گام اول برای اعاده حاکمیت ملی

یک روز پس از اینکه پارلمان کاتالونیا نظر مادرید را تامین نکرد و به‌طور یکجانبه اعلام استقلال کرد، ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا خوزه لوئیس تراپرو، رئیس پلیس منطقه‌ای کاتالونیا را اخراج کرد. تراپرو از سوی مادرید متهم شده که درخصوص برگزاری همه‌پرسی اول اکتبر در کاتالونیا اهمال کرده و باید مانع برگزاری این همه‌پرسی می‌شده است. همچنین دولت مرکزی پری سولر، مدیر کل پلیس کاتالان‌ها را نیز از سمت خود برکنار کرد.

راخوی روز جمعه دولت و پارلمان کاتالانیا را منحل کرد و گفت که دستور برگزاری انتخابات محلی جدیدی را در تاریخ ۲۱ دسامبر در کاتالونیا صادر کرده است. او همچنین دستور داده است تا ثریا سائنز دی‌سانتاماریا، معاون خود کنترل کاتالونیا را به عهده بگیرد. هنوز مشخص نیست اقدامات بعدی راخوی چه خواهد بود و تا چه حدی این آرامش دوام خواهد آورد؛ چرا که رهبر برکنار شده دولت کاتالونیا خواستار مقاومت دموکراتیک و صلح‌آمیز مقابل تصمیم اسپانیا در به‌دست گرفتن کنترل این منطقه خودمختار شده و گفته است وی و دیگر رهبران برکنار شده برای ایجاد یک «کشور آزاد» تلاش می‌کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اظهارات کارلس پوجدمون، رهبر برکنار شده دولت منطقه‌ای کاتالونیا در یک سخنرانی ضبط شده تلویزیونی درحالی منتشر شد که وی در کافه‌ای در شهر محل سکونتش نشسته و به صراحت تاکید کرد که هرگز دستور مادرید را در جهت دست‌به‌دست کردن قدرت به دولت مرکزی تمکین نخواهد کرد.

تصمیم دولت مرکزی برای به‌دست گرفتن کنترل تمامی نهادهای کاتالونیا در پی تصویب اعلام استقلال از جانب قانونگذاران در بارسلون گرفته شد. در این راستا مجلس سنای اسپانیا روز جمعه پس از تصویب قطعنامه استقلال کاتالونیا در پارلمان محلی این منطقه به استناد ماده ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا رای به سلب خودمختاری از کاتالونیا داد. بنا به مصوبه مجلس سنای اسپانیا دولت منطقه‌ای کاتالونیا برکنار و پارلمان منطقه‌ای نیز منحل می‌شود. پوجدمون در خطابه تلویزیونی خود گفت: این تنها پارلمان منطقه‌ای است که می‌تواند دولت کاتالونیا را انتخاب یا برکنار کند. وی وعده داد که با سایر مقام‌های منطقه به دنبال ایجاد یک «کشور آزاد» است.

پوجدمون با اشاره به بندی از قانون اساسی اسپانیا درباره به‌دست گرفتن کنترل امور در کاتالونیا ادامه داد: بهترین راهی که ما می‌توانیم از دستاوردهای خود دفاع کنیم این است که مخالفت‌مان را با این بند از قانون اساسی اعلام کنیم. رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا گفت: خواسته ما ادامه راه برای تحقق اقدامات دموکراتیک و یافتن ثبات در منطقه است. از سوی دیگر، دولت اسپانیا نیز اعلام کرد که از حضور پوجدمون در انتخابات منطقه‌ای استقبال می‌کند. ایمیگو مندز دویگو، سخنگوی دولت مرکزی در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: اگر رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا بخواهد در عرصه سیاسی باقی بماند حق دارد و من فکر می‌کنم او باید خودش را برای انتخابات آتی منطقه آماده کند.

وی ادامه داد: من کاملا مطمئنم اگر پوجدمون بخواهد در این انتخابات شرکت کند می‌تواند به‌صورت دموکراتیک مخالفت خود را ابراز کند. این مقام مسوول دولت اسپانیا در پاسخ به سوالی که آیا پوجدمون از سوی دادگاه‌های این کشور تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد یا خیر گفت: قوای سیاسی و قضایی اسپانیا مجزا از هم عمل می‌کنند و هیچ‌کس فراتر از قانون نیست. این مقام مسوول دولت مرکزی همچنین گفت که مطمئن است پلیس منطقه‌ای کاتالونیا از دستورات دولت مرکزی تبعیت می‌کند.

این درحالی است که روز شنبه خبری منتشر شد که دادگاهی در اسپانیا در حال بررسی همه‌پرسی صورت گرفته در کاتالونیا است تا مشخص کند که آیا این اقدام یک شورش به‌حساب می‌آید یا نه. در این‌باره گفته می‌شود نام افرادی همچون پوجدمون و کسانی که به جدایی از اسپانیا در پارلمان کاتالونیا رای داده‌اند در فهرست بررسی افراد شورشی قرار گرفته است.