سپس نیروهای حشدالشعبی وارد میدان شدند و دست به تهدید نیروهای کرد زدند؛ همان نیروهایی که تا یک سال پیش در مبارزه با داعش دست یاری به نیروهای عراقی داده بودند امروز رودرروی هم صف‌آرایی کرده‌اند. این روزها کرکوک بی‌سابقه‌ترین وضعیت امنیتی خود را در ۳ سال گذشته تجربه می‌کند. نیروهای حشدالشعبی یا بسیج مردمی عراق به نیروهای کردی که در کرکوک مستقرند هشدار دادند که از این منطقه خارج شوند. اما نیروهای کرد این ضرب‌الاجل را رد و اعلام کردند که با هر‌گونه تحرک نظامی از سوی حشدالشعبی به شدیدترین شکل ممکن پاسخ خواهند داد.  منابع محلی در کرکوک می‌گویند، تقریبا تمامی خانوارهای کرد ساکن کرکوک که بیش از ۶۰ درصد جمعیت این شهر را تشکیل می‌دهند، مسلح شده‌اند تا در برابر هرگونه حمله‌ای آماده باشند. به آنها گفته شده تا برای جنگی سرنوشت‌ساز آماده باشند.

این حالت آماده‌باش در پی تهدیدهای حشد الشعبی برای حمله به مواضع پیشمرگه‌‌ها در اطراف کرکوک صورت می‌گیرد که ظاهرا با میانجیگری‌های منطقه‌ای و محلی در آخرین ساعات دیشب یکشنبه (۲۳ مهر)، طرح حمله اجرا نشده و ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی نیروهای حشد الشعبی ۲۴ ساعت دیگر تمدید شده است. شبه‌نظامیان حشدالشعبی خواهان کنترل بر دو پایگاه نظامی در اطراف کرکوک (پادگان کیوان و پایگاه نیروی هوایی در کرکوک) و یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی عراق در این استان هستند که در نزدیکی شهر طوزخورماتو واقع است و از زمان قدرت گرفتن داعش در شمال عراق، نیروهای پیشمرگه‌ کرد بر آنها سیطره دارند. گرچه دولت عراق تاکید کرده که مناطق تحت تصرف کردها که پس از سال ۲۰۱۳ و در شرایط خاص ارتش عراق به دست پیشمرگه‌‌ها افتاده را بازپس خواهد گرفت اما سخنگوی دولت عراق تاکید کرده که هیچ ضرب‌الاجلی در این رابطه به کردها داده نشده است. گفته شده شهرستان طوزخورماتو در استان صلاح‌الدین شاهد درگیری‌هایی میان نیروهای پیشمرگه‌ و حشد الشعبی بود که از دو طرف تلفاتی بر جای گذاشت. کاظم شمری، رئیس فراکسیون پارلمانی ائتلاف الوطنیه به ریاست ایادعلاوی، از نیروهای پیشمرگه‌ خواست تا به مرزهای اواسط سال ۲۰۱۴ عقب‌نشینی کنند. وی در بیانیه‌ای اظهار کرد: «باید همه نیروهای نظامی تا مرزهای پیش از ژوئن ۲۰۱۴ عقب‌نشینی کرده و سقف زمانی و مکانیزم‌های مشخص برای حل پرونده مناطق مورد مناقشه خارج از مرزهای اقلیم براساس دو ماده ۱۴۰ و ۱۴۳ قانون اساسی تعیین شود.»

 پیشمرگه‌‌ها آماده جنگیدن هستند

در طرف مقابل نیروهای پیشمرگه‌ اقلیم نیز تاکید کردند حتی از یک وجب از مناطقی را که تحت کنترل خود درآوردند، عقب‌نشینی نمی‌کنند. یک فرمانده نیروهای کماندوی پیشمرگه‌‌ها می‌گوید، حتی به اشتباه فردی یکی از شبه‌نظامیان حشدالشعبی به شدیدترین شیوه پاسخ خواهند داد و هرآنچه در توان دارند علیه این نیروهای حامی دولت عراق به‌کار خواهند گرفت. بنا به گفته مسوولان پیشمرگه‌، تعداد زیادی از یگان‌های رزمی آنها از جمله یگان‌های نخبه که عموما در خارج از اقلیم دوره‌های آموزشی دیده‌اند، به کرکوک اعزام شده‌اند تا برای دفاع از میادین نفتی این شهر وارد عمل شوند. یک مقام نیروهای پیشمرگه‌ در غرب کرکوک گفت که این نیروها از این استان مورد مناقشه تحت هیچ فشاری عقب‌نشینی نمی‌کنند. به گزارش القدس العربی، کمال کرکوکی، از مقام‌های نیروهای پیشمرگه‌ در غرب کرکوک در کنفرانسی خبری گفت: «ما تمهیدات لازم را برای رویارویی با هر خطری اتخاذ کرده‌ایم.» کرکوکی گفت: «درصورتی که دیگران هرگونه اشتباهی مرتکب شوند و به سمت ما بیایند، درسی به آنها می‌دهیم که هیچ‌گاه فراموش نکنند.»

 تکذیب خبر سفر هیات کرد به بغداد

نشست رهبران دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق دیروز در استان سلیمانیه در حضور فوادمعصوم و مسعود بارزانی و نیچروان بارزانی آغاز شد تا به بررسی پیامدهای همه‌پرسی استقلال و ایجاد راه‌حل‌هایی برای بحران بغداد و اربیل بپردازند. یک مقام مسوول افزود: «مهم‌ترین نقاطی که در نشست رهبران کرد بررسی خواهد شد توقف اجرای نتایج همه‌پرسی برای دو سال است. این طرح در جهت صداقت طرف کردی در گشودن باب مذاکرات با بغداد و کاهش تنش حاصله به‌ویژه در کرکوک است.»  درحالی‌ که عضو حزب اتحادیه میهنی کردستان در سلیمانیه اعلام کرده بود که هیاتی از اتحادیه میهنی دیروز (یکشنبه ۲۳مهر) به بغداد می‌رود، دفتر اطلاع‌رسانی این حزب این خبر را تکذیب کرد. به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای‌الحیاه، دفتر اطلاع‌رسانی اتحادیه میهنی کردستان عراق اخبار درباره سفر هیاتی از این حزب به بغداد را تکذیب کرد. این دفتر در بیانیه‌ای اعلام کرد، هیچ سفری از سوی این هیات به بغداد برای بررسی اوضاع کنونی منطقه برنامه‌ریزی نشده، اما تلاش‌ها برای حل بحران ادامه خواهد داشت.