در ژاپن مجلس سفلی، نخست‌وزیر را انتخاب می‌کند. به گزارش رویترز، این پیروزی می‌تواند قدرت نخست‌وزیر ژاپن برای عملی کردن هدفش در بازبینی قانون‌اساسی صلح طلب این کشور را بیشتر کند. شبکه تلویزیونی تی‌بی‌اس گفت: آبه توانست با کسب ۳۱۳ کرسی از تعداد کرسی‌های لازم برای «ابر اکثریت» یعنی ۳۱۱ کرسی هم پیشی بگیرد. این درحالی است که رسانه‌های محلی پیش‌بینی کرده بودند که ائتلاف حاکم اندکی کمتر از اکثریت دو سومی کرسی‌ها را کسب خواهد کرد.  اما این پیروزی قاطع می‌تواند احتمال انتصاب شینزو آبه به سومین دور سه ساله رهبری حزب لیبرال دموکرات در سپتامبر آتی و تبدیل شدن به پرسابقه‌ترین نخست‌وزیر ژاپن را افزایش دهد. این پیروزی همچنین موجب خواهد شد که راهبرد رشد اقتصادی دولت شینزو آبه مشهور به «آبنومیکس» ادامه پیدا کند.

نخست‌وزیر ژاپن کمتر از یک‌ماه پیش مجلس سفلای کشورش را منحل کرد تا انتخابات زودهنگام برگزار شود. به اعتقاد او، زمانبندی این انتخابات برای حزب حاکم لیبرال دموکراتیک مناسب بود یا دست‌کم بهتر از آن بوده که تا پایان دوره نخست‌وزیری خودش در سال آتی منتظر بماند.

آبه پس از پیروزی حزب خود گفت که قصد دارد تا از همه احزاب استفاده خواهد کرد. او همچنین گفته است که قصد دارد تا از یوریکو کوییکه، فرماندار توکیو از حزب نئومحافظه‌کاران امید هم استفاده کند و قصد ندارد قانون‌اساسی را هم تا سال ۲۰۲۰ تغییر دهد. شینزو آبه با این پیروزی می‌تواند همچنان تا سال ۲۰۲۱ به نخست‌وزیری خود ادامه دهد و زمان قابل توجهی برای پیشبرد هدف بلندمدتش در زمینه بازبینی قانون اساسی «مسالمت‌جوی» ژاپن خواهد داشت. این پیروزی در میان‌مدت به معنی ادامه سیاست‌های به اجرا درآمده از سوی شینزو‌آبه هنگام آغاز دور فعلی نخست‌وزیری‌اش در دسامبر ۲۰۱۲ خواهد بود. این سیاست‌ها شامل برخورد سخت با کره‌شمالی، روابط نزدیک با واشنگتن از جمله روابط دفاعی و سیاست‌های پولی تسهیل شده و دستیابی هرچه بیشتر به انرژی از طریق نیروی هسته‌ای بوده‌اند. به‌دنبال پیروزی ائتلاف آبه در این انتخابات روز دوشنبه شاخص بورس ژاپن افزایش یافت. ائتلاف آبه قبل از این اتفاقات هم حائز اکثریت دو سومی در مجلس علیای پارلمان بود. او با کسب این «ابراکثریت»، عملا دستش برای اجرای برخی سیاست‌ها و قوانین پرمناقشه باز شده است. آبه بعد از اعلام پیروزی حزبش در انتخابات گفت: این پیروزی نشان می‌دهد رای‌دهندگان از سیاست‌های من حمایت می‌کنند و می‌خواهند رهبری سیاسی ما ادامه پیدا کند.

آبه به آژانس خبری ان‌اچ‌کی گفت: من فکر می‌کنم این نتایج نشان دادند رای‌دهندگان ترجیح می‌دهند که یک بنیان سیاسی محکم داشته باشند و از ما توقع دارند که سیاست‌ها را به پیش ببریم و نتیجه لازم را به‌دست آوریم. این پیروزی باعث تقویت جایگاه شینزو آبه خواهد شد؛ درحالی‌که تابستان گذشته میزان محبوبیت او بعد از متهم شدن دولتش به پارتی بازی به ۳۰ درصد کاهش یافت. پیروزی ائتلاف حاکم ژاپن در عین حال نشان‌دهنده نبود جایگزین‌های معتبر برای آبه در این کشور است. آن‌گونه که اعلام شده میزان شرکت رای‌دهندگان در انتخابات ژاپن ۵۴ درصد بوده است. آبه اظهار کرد: من با فروتنی به این پیروزی نگاه می‌کنم و با فروتنی و صداقت به کارم ادامه خواهم داد. کمتر از یک ماه پیش آبه مجلس سفلای پارلمان ژاپن را منحل کرده و انتخابات زودهنگام را کلید زد.

تحلیلگران معتقدند که هدف از این اقدام همزمان با بروز تفرقه در میان مخالفان، تقویت هرچه بیشتر جایگاه سیاسی شینزو آبه بوده است. در عین حال این طرح او با چالش ظهور یک حزب اپوزیسیون جدید از جانب فرماندار پوپولیست توکیو به نام یوریکو کوییکه روبه‌رو شده بود. شینزو آبه در اظهاراتی بعد از پیروزی در این انتخابات قول برخورد قاطع با کره‌شمالی را داد.

 


 

گرد و خاک «ین» در بازارها