بازسازی رابطه کردها با بغداد

به گزارش رویترز، در بیانیه اقلیم کردستان عراق آمده است: «این طرح پیشنهادی شامل گفت‌وگو با دولت مرکزی عراق براساس قانون اساسی این کشور است.» اقلیم کردستان در ادامه این بیانیه خواستار توقف تمامی عملیات‌های نظامی بین نیروهای فدرال عراق و پیشمرگه‌های کرد و برقراری آتش‌بس بین طرف‌های درگیر شده است.

همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق سوم مهرماه (۲۵ سپتامبر) با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قانون اساسی این کشور و قوانین بین‌المللی، در مناطقی از شمال عراق شامل استان‌های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد نزاع از جمله کرکوک و خانقین برگزار شد. ارتش عراق و پلیس فدرال این کشور از دوشنبه هفته گذشته (۲۴ مهرماه گذشته) برای اجرای مصوبات پارلمان و دادگاه قانون اساسی به منطقه کرکوک اعزام شدند و توانستند به دلیل عقب‌نشینی پیشمرگه‌ها -عمدتا وابسته به اتحادیه میهنی کردستان عراق- به سرعت در همه این مناطق از جمله چاه‌های نفت و مراکز دولتی این منطقه مستقر شوند. ارتش فدرال عراق ۲۸مهرماه در حال ورود به شهرک آلتون کوپری (بردی) در جنوب اربیل، با تهاجم پیشمرگه‌های وابسته به حزب دموکرات (به رهبری مسعود بارزانی) مواجه شدند. درگیری روز سه‌شنبه (دوم آبان ۹۶) هم دومین رویارویی پیشمرگه‌های وابسته به مسعود بارزانی در برابر ارتش فدرال بود.  به‌دنبال پیشنهاد کردها، یک منبع نزدیک به دولت عراق هم در اولین واکنش رسمی دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد، بغداد خواهان لغو کامل نتایج همه‌پرسی است نه تعلیق آن.

به گزارش اسکای‌نیوز، کفاح محمود، مشاور مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دیروز گفت: هنوز اربیل هیچ پاسخی از سوی بغداد در زمینه پیشنهادهای مطرح شده دریافت نکرده است. وی گفت: «ما سه نکته را مطرح کردیم: آغاز مذاکرات با دولت فدرال، آتش‌بس و تعلیق نتایج همه‌پرسی.» مقام‌های اقلیم اعلام کردند که «متعهد به رفتار مسوولانه به منظور جلوگیری از بروز خشونت و درگیری‌های بیشتر هستند.» بیانیه دولت اقلیم کردستان می‌افزاید: «ادامه نبردها به پیروزی هیچ طرفی منجر نخواهد شد، بلکه کشور را به سوی آشوب و هرج ومرج سوق خواهد داد.»

نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق با یان کوبیس، فرستاده سازمان ملل به عراق دیدار کرد. در این دیدار کوبیس تاکید کرد: «بهترین راه برای حل اوضاع کنونی پایان دادن به تحریک‌ها و آرام کردن فضا برای انجام مذاکره بین بغداد و اربیل است.» نیچروان بارزانی نیز خواستار توقف تحرکات نظامی دولت بغداد شد و تمایل اقلیم را برای مذاکره جدی با بغداد اعلام کرد. وی تصریح کرد: «تنها راه‌حل برای بحران کنونی انجام مذاکره جدی با بغداد است و باید سازمان ملل و ائتلاف در این زمینه تلاش کنند.» برخی گزارش‌ها حاکی است که با وجود تمایل کردها به مذاکره و دیدار نماینده سازمان ملل با نخست‌وزیر اقلیم اما حد فاصل نیروهای عراقی و پیشمرگه به یک کیلومتر رسید. در همین راستا، نیروهای وابسته به مسعود بارزانی، جاده استراتژیک در شمال عراق را در پی پیشروی نیروهای فدرال بستند به این ترتیب فاصله این نیروها از هم به یک کیلومتر رسید. 

نبراس کمالی، فرمانده ارتش عراق می‌گوید: «نیروهای پیشمرگه موانع بتنی گذاشته و سنگر گرفته‌اند چراکه نیروهای مبارزه با تروریسم عراق با پشتیبانی پلیس و حشد شعبی درحال پیشروی به جاده منتهی به شهرستان زاخو هستند.» الکمالی تاکید کرد: وضعیت امنیتی منطقه بسیار خطرناک است و این از احتمال حمله مسلحانه شدید خبر می‌دهد. همچنین به گزارش الشرق‌الاوسط، با ادامه تنش میان اربیل و بغداد اکنون دیگر سه حزب کرد عراق یعنی «جماعت اسلامی»، «ائتلاف دموکراسی و عدالت» و «جنبش تغییر» در بیانیه مشترکی خواستار کنار رفتن ریاست اقلیم کردستان و تشکیل دولتی موقت شده‌اند.

این سه تشکل سیاسی با انتشار بیانیه مشترکی حوادث اخیر در کرکوک و دیگر مناطق را «بحران، شکست و فاجعه‌ای سیاسی و نظامی» توصیف کرده و خواستار انحلال پست ریاست اقلیم شدند. آنها در ادامه تاکید کردند که تلاش‌ها با همکاری قدرت‌ها و طرف‌های سیاسی در اقلیم کردستان برای تشکیل دولتی موقت از طریق پارلمان که مسوولیت‌های اصلی را بر عهده گیرد، ادامه خواهند یافت و این مسوولیت‌ها شامل مدیریت گفت‌وگوی چند‌جانبه با دولت مرکزی، آمادگی برای برگزاری انتخاباتی شفاف با نظارت کارشناسان سازمان‌های خارجی ویژه، تکمیل پیش‌نویس قانون اساسی به شکلی که ساختار پارلمانی تقویت شود، آمادگی برای برگزاری همه‌پرسی برای تصویب قانون اساسی و تعیین برنامه‌ها و طرح‌هایی برای بهبود شرایط معیشتی شهروندان هستند.