‌پینگ در مسیر ریاست مادام‌العمر

از ۵ چهره جدیدی که برای این تیم ۷ نفره انتخاب شده است، جوان‌ترین آنها در سال ۲۰۲۲، در حدود ۶۲ ساله خواهد بود. این زمانی است که دوره شی‌جین‌پینگ تمام خواهد شد. در این تیم همچنین سه نفر از آنها تا سه سال دیگر به‌طور رسمی باید بازنشسته شوند اما هنوز مشخص نیست که آنها از تیم کنار گذاشته خواهند شد یا نه.

با ورود این ۵ نفر به تیم ۷ نفره اداره چین، دوره دوم ریاست‌جمهوری شی‌جین‌پینگ از روز چهارشنبه به‌طور رسمی آغاز شد. همانطور که انتظار می‌رفت شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین توانست در جریان نخستین دیدار روز گذشته کمیته جدید مرکزی حزب حاکم کمونیست رهبری مجدد این حزب را برای دومین‌بار و به مدت پنج سال به‌دست بیاورد. این اقدام از سوی حزب حاکم هرگونه تلاش برای مخالفت با شی‌جین‌پینگ را خنثی کرده است.

شی‌جین‌‌پینگ همچنین در راس کمیته هفت‌نفره سیاست‌گذاری حزب حاکم که پنج تن از آنها جدید هستند، قرار گرفته است. تنها عضوی که مجددا در حزب منصوب شد لی کچیانگ، نخست‌وزیر است که دومین فرد در حزب محسوب می‌شود. انتخاب مجدد شی‌جین‌پینگ به‌عنوان رهبری حزب کمونیست چین بازتابی از اقدامات وی برای تقویت وحدت در حزب به واسطه ایجاد توازن میان گروه‌های ذی‌نفع متفاوت در این سازمان ۸۹‌میلیون عضوی است و وی به دنبال بهبود وضعیت حزب در تسلط بر امور داخلی و خارجی کشور است. این کمیته به همراه حزب مسوول قانونگذاری کنگره ملی خلق و کنفرانس مشاوره‌ای سیاسی خلق چین و سیاست‌گذاری‌های تابعه آن شامل تبلیغات، ایجاد نظم در حزب، امور قومی و امور مربوط به تایوان و همچنین علوم و تکنولوژی است. سایر اعضا براساس اهمیت جایگاهشان «لی‌ژان‌شو»، مدیر دفترکل حزب که مسوول کارمندان ریاست‌جمهوری است، وانگ یانگ،‌ معاون نخست‌وزیر، وانگ هونینگ، مدیر دفتر بررسی سیاست‌های محوری حزب، ژائو لجی، رئیس دپارتمان سازمان مرکزی مسوول اشتغال و هان ژنگ، رهبر حزب شانگهای هستند.

ژائو لجی، رئیس دپارتمان سازمان مرکزی مسوول اشتغال همچنین قرار است رئیس نهاد نظارتی مقابله با فساد در حزب کمونیست باشد. شی‌جین‌پینگ در نخستین دوره پنج ساله خود کمپین گسترده مقابله با فسادی را به‌راه انداخت که در پی آن بسیاری از مقام‌های ارشد حزب حاکم و دولت به دلیل دست داشتن در فساد مالی از کار برکنار و به زندان افتادند. رهبران جدید حزب کمونیست و کمیته مرکزی سیاست‌گذاری این حزب با چالش‌های زیادی از جمله احتمال بروز جنگ در کره‌شمالی به‌دلیل اقدامات تحریک‌آمیز این کشور روبه‌رو هستند.

همچنین آنها باید روابط حساس با آمریکا را مدیریت کرده و به مساله مناقشه‌آمیز دریای چین جنوبی با همسایگان خود در جنوب شرق آسیا بپردازند.  جیمز مک‌گرگور، نویسنده کتاب «نه حکمت قدیمی، نه پیروانی: چالش‌های کاپیتالیسم اقتدارگرای چینی» به سی‌ان‌ان گفت: همه اینها برای شی‌جین‌پینگ و افزایش قدرت اوست. این کارشناس مسائل چین پیش‌بینی کرد که شی‌جین‌پینگ احتمالا تا زمانی که مرگ او فرا برسد، به‌عنوان یکی از ارکان اصلی قدرت در چین باقی بماند. مک‌گرگور در این ارتباط دنگ‌شیائو‌پینگ را مثال می‌زند که سال‌ها از بازنشستگی وی گذشته بود اما تا سال ۱۹۹۷ که فوت کرد، به‌عنوان رهبری برجسته در چین شناخته می‌شود. 

پینگ در سال ۲۰۰۷ و زمانی که عضو کمیته دائم شد ۵۴ ساله بود. چن مین ۵۷ساله به‌عنوان یک ستاره تازه اوج گرفته در حزب کمونیست چین، تقریبا شرایط مشابهی با پینگ در سال ۲۰۰۷ دارد. او توانسته رشد خوبی در حزب داشته باشد.  مک‌گرگور می‌گوید: شی‌جین‌پینگ احتمالا به‌عنوان دبیر حزب و سپس رئیس حزب باقی بماند و آنگاه پس از پایان دوره پینگ، نفر دیگری به‌عنوان رئیس‌جمهوری چین انتخاب شود. مک‌گرگور بر این باور است که چین وارد بازی جدیدی شده است. برخی می‌گویند شاید چن‌مین این اقبال را داشته باشد که پس از پایان دوره پینگ، رئیس‌جمهوری چین شود. البته به گفته برخی از اقبال افرادی همچون کی لیانگ، نخست‌وزیر فعلی چین نیز نباید غافل شد.