مقام‌های عراقی این خبر را تایید نمی‌کنند. هیمن هورامی، مشاور رسانه‌ای رئیس اقلیم کردستان، روز سه‌شنبه گفت که نیروهای پیشمرگه کرد، حمله حشد الشعبی را در منطقه ربیعه در ۴۰ کیلومتری جنوب مرز فیش‌خابور دفع کرده‌اند. روز دوشنبه اول آبان،‌ یک مقام اقلیم کردستان که نامش ذکر نشده گفت که نیروهای دولت مرکزی و شبه‌نظامی‌های حشدالشعبی درحال استقرار تانک و توپخانه در ربیعه، در شمال غرب موصل هستند. با این حال یک مشاور امنیتی دولت عراق روز دوشنبه با اظهار اینکه بغداد قصد در دست گرفتن کنترل مرز فیش‌خابور را دارد، از تایید آماده شدن دولت عراق برای عملیات نظامی در آن منطقه خودداری کرد. در همین حال اما، روز سه‌شنبه یک سخنگوی نظامی دولت عراق در گفت‌وگو با رویترز با اشاره به منطقه فیش‌خابور گفت که در آن منطقه هیچ درگیری نظامی رخ نداده است.

فیش‌خابور، گذرگاه مرزی عراق به ترکیه و سوریه است و خط لوله‌ای که نفت خام را از نقاط مختلف عراق به سوی شمال می‌آورد در فیش‌خابور به خط لوله دیگری پیوسته و این نفت از این راه برای صادرات به سواحل مدیترانه ترکیه منتقل می‌شود. پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق در ۲۵ سپتامیر، حدود یک ماه پیش، مقام‌های عراقی اقداماتی را برای در دست گرفتن همه مناطق مورد مناقشه خود با کردهای عراق آغاز کرده‌ و گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان را نیز یک به یک تحت کنترل خود درآورده‌اند. ایران و ترکیه نیز که با برگزاری این همه‌پرسی مخالف بودند در این اقدامات از دولت مرکزی عراق حمایت می‌کنند.

گذرگاه مرزی فیش‌خابور از سال ۱۹۹۱ یعنی از زمانی که ایالات‌متحده و دیگر قدرت‌های غربی در شمال عراق منطقه پروازممنوع اعلام کرده‌ بودند تحت کنترل نیروهای کرد عراقی درآمده است. منطقه روبه‌روی فیش‌خابور در طرف سوری مرز هم‌اینک تحت کنترل نیروهای کرد سوری مورد حمایت آمریکا است. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه خواستار حل‌وفصل اختلافات دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان بر سر همه‌پرسی استقلال در این منطقه از طریق گفت‌وگو شده است.