اسپانیا در لحظه تراژیک

او گفت: پس از بحران سیاسی و قانونی که برای کشور به‌وجود آمد، لازم بود که یک حرکت لازم برای بازگرداندن قانون انجام شود. او افزود: در این لحظه ما باید آرام و دقیق باشیم، اما همزمان باید اطمینان داشته باشیم که دولت دارای ابزارهایی است که قانون و منطق از آن حمایت می‌کند و با این ابزارها دولت به‌دنبال برگرداندن آرامش و رفع تهدیدهای موجود بر سر راه دموکراسی است.

سخنان راخوی ساعاتی پس از آن روی داد که پارلمان کاتالونیا با ۷۰ رای موافق و ۱۰ رای مخالف رای به استقلال از اسپانیا داد. اتفاقات دراماتیک روز جمعه به سرعت به‌وقوع پیوسته و حالا ابهامات فراوانی در مورد قدم‌های بعدی دو طرف وجود دارد. قانون اساسی دموکراتیک این کشور در دهه ۱۹۷۰ نوشته شده و این اتفاقات آزمونی برای محدودیت‌های قانون اساسی اسپانیا است.

صحنه‌های دراماتیک در بارسلونا

زمانی که پارلمان کاتالونیا یکجانبه استقلال این ایالت را اعلام کرد، مردمی که خواهان جدایی بودند به خیابان‌ها آمدند و به جشن و پایکوبی پرداختند. در همه‌پرسی جنجالی اول اکتبر در اسپانیا مردم این ایالت رای به جدایی از اسپانیا دادند. رای پارلمان به جدایی نیز پس از آن حاصل شد که حدود ۱۳۵ نماینده محلی پارلمان کاتالونیا به نشانه اعتراض، ساختمان را ترک کردند و در رای‌گیری روز جمعه مشارکت نکردند. این درحالی است که جمعیت طرفدار استقلال کاتالونیا پشت درهای ساختمان پارلمان جمع شده بودند و از اقدام باقی نمایندگان به‌شدت حمایت کردند.

آنها با پرچم‌های «استه‌لادا» که پرچم جدایی‌طلبان کاتالانی است در خیابان‌های منتهی به پارلمان این ایالت تجمع کرده بودند. اما هنوز شادمانی بارسلونی‌ها تکمیل نشده بوده که سنای اسپانیا رای به کنترل مستقیم کاتالونیا توسط دولت داد. آنها با رجوع به اصل ۱۵۵ قانون اساسی این کشور به دولت مستقر در مادرید اجازه دادند تا اداره این منطقه را مستقیم به‌دست گیرد.

راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا درباره کاتالونیا متعهد شد که رای جدایی‌طلبان را لغو خواهد کرد و به کابینه خود دستور تشکیل جلسه فوری داده است تا در مورد قدم بعدی تصمیم‌گیری کنند. او پس از رای سنا نیز به خبرنگاران گفت: اسپانیا یک کشور مهم و با ملتی بزرگ است و ما اجازه نخواهیم داد برخی قانون اساسی ما را از بین ببرند. او در این جلسه به خبرنگاران اعلام کرد که دولت و پارلمان کاتالونیا را منحل و دستور برگزاری یک انتخابات جدید محلی را در ۲۱ دسامبر صادر کرده است.

همزمان دادستان کل اسپانیا اعلام کرد که با تشکیل یک پرونده قانونی علیه شورشی‌ها اعلام جرم خواهد کرد. شورشی‌هایی که وی نام برده پوجدمون و نمایندگانی هستند که به جدایی کاتالان‌ها از اسپانیا رای مثبت داده‌اند. البته در روز جمعه مشخص نشد که حکومت اسپانیا چگونه می‌خواهد اقداماتی را که توسط راخوی اعلام شده است، پیش ببرد. یک اقدام خشن می‌تواند خطر بازگشت خشونت‌ها را که پیش‌تر در روز اول اکتبر و همزمان با برگزاری رفراندوم صورت گرفت، تقویت کند.

در این راستا برخی کارشناسان می‌گویند بعید است که جدایی‌طلبان که سال‌ها برای این مورد لحظه‌شماری می‌کرده‌اند، به راحتی کاتالونیا را تسلیم مادرید کنند. سوال دیگری که در این زمینه مطرح شده این است که عکس‌العمل پلیس کاتالونیا چه خواهد بود؛ اگر دولت اسپانیا نیروهای نظامی و ملی این کشور را در خیابان‌های بارسلون مستقر کند.

پوجدمون: قوی بمانید

پوجدمون، رهبر کاتالان‌ها در سخنرانی که در ساختمان مجلس کاتالونیا صورت گرفت، گفت که نمایندگانی که قانونی انتخاب شده‌اند نظر خود را بر اساس رفراندومی که در اول اکتبر برگزار شد، رای به استقلال کاتالونیا داده‌اند.  او اما یادآور شد که مسیر در پیش‌رو اصلا آسان نیست و تصریح کرد: ما با حوادثی روبه‌رو خواهیم شد که نیازمند آرامش ما و در قدرتمند باقی ماندن ماست. او تاکید کرد: نهادها و مردم هستند که ملت‌ها، اجتماع‌ را ساخته‌اند و یک ملت بدون این عناصر نمی‌تواند به‌وجود آید.  او پس از این اظهارات با تشویق حاضران در  پارلمان روبه‌رو شد و مردم حاضر یکصدا فریاد می‌زدند: آزادی، آزادی.

واکنش بین‌المللی به استقلال کاتالونیا

درحالی‌که درگیری‌های دموکراتیک در روز جمعه در اسپانیا برقرار بود، برخی کشورها به این اتفاقات واکنش نشان دادند. به گزارش رویترز، چند کشور اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و همچنین آمریکا با رد استقلال یکجانبه کاتالونیا از تلاش‌های دولت راخوی برای حفظ وحدت اسپانیا حمایت کردند. این بحران اکنون وارد یک فاز جدید و احتمالا خطرناک خواهد شد، چون استقلال‌طلبان کاتالونیا خواهان تقابل از طریق نافرمانی مدنی شده‌اند.

بلافاصله بعد از اعلام استقلال یکجانبه کاتالونیا بازار بورس و سهام اسپانیا شاهد افت شدید شد. هنوز مشخص نیست که انتخابات جدید بتواند بحران کاتالونیا را به سرانجام برساند یا خیر زیرا ریسکی است که می‌تواند حتی منجر به افزایش حامیان استقلال در کاتالونیا شود.

گروه اصلی حامی استقلال کاتالونیا موسوم به مجمع ملی کاتالان از کارمندان دولت این منطقه خواسته از دستورهای دولت اسپانیا تبعیت نکنند و دست به «مقاومت صلح‌آمیز» بزنند. همچنین دادگاه قانون اساسی اسپانیا نیز یک روند بررسی رای یکجانبه کاتالونیا به استقلال را شروع کرده تا درنهایت دادستان‌ها تصمیم بگیرند آیا این اقدام یک شورش بوده یا خیر. در بروکسل دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا گفت: این رای استقلال هیچ چیز را تغییر نداد و اتحادیه اروپا تنها با دولت مرکزی اسپانیا تعامل خواهد کرد. با این حال اعلام شد که دولت اسکاتلند از استقلال یکجانبه کاتالونیا حمایت می‌کند. فیونا هیسلوپ، وزیر امور خارجی در کابینه دولت تفویضی اسکاتلند در بیانیه‌ای گفت: ما موضع دولت کاتالونیا را درک می‌کنیم و به آن احترام می‌گذاریم.

او گفت: درحالی‌که اسپانیا حق دارد با استقلال مخالفت کند، مردم کاتالونیا باید این‌قدرت را داشته باشند تا درباره سرنوشت و آینده خودشان تصمیم‌گیری کنند. حرکت اخیر در اعلام استقلال پس از آن انجام شد که درخواست‌های مکرر برای گفت‌وگو با مخالفت روبه‌رو شد. این مقام دولت اسکاتلند تاکید کرد: اتحادیه اروپا مسوولیت اخلاقی و سیاسی دارد تا از گفت‌وگو حمایت و مشخص کند که چگونه این شرایط را می‌توان به‌صورت مسالمت‌آمیز و دموکراتیک حل‌وفصل کرد.