آماده‌باش به بمب‌افکن‌های هسته‌ای آمریکا

به گزارش فاکس‌نیوز، نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا برای نخستین بار در ربع قرن گذشته بمب‌افکن‌های استراتژیک هسته‌ای بی‌۵۲ خود را ۲۴ ساعته در حالت آماده‌باش قرار داده تا در برابر حملات احتمالی هسته‌ای کره‌شمالی آمادگی داشته باشد. ژنرال «دیوید گلدفین»، فرمانده نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا، می‌گوید دیگر تنها با تهدید اتحاد جماهیر شوروی سابق مواجه نیستیم بلکه با بازیگران متعددی مواجهیم که قدرت هسته‌ای دارند.

این ژنرال آمریکایی تاکید کرده دنیا عوض شده و تهدیدهایی که آمریکا با آنها مواجه است نیز تغییر شکل پیدا کرده است. بمب‌افکن‌های استراتژیک بی‌۵۲ آمریکایی در پایگاه هوایی بارکسدیل در ایالت لوییزیانا آمریکا مستقر هستند. این بمب‌افکن‌های استراتژیک قابلیت حمل بمب‌های هسته‌ای و موشک‌های هدایت شونده و بمب‌های بتن‌شکن را دارند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز از آمادگی فوق‌العاده کشورش برای مواجه شدن با تهدیدهای ناشی از کره‌شمالی خبر داده است.

از سوی دیگر، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به قلم «ویل وُرلی» در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی، در نامه‌ای خطاب به دولت‌های غربی از آنها خواست که در برابر «دولت شرور و بی‌مسوولیت» ترامپ بسیار هوشیار باشند و مسوولیت همراهی با این یاغی بر عهده همه دولت‌های غربی است. این برای اولین بار در تاریخ معاصر کره‌شمالی است که رهبری از این کشور اقدام به نوشتن نامه‌ای سرگشاده به رهبران غربی می‌کند. به نوشته این روزنامه انگلیسی، احتمالا شرایط به سمت وخامت پیش می‌رود که رهبر کره‌شمالی در اقدامی غیرمنتظره که بر خلاف سنت مالوف در میان رهبران این کشور (کیم‌جونگ - ایل و کیم ایل - سونگ) است مبادرت به نوشتن نامه می‌کند. رهبر کره‌شمالی در این نامه همچنین اعلام کرد که کشورش «یک قدرت هسته‌ای تمام عیار» است.

«سیدنی مورنینگ هرالد»، روزنامه استرالیایی، می‌نویسد این نامه به‌صورت پنهانی به رهبران کشورهای اروپایی فرستاده شده بود اما «جولی بیشاپ»، نخست‌وزیر استرالیا آن را علنی کرد. اصولا عرف معمول در کره‌شمالی این است که چنین نامه‌هایی از سوی خبرگزاری رسمی این کشور KCNA منتشر شود اما اولین بار است که این نامه به‌صورت پنهانی به رهبران غربی ارسال می‌شود. ایندیپندنت می‌نویسد این نامه خطاب به «پارلمان‌های برخی کشورهای غربی» نوشته شده است و در آن از رفتار و سخنان ترامپ مبنی بر «نابودی کامل» کره‌شمالی ابراز انزجار شده و او را مسوول آغاز جنگ در شبه‌جزیره اعلام کرده است. به‌نظر می‌رسد کره‌شمالی به این روش می‌خواهد دست پیش را بگیرد تا در صورت وقوع جنگ تقصیر را به گردن ترامپ اندازد. برخی رسانه‌ها می‌نویسند «اون» وارد نبرد رسانه‌ای با ترامپ شده است.

هنگ‌کنگ: مرکز مبادلات مخفیانه اقتصادی

ساختمان «Easey Commercial Building» یک برج نیمه بلند در جاده «هنسی» است که از منطقه شلوغ «وان شای» در هنگ‌کنگ می‌گذرد. موقعیت این ساختمان به گونه‌ای است که کاملا جلب توجه می‌کند. اما این شرکت وارد نوعی روابط پنهانی شده است. طبقه ۲۱ این ساختمان که به اتاق ۲۱۰۳ منتهی می‌شود دفتر ثبت شده «Unaforte Limited Hong Kong» وجود دارد. «جاشوا برلینگر»، گزارشگر سی‌ان‌ان، در گزارش ۱۷ اکتبر ۲۰۱۷ خود می‌نویسد این شرکت متهم به تخلف از تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی شده و به این کشور در تهیه پول کمک کرده است. 

این شرکت وظیفه تامین مالی همه چیز را داشته است: از برنامه تسلیحات هسته‌ای تا تامین یک زندگی لوکس و اشرافی برای رهبر کره‌شمالی و تامین مالی بازیگران مهم این کشور. نام این شرکتی که در این ساختمان وجود دارد فقط روی کاغذ است. وقتی تیم سی‌ان‌ان به آنجا رفت هیچ اثری از شرکت Unaforte و شرکت مشاوره‌ای «Prolive Consultants Limited» نیافت. در اتاق شماره ۲۱۰۳ یک شرکت دیگر به نام «Cheerful Best Company Services» مستقر بود. اعضای این شرکت می‌گفتند نمایندگان Prolive Consultants هر از گاهی سری می‌زنند و ایمیل‌ها را چک کرده و می‌روند.

واحد تخصصی سازمان ملل در امور کره‌شمالی - که نحوه اجرای تحریم‌ها را رصد می‌کند- در دو گزارش اخیر خود اعلام کرد که شرکت  Unaforte دارای یک بانک در شهر «راسون» در کره‌شمالی است. البته در این تبادلات غیرقانونی که تخطی از تحریم‌های سازمان ملل است، Unaforte تنها نیست بلکه چند شرکت دیگر هم دخیل هستند. «شرکت‌های خط مقدم» (Front companies) که به «شرکت‌های صدفی» (shell companies) هم معروفند شرکت‌هایی قانونی هستند که یا دارایی‌های چشمگیری ندارند یا دارای عملیات‌های تجاری فعال هستند. برخی از آنها اهداف قانونی اقتصادی دارند (مانند کمک به شرکت‌های خارجی برای برقراری جای پایی در بازارهای آن سوی دریاها) و برخی هم مالکیت راستین خود در مورد داشتن کار یا طرف‌های اقتصادی را پنهان می‌کنند تا بتوانند در تعاملات غیرقانونی مشارکت داشته باشند.

کره‌شمالی با توسل به این شرکت‌ها توانسته زغال‌سنگ صادر کرده و پول مورد نیاز برای تولید تسلیحات را فراهم کند. «سیگال مندلکر»، قائم مقام وزارت خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی در شهادت خود در سنای آمریکا در ۲۸سپتامبر سال جاری، گفت: «رژیم کره‌شمالی از طریق این شرکت‌های خط مقدم و دیگر اقدامات فریبنده مالی به نظام مالی بین‌المللی برای خرید و تبادل کالا در خارج از کشور دسترسی دارد.» هنگ‌کنگ در کنار «بریتیش آیلند ویرجین» (یکی از سرزمین‌های فراسرزمینی بریتانیا در منطقه کاراییب) از مناطقی هستند که بیشترین سهم عملیاتی شرکت‌های خط مقدم کره‌شمالی را به خود اختصاص داده‌اند.

«هیو گریفیث»، از اعضای این واحد تخصصی می‌گوید: «هنگ‌کنگ مهم‌ترین مرکز مالی بین‌المللی برای فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی کره‌شمالی است.»

شرکت «C۴ADS»، به‌عنوان شرکتی غیرانتفاعی که در واشنگتن مستقر است، اعلام کرد که در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۶۰ شرکت صدفی مربوط به کره‌شمالی در هنگ‌کنگ شناسایی شدند. شرکت «Sayari Analytics»، که او هم در زمینه تحلیل داده‌ها برای رصد فعالیت شرکت‌های مرتبط با کره‌شمالی فعالیت می‌کند، اعلام کرد که حدود ۱۰۰ نهاد و شرکت را در هنگ‌کنگ شناسایی کرده که پیوندهایی با کره‌شمالی داشته‌اند. فروش ۶ میلیون دلار شکر تصفیه شده در سال ۲۰۰۹ باعث شد یک شرکت دیگر زیر رصد دقیق آمریکایی‌ها قرار گیرد. ظاهرا کره‌شمالی کار ساده‌ای انجام داد: خرید اقلام غذایی اما چگونه؟ به گفته یک شکایت کیفری در سال ۲۰۱۶، آنها این کار را از طریق یک معامله پیچیده انجام دادند که افراد یا شرکت‌هایی که در این زنجیره بودند شامل این حلقه می‌شدند: کره‌شمالی، شرکت توسعه صنعتی «Dandong Hongxiang»، یک بانک و یک شرکت کانادایی و در نهایت انتقال به کره‌شمالی.

ارتباطات آفریقایی کره‌شمالی

هنگ‌کنگ در این تبادلات اقتصادی مخفیانه و غیرقانونی برای دور زدن تحریم‌های کره‌شمالی تنها نیست. پیونگ‌یانگ ارتباطاتی هم با برخی کشورهای آفریقایی دارد. «دیوید مک کنزی» و «برنت سویلز»، گزارشگران سی‌ان‌ان در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۷ در مورد تعاملات ‌آفریقایی کره‌شمالی به چند کشور اشاره می‌کنند:

۱- نامیبیا: در پایتخت این کشور مجسمه سربازی نصب شده که در یک دست کلاشینکف دارد و در دست دیگر نارنجکی در حال پرتاب به سبک دوران شوروی. ساخت این مجسمه «کمونیستی گونه» تصادفی نیست چرا که از سوی کره‌شمالی ساخته شده است. در آفریقا از گابورون (پایتخت بوتسوانا) تا لواندا (پایتخت آنگولا) و تا داکار (پایتخت سنگال) دولت‌ها چند سالی است تبادلات مخفیانه با کره‌شمالی دارند. اکنون که این کشور زیر ذره بین آمریکا و سازمان ملل قرار گرفته، فعالیت‌های اقتصادی نیز به‌شدت رصد می‌شود. سازمان ملل می‌گوید بیشتر قراردادها با شرکت دولتی «مانسودای» کره‌شمالی بسته می‌شود. هیو گریفیث» می‌گوید: «اکنون ۱۴ کشور آفریقایی عضو سازمان ملل با کره‌شمالی تبادلات دارند و شرکت مانسودای بزرگ‌ترین عملیات‌های ساختمانی را در این کشورها انجام می‌دهد: از ساخت کارخانه‌های تسلیحاتی گرفته تا کاخ‌های ریاست جمهوری و بلوک‌های ساختمانی و آپارتمانی.»

ادامه در صفحه ۳۱