خرابکاری ترامپ علیه اوباماکر

رسانه‌های آمریکایی نام این اقدام ترامپ را یک پیروزی برای شرکت‌های بیمه خصوصی نامیده‌اند. در این راستا رئیس‌جمهوری آمریکا بعدازظهر پنج‌شنبه به وقت محلی، فرمانی را امضا کرد که براساس آن پرداخت یارانه دولتی به شرکت‌های بیمه درمانی برای اقشار کم‌درآمد قطع می‌شود.

فرمانی که ترامپ آن را امضا کرده، تغییراتی اساسی در بدنه قانون بیمه همگانی باراک اوباما ایجاد می‌کند. این قانون که به اوباماکر معروف است تا ۲۰ میلیون نفر را تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌داد. مجلس سنای آمریکا با وجودی که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت را دارند، تاکنون در برابر طرح‌های ترامپ برای لغو قانون بیمه درمانی اوباما مقاومت کرده اما ظاهرا این مقاومت بی‌نتیجه بود. هدف از فرمان ترامپ بیش از هر چیز رهایی از محدودیت‌های شرکت‌های بیمه است که در قانون اوباماکر مقرر شده بود. این فرمان این امکان را به شرکت‌های بیمه می‌دهد که پیشنهادهای ارزان‌تری را به مشتریان خود ارائه دهند. دموکرات‌ها نام «خرابکاری» بر فرمان ترامپ گذاشته‌اند. نگرانی مخالفان این فرمان جدید، این است که از این پس شرکت‌های بیمه «خدمات حداقلی» با قیمت کم ارائه دهند که می‌تواند تنها برای مشتریان جوان و سالم جذاب باشد.

این سیاست در نهایت به این منتهی می‌شود که بیمه درمانی مبتلایان به بیماری‌های مزمن و نیز سالمندان گران تر شود. استدلال ترامپ اما طور دیگری است. او معتقد است آزادی بیشتر در تعیین تعرفه بیمه باعث رقابت بیشتر می‌شود و در نهایت انتخاب‌‌های متعددی را در برابر مشتریان بیمه قرار می‌دهد. او گفته است: «میلیون‌ها شهروند از این فرمان سود خواهند برد.» جمهوری‌خواهان با آنکه اکثریت را در هر دو مجلس آمریکا در اختیار دارند تا کنون موفق نشده‌اند قانون بیمه همگانی اوباما را لغو کنند. این کار یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود. به همین دلیل ترامپ تصمیم گرفت شخصا وارد عمل شود. فرمانی که رئیس‌جمهوری آن را امضا کند به اندازه   قانون مصوب کنگره محکم نیست؛ به همین دلیل متخصصان معتقدند این فرمان با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد. رویترز نیز در این زمینه گزارش داد که افراد زیادی از طریق این فرمان متضرر می‌شوند و آنها می‌توانند با مراجعه به دادگاه چالش‌های زیادی برای این فرمان ایجاد کنند. پیش‌تر نیز ترامپ این دردسرها را در مورد فرمان اجرایی‌اش در زمینه محدود کردن ورود اتباع کشورهای مسلمان را به چشم خود دیده بود. دادگاه‌های بسیاری فرمان ترامپ را به حالت تعلیق در آورده بودند. در این زمینه نیز کارشناسان حقوقی پیش‌بینی می‌کنند شکایات زیادی علیه این فرمان مطرح شود؛ زیرا از طریق قانون بیمه همگانی اوباما بسیاری از شهروندان آمریکایی این شانس را پیدا کردند که بیمه درمانی داشته باشند؛ اما حالا با این فرمان بسیاری از افراد از شمول این قانون خارج می‌مانند. این درحالی است که درصد افرادی که بیمه درمانی نداشتند پس از طرح اوباما از ۱۶ به ۹ درصد کاهش پیدا کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز هم در زمینه فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت: ترامپ روز پنج‌شنبه اقدام خود را یک «درمان سریع» برای خنثی کردن اقدام اوباما دانست و گفت که این فرمان مانعی عاجل برای اقدامات مخرب اوباماکر ایجاد می‌کند.  به نوشته این روزنامه طرح ترامپ یک ستون اصلی دارد. در این قانون کارفرمایان کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند با ایجاد انجمن‌هایی خدمات درمانی را مانند شرکت‌های بزرگ خریداری و مانند آنها و تحت قانون مشابه از خدمات درمانی استفاده کنند. اما نیویورک‌تایمز در انتقاد به این طرح نوشته است: هنوز مشخص نیست کارگران آزاد یا سایر افرادی که مایل هستند از خدمات درمانی غیر از اوباماکر استفاده کنند، قادر به دسترسی به طرح‌های این شرکت‌ها باشند یا نه. فرمان اجرایی ترامپ در واقع خدمات درمانی اوباماکر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در آمریکا شرکت‌های بیمه خدمات درمانی متنوعی را ارائه می‌دهند؛ اما قانون اوباماکر به افراد ضعیف اجازه می‌داد تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند. جمهوری‌خواهان بر این باورند که اوباماکر هزینه زیادی به دولت متحمل می‌کند با این حال آنها در ۲ دور رای‌گیری، به‌رغم برتری عددی در سنا نتوانستند اوباماکر را از میان بردارند.