یک هیات منصفه در دادگاه عالی فدرال آمریکا روز جمعه اقدام به ثبت نخستین اتهام‌ها در تحقیقات مربوط به مداخله روسیه به نفع دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا کرد. با این حال یک منبع خبری گفت: کیفرخواست مطرح شده براساس دستور یک قاضی فدرال مهر و موم شده است و بنابراین مشخص نیست که اتهامات چه چیزی هستند یا چه کسی هدف این اتهامات است. این منبع افزود که ممکن است کیفرخواست مذکور روز دوشنبه از مهر و موم خارج شود.

طرح این اتهامات از سوی کمیته تحقیقات ویژه پرونده ترامپ – روسیه نخستین بار اوایل روز جمعه در شبکه سی‌ان‌ان گزارش شد و این شبکه گفت که متهم این پرونده احتمالا روز دوشنبه بازداشت خواهد شد. ماه ژانویه آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ برای کمک به دونالد ترامپ در شکست رقیب انتخاباتی‌اش هیلاری کلینتون مداخله کرده و بدین منظور دست به حملات سایبری و انتشار ایمیل‌های رسواکننده و اشاعه تبلیغات مخرب از طریق شبکه‌های اجتماعی زده است.

رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیقات مربوط به پرونده ترامپ – روسیه است. او پیش از این مدیر سابق اف‌بی‌آی بود و ماه گذشته از سوی معاون دادستان کل آمریکا به سمت بازرس ویژه منصوب شد. او این اختیار را دارد که اقدام به پیگرد قانونی جرائم فدرالی کند که از طریق این تحقیقات مشخص می‌شوند.

منابع نزدیک به تحقیقات مولر گفتند: او از اختیارات گسترده‌اش برای تحقیق درمورد روابط میان دستیاران ترامپ و دولت‌های خارجی و همچنین احتمال وقوع پولشویی، فرار از پرداخت مالیات و دیگر جرائم مالی استفاده کرده است. همچنین این تحقیقات مولر شامل تلاش برای مشخص کردن مانع‌تراشی بر سر راه عدالت از سوی ترامپ یا هر یک از افراد نزدیک به او است. این تیم دست به مصاحبه‌های جامعی با افرادی نظیر رینس پریباس، رئیس سابق دفتر کاخ سفید، شون اسپایسر، سخنگوی سابق کاخ سفید و چند مقام سابق و فعلی کاخ سفید زده است.

در ایالات‌متحده مانع‌تراشی بر سر راه عدالت یک جرم سنگین محسوب می‌شود و حتی می‌تواند دامان ترامپ را هم بگیرد. مولر برای تحقیقات بیشتر حتی لابی‌های خارجی که پال مانافورت، رئیس سابق کمپین انتخاباتی ترامپ داشته را بررسی کرده است. او در این زمینه رفتار و لابی‌های خارجی مایکل فلین و چند نفر دیگر را هم رصد کرده است.

مولر برای دریافت مستندات از تیم ترامپ؛ به سخنان چند نفر از آنها گوش داده و از آنها شهادت گرفته است. او در این ارتباط بیشتر کسانی را مورد بازجویی قرار داده که به مانافورت نزدیک بوده‌اند. مولر همچنین از کسانی که در جلسه طرف روسی در برج ترامپ حضور داشته‌اند نیز شهادت گرفته است. تحقیقات مولر نشان داده است که حرکات مانافورت و کارتر پیج، مشاور کمپین انتخاباتی ترامپ، از سوی نیروهای اطلاعاتی کشورهای خارجی رصد می‌شده است.