امروزه اقتصادهای جهان به منظور حداکثرسازی منافع این تغییرات دیجیتال در حوزه‌های نوآوری، رشد و رفاه اجتماعی، بر کاربردهای آن در سیاست‌گذاری‌هایشان تمرکز کرده‌اند. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه با اشاره به اینکه تاکنون پیشرفت‌های خوبی در اجرایی کردن استراتژی‌های ملی دیجیتال در میان کشورهای عضو مشاهده شده است، افزود که هنوز هماهنگی‌ها در این زمینه به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش محسوب می‌شود و در حال حاضر معدود کشورهایی توانسته‌اند مقامات بلندپایه یا نهادهای مرتبط با امور دیجیتال خود را با استراتژی‌های دولت هماهنگ کنند.

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در این گزارش خود افزود: به‌رغم تداوم اثرات بحران مالی جهان، خدمات فناوری اطلاعات همچنان در حال رشد است و از چشم‌انداز خوبی نیز برخوردار است. بر این اساس، ارزش افزوده خدمات مخابراتی، تولید رایانه و وسایل الکترونیک دچار افت شده اما در عوض فناوری اطلاعات رشد کرده است. بر این اساس، ابداعات دیجیتال و الگوهای نوین کسب و کار تغییراتی را بنا نهاده‌اند که اثرات آن به حوزه‌های مشاغل و تجارت کشورهای عضو این سازمان نیز رسیده است.

این نهاد بین‌المللی عنوان کرد که ابداعات داده بنیان، الگوهای نوین تجارت و اپلیکیشن‌های دیجیتال عملکرد علوم، دولت‌ها، شهرها و بخش‌هایی همچون بهداشت و کشاورزی را دستخوش تغییر کرده است. اثرات تغییرات دیجیتال، در از بین رفتن مشاغل و ایجاد فرصت‌هایی در دیگر حوزه‌ها، ظهور اشکال جدیدی از اشتغال و تغییر شکل افق تجارت به‌ویژه در بخش خدمات انعکاس یافته است. بسیاری از کشورها در واکنش به این تحولات مهم، قوانین کار و توافق‌نامه‌های تجاری خود را مورد بازبینی قرار داده‌اند.

در چنین فضای پر از تغییر و تحول، بی‌شک استفاده موثر از فناوری ارتباطات و اطلاعات در زندگی و اشتغال افراد نیازمند برخورداری از مهارت‌های کافی است. از میان ۱۰ شغلی که کارفرمایان بیشترین مشکل را برای جذب نیروهای متخصص آنها دارند، کارکنان فناوری اینترنت در رده دوم قرار دارد هر چند کمبود مهارت‌های متخصصان فناوری ارتباطات و اطلاعات، دست کم در اروپا محدود به چند کشور است. در کل اما مهارت‌های افراد شاغلی که هر روز از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌کنند، ناکافی است. با توجه به پیشرفت‌های دیجیتال در جهان امروز، انسان عصر ما بیش از پیش به مهارت‌هایی همچون حل مشکلات و ارتباطات نیازمند است و این مهارت‌ها برای تطابق با جو تغییرات شغلی بیش از پیش مورد نیاز است. «بلاک‌چین» یا پلت‌فرم نرم‌افزاری دارایی‌های دیجیتال امروزه بسیاری از تراکنش‌ها را سهل کرده است. به‌عنوان مثال بیت‌کوین که نوعی پول مجازی است، مستقل از هر بانک مرکزی‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنین پیشرفت‌های نوینی موجب ایجاد فرصت‌هایی نو در بسیاری از حوزه‌ها از جمله بخش‌های مالی، دولت وآموزش می‌شوند چون هزینه تراکنش‌ها را کاهش می‌دهند، پاسخگویی را تسهیل و اجرایی شدن قراردادها را ضمانت می‌کنند. بخش اعظم این دستاوردها اما با موانع سیاست‌گذاری و حقوقی مواجه است.

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در این گزارش خود اعلام کرده است که ظرف تنها ۲۰ سال، میزان دسترسی به اینترنت در دنیا از ۴ درصد جمعیت کل جهان به ۴۰ درصد آن افزایش یافته است و این موجب تحولات زیادی در عرصه‌های تجارت الکترونیک، کشاورزی، بانکداری و ... شده است. در کل اما نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که بهره‌مندی از منافع تحولات دیجیتال نیازمند پاسخگویی به چالش‌هایی است که در حوزه‌های خاصی همچون مشاغل، مهارت‌ها و اعتماد ایجاد می‌شود.

ضروری است در چنین شرایطی دولت‌ها باید فعالانه عمل کنند و رویکردی منطبق با عصر دیجیتال امروز در سیاست‌گذاری‌هایشان اتخاذ کنند. بدیهی است یکپارچگی اقدامات اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در راستای انطباق با اقتصاد دیجیتال ضروری است؛ چرا که آزادی اینترنت موجب توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می‌شود، اعتماد مصرف‌کننده به‌عنوان یک اصل کلیدی در اقتصاد دیجیتال ضروری است و مدیریت امنیت دیجیتال و خطرات مربوط به حریم خصوصی لازمه پیشرفت اقتصادی و اجتماعی است. سازمان در نهایت بر این نکته مهم تاکید کرد که فناوری‌های دیجیتال موجب شده است که تقاضا برای مهارت‌های جدید افزایش یابد و افراد و دولت‌ها باید خود را برای این تقاضای جدید آماده کنند.