7مرد قدرتمند پکن

آنها عالی‌ترین مقام‌های تصمیم‌گیر در این نظام تک‌حزبی هستند. این هفته و پس از پایان جلسه یک هفته‌ای حزب کمونیست چین، احتمالا این کمیته دائمی قدرتمند (که هر ۵ سال یکبار برگزار می‌شود) گروه جدیدی از رهبران را برای پست‌های جدید رهبری معرفی خواهد کرد. سی‌ان‌ان در گزارشی به قلم «استیو جیانگ»می‌نویسد که این روزها سیاست چین همانند دوران مائو تیره و تار است. برخی تحلیلگران معتقدند ممکن است این نهاد دیگر ۷ نفر باقی نماند. برخی معتقدند ممکن است کمیته دائمی ۹ نفره شود و برخی هم می‌گویند ممکن است این کمیته در راستای دفاع از «شی‌جین‌پینگ» که بر پولیت‌بوروی ۲۵ نفره حاکم است، حذف شود (به‌لحاظ سلسله مراتب، پولیت‌بورو نهادی حاکم است که فقط یک درجه پایین‌تر از کمیته دائمی است). برخی هم معتقدند کمیته فعلی دست نخورده باقی خواهد ماند. در زیر برخی از متقاضیان PBSC مطرح شده‌اند که برای ۵ سال آینده انتخاب خواهند شد:

۱- رئیس‌جمهوری چین: قدرت واقعی او ریشه در ریاستش بر حزب کمونیست قدرتمند ۹۰ میلیون نفری دارد که فرماندهی بخش نظامی حزب را نیز به‌دست دارد. از زمانی که «شی» در سال ۲۰۱۲ در کنگره ملی حزب کمونیست به ریاست‌جمهوری برگزیده شد، کنترل خود بر کشور را به‌شدت افزایش داده و ریاست بسیاری از «ابرکمیسیون‌ها» را نیز بر عهده گرفته است که باعث شده دست او در کنترل مسائل داخلی و خارجی بازتر شود. اگرچه قانون اساسی چین می‌گوید که یک رئیس‌جمهوری دو دوره ۵ ساله می‌تواند انتخاب شود اما هیچ محدودیتی برای ریاست حزب نیست. «شی» به‌عنوان قدرتمندترین رئیس‌جمهوری چین ریاست حزب را برای ۵ سال دیگر انتخاب می‌کند. بسیاری از ناظران می‌گویند احتمال حضور او در قدرت فراتر از سال ۲۰۲۲ می‌رود.

۲- لی ککیانگ: نخست‌وزیر چین کارهای روزمره دولت را انجام می‌دهد و به لحاظ تئوری نفر دوم چین است اما قدرت او تحت‌الشعاع رئیس‌ش قرار گرفته است. این اقتصاددان ۶۲ ساله که اصلاح‌طلب هم هست به جناح جوانان حزب کمونیست تعلق دارد و مراتب ترقی را در دوران «هوجین‌تائو» طی کرده است. او با ابراز وفاداری به «شی» جایگاه خود در رسانه‌ها را بازیافته و جایگاه خود در PBSC را تضمین کرده است.

۳- چن مینر: این ستاره سیاسی درحال ظهور عضو ارتش جدید «Zhijiang» است که گروهی است از اطرافیان «شی» که تاریخ آن به زمانی بازمی‌گردد که «شی» ریاست حزب در استان شرقی Zhijiang را در سال ۲۰۰۰ به‌دست داشت. او سال‌ها با «شی» در این استان کار می‌کرد. او ۵۷ سال دارد و مدارج ترقی را به سرعت طی کرد. «چن» در زمره یکی از حواریون «شی» است.

۴- هان ژنگ: این رئیس حزب در شانگهای یکی از بازماندگان قدیمی در سیاست‌های چین است که با روسای مختلفی از جناح‌های رقیب از جمله شخص «شی» کار کرده است. این چهره ۶۳ ساله یکی از شهرداران شانگهای است که مدت‌ها اداره امور این شهر بزرگ را به‌دست داشت. تمرکز او افزایش و بهره‌وری اقتصاد شانگهای و تبدیل آن به مرکز مالی جهان بود. اگرچه او در دوران «جیانگ زمین» هم خدمت کرده اما توانسته اعتماد «شی» را نیز به خود جلب کند.

۵- هو چان هوا: او رئیس حزب در گواندونگ است و هیچ روابطی با «هو‌جین‌تائو» رئیس‌جمهوری قبلی نداشت. اگرچه از اعضای جناح هوجین‌تائو بود اما یکی از جوان‌ترین رهبران استانی با ۵۴ سال سن است که شایعه شده جانشین احتمالی «شی» در دهه آینده باشد.

۶- لی ژان شو: از او با عنوان دست راست رئیس‌جمهوری نام برده می‌شود که پستش برابر است با رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید. آنها از دوران نوجوانی و زمانی که در دهه ۸۰ در استان «هبی» بودند با هم نزدیک هستند. او پس از گذراندن بسیاری از پست‌های استانی از جمله ریاست حزب در استان گوانژو، از سوی «شی» برای اداره این پست گمارده شد.

۷- وانگ هانینگ: او رئیس مجتمع رهبری چین است. به تعبیر دقیق‌تر می‌توان گفت او ریاست محافظان کاخ ریاست‌جمهوری را بر عهده دارد. او در دوران «جیانگ زمین»، «هوجین‌تائو» و «شی‌جین‌پینگ» خدمت کرده است. این استاد دانشگاه که سیاستمدار شد ایده‌های رهبران چین را به تئوری و اندیشه‌های روش‌شناختی تبدیل می‌کند. اگرچه سعی کرده از انظار دور بماند اما در بیشتر سفرهای «شی» همراه او بوده است. بی‌جهت نیست اگر او را ایدئولوگ حزب حاکم بنامیم.