دوئـل پارلمـانی بارسلـون و مـادریـد فشارها برکارلوس پوجدمون، رهبر کاتالونیا افزایش یافته است/ عکس: AFP

جنجال انتخابات زودهنگام

رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا برگزاری انتخابات زودهنگام در این منطقه را رد کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان به‌رغم اینکه دولت اسپانیا اعلام کرد که اداره این منطقه را مادرید به عهده خواهد گرفت اما رئیس دولت کاتالونیا گفت که با برگزاری انتخابات زودهنگام مخالف است. به گزارش سی‌ان‌ان درحالی‌که پوجدمون اعلام کرده بود که برای مقابله با طرح مادرید، پارلمان محلی را منحل و یک انتخابات جدید برگزار خواهد کرد اما روز پنج‌شنبه او در بارسلونا مرکز کاتالونیا در بیانیه‌ای به‌طور رسمی اعلام کرد که مخالف برگزاری انتخابات زودهنگام است.  گمانه‌زنی‌هایی درباره انحلال پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا از سوی کارلوس پوجدمون، رهبر دولت منطقه‌ای و درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام برای ماه دسامبر سال‌جاری میلادی وجود داشت.

روزنامه اصلی کاتالونیا موسوم به «لاوانگاردیا» نوشت، تصمیم برای انحلال پارلمان از سوی رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا در پی یک نشست هفت ساعته روز چهارشنبه گرفته شده بود اما پس از آنکه پوجدمون سخنرانی خود را که قرار بود پنج‌شنبه بعدازظهر صورت بگیرد، لغو کرد، گمانه‌زنی‌هایی درباره انحلال پارلمان این دولت منطقه‌ای خودمختار به‌وجود آمد. سخنگوی رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا بعدا اعلام کرد که وی از تصمیمش برای برگزاری انتخابات زودهنگام عقب‌نشینی کرده، چون نتوانسته تضمین‌های کافی را برای تعلیق کنترل دولت مرکزی بر این منطقه خودمختار به‌دست بیاورد. دولت محافظه کار اسپانیا گفته بود اگر انتخابات جدید در کاتالونیا برگزار شود، اقدامات جدیدی را اتخاذ می‌کند. پوجدمون نیز اعلام کرد که حالا تصمیم‌گیری برای اینکه چگونه به این پیشنهادهای دولت مرکزی پاسخ دهد، برعهده پارلمان منطقه‌ای است.

تنش میان دولت منطقه‌ای و مرکزی از زمان برگزاری رفراندوم استقلال اول اکتبر سال‌جاری میلادی شدت یافته است. رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا یک سند هشت صفحه‌ای را برای سنای اسپانیا تدوین کرده و در آن از سناتورها خواسته تا تصمیم دولت مادرید را برای اعمال کنترل بیشتر بر منطقه خودمختار کاتالونیا رد کنند. وی گفته است که دولت مرکزی اسپانیا تلاش می‌کند تا شرایط به مراتب شدیدتر و سخت‌تری را علیه دولت منطقه‌ای کاتالونیا اعمال کند.. همچنین روز گذشته آخرین مهلت زمانی برای کاتالونیا در جهت عقب‌نشینی از نتیجه همه‌پرسی بود. دولت اسپانیا تهدید کرده بود که اگر نتیجه همه‌پرسی از سوی کاتالونیا لغو نشود اصل ۱۵۵ قانون اساسی این کشور را به‌اجرا در می‌آورد.

اصل ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا این اجازه را می‌دهد که در زمان وقوع بحران در هریک از مناطق مستقل این کشور، قوانین دولت مرکزی مستقیما در این مناطق اعمال شود. بنا به طرح ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، پوجدمون از کار کنار گذاشته می‌شود و انتخابات منطقه‌ای جدیدی برگزار می‌شود. حزب راخوی در سنای اسپانیا اکثریت را دارد و همچنین حزب مخالف با این طرح موافق است. برگزاری همه‌پرسی در کاتالونیا در جهت استقلال این منطقه از اسپانیا موجب شده است تا تنش‌ها در این کشور افزایش پیدا کند.

پوجدمون به‌رغم اینکه ناخواسته نتیجه همه‌پرسی را تعلیق کرده است اما از سوی دولت مرکزی تهدید به برکناری شده است. نتیجه تصمیمات سنای اسپانیا می‌تواند تکلیف پوجدمون را در کاتالونیا مشخص کند.  پوجدمون اما روز پنج‌نشبه با عقب‌نشینی از موضع خود برای اعلام یکجانبه استقلال این منطقه گفته بود: من وظیفه و مسوولیتم ایجاب می‌کند که همه گزینه‌ها را بررسی و راهی برای گفت‌وگو و یک راه‌حل مورد توافق پیدا کنم. درگیری سیاسی طبیعت دموکراسی است.  روز پنج‌شنبه در داخل پارلمان محلی کاتالونیا بحث‌ها برای استقلال‌طلبی این منطقه به‌شدت داغ شده بود. «اینس آرمیداس» رهبر لیبرال‌های کاتالونیا با انتقاد از رویکرد پوجدمون گفته بود: ما مشروعیت بین‌المللی خود را از دست می‌دهیم و شما هم نمی‌توانید کاری بکنید.  لوییس رابل، شاخه نظامی حزب چپ‌گرای پودموس هم اظهار کرده بود: زمان آن رسیده است تا از اعلام استقلال به‌صورت یک‌طرفه دست بکشیم. کاتالونیا نیاز به شهدای بیشتری ندارد.  اختلافات موجود در پارلمان محلی موجب شد تا پوجدمون دست از جاه‌طلبی خود بردارد و از برگزاری انتخابات زودهنگام دست بکشد، اما در پارلمان نهایتا  یکطرفه اعلام استقلال کرد.