یک مشاور دیگر ستاد انتخاباتی ترامپ نیز اتهام دروغگویی به اف‌بی‌آی را پذیرفته است. دادگاه آمریکا اتهام‌هایی را علیه سه تن از مشاوران ارشد پیشین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرده است. یکی از این سه نفر پل مانافورت است که در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ فعالیت داشته است. اتهام‌های مطرح شده علیه مانافورت به حدی سنگین بوده‌اند که قاضی دادگاه دستور حصر خانگی او را صادر کرده است. دادگاه همچنین برای مانافورت ۶۸ ساله وثیقه‌ای ۱۰ میلیون دلاری تعیین کرده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ریچارد گیتس، همکار مانافورت نیز از سوی دادگاه موظف به پرداخت وثیقه‌ای پنج میلیون دلاری شده است. او نیز به دستور قاضی در حصر خانگی قرار دارد. گیتس و مانافورت متهم به توطئه علیه ایالات‌متحده آمریکا و پولشویی شده‌اند. در اسناد دادگاه این دو همچنین متهم شده‌اند که درآمد چندین میلیون دلاری خود در اوکراین را از نهادهای مالیاتی آمریکا مخفی کرده‌‌اند. کیفرخواست‌های رسمی علیه مانافورت و گیتس نخستین پرونده‌های قضایی از این دست، پس از آغاز فعالیت کمیته تحقیقاتی به سرپرستی رابرت مولر، بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا، در رابطه با نقش احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا است.

پیوندهای تیم ترامپ با کرملین

نام مانافورت از مدت‌ها پیش در رابطه با این پرونده مطرح بوده و از او به‌عنوان یکی از «چهره‌های کلیدی» نام برده می‌شود. مانافورت سال‌ها پیش با آلگ دریپاسکا، مدیرعامل شرکت آلومینیوم‌سازی «روسال» که با کرملین ارتباط دارد، روابط تجاری تنگاتنگی داشت. هر چند رابطه کاری مانافورت و دریپاسکا در نهایت به تیرگی انجامید. به گزارش رویترز، مانافورت نزدیک به ۱۰ سال برای ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور پیشین اوکراین و یکی از متحدان ولادیمیر پوتین و همچنین حزب او کار کرده است. در جریان اعتراضات اوکراین در سال ۲۰۱۴ یانوکوویچ از سمت ریاست‌جمهوری کنار گذاشته شد. او اینک در روسیه به سر می‌برد. مانافورت در ژوئن سال ۲۰۱۶ به‌عنوان مشاور ترامپ در ملاقات جنجا‌ل‌برانگیز تیم انتخاباتی ترامپ با یک وکیل روسی در برج ترامپ در نیویورک حضور داشت. با این حال در کیفرخواست ۳۱ صفحه‌ای علیه مانافورت و گیتس نامی از ترامپ و کارزار انتخاباتی او برده نشده است.

اما طبق اسناد دادگاه جرج پاپادوپولوس، مشاور ستاد انتخاباتی ترامپ در زمینه سیاست خارجی، نیز متهم به دروغگویی به اف‌بی‌آی درباره ارتباطاتش با مسکو شده است. بر خلاف گیتس و مانافورت که اتهامات خود را رد کرده‌اند، پاپادوپولوس اتهامات وارده به خود را در توافقی با دادستانی ایالات‌متحده با وعده کاهش مجازات پذیرفته است. پاپادوپولوس پیش‌تر در ماه ژوئیه بازداشت شده بود. طبق اسناد دادگاه، او اعتراف کرده در مارس ۲۰۱۶ با سفیر روسیه در لندن و همچنین زنی که از او به‌عنوان خواهرزاده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نام برده شده، دیدار کرده است. در اظهارات پاپادوپولوس آمده که او به ترامپ گفته بوده، چنانچه مایل به دیدار با پوتین باشد، می‌تواند ترتیب برگزاری چنین ملاقاتی را بدهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تحلیلگران می‌گویند پرونده اتهامات پاپادوپولوس به‌طور بالقوه می‌تواند برای رئیس‌جمهور آمریکا زیانبار باشد چون مستقیما به کمپین او مربوط می‌شود. جورج پاپادوپولوس، وکیل امور انرژی بین‌المللی در شیکاگو آن‌قدر به ترامپ نزدیک بود که در عکسی از تیم مشاوران امنیت ملی او که ترامپ روز اول آوریل ۲۰۱۶ منتشر کرد، جا داشته باشد. براساس اسناد دادگاه، مشاور سابق ترامپ در دوران انتخابات روز ۵ اکتبر ۲۰۱۷ به کارشکنی در مسیر تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد ادعای تبانی با روسیه اذعان کرده است. زمانی که اف‌بی‌آی در ماه ژانویه با او مصاحبه کرد، او به نادرستی ادعا کرد که پیش از پیوستن به کمپین ترامپ در ماه مارس ۲۰۱۶ با دو چهره که پیوندهایی با روسیه داشتند، دیدار کرد. واقعیت این بود که او بعد از پیوستن به کمپین ترامپ با آنها ملاقات کرده بود.

یکی از آن دیدارها با یک زن نام برده نشده روس بود که پاپادوپولوس فکر می‌کرد با مقام‌های دولت روسیه ارتباط دارد. شخص دیگر یک استاد دانشگاه ساکن لندن بود که گفته می‌شد پیوندهای ملموسی با مقام‌های دولت روسیه دارد. از این شخص هم نام برده نشده است. این استاد دانشگاه فقط به این دلیل به پاپادوپولوس علاقه‌مند شده بود که او بخشی از کمپین ترامپ بود. ادعا می‌شود که این استاد دانشگاه در ملاقاتی با پاپادوپولوس سر صبحانه در هتلی در لندن در روز ۲۶ آوریل ۲۰۱۶ یا همان روزها، به‌وجود «هزاران ‌ایمیل» برای تخریب چهره کلینتون اشاره کرد. این استاد دانشگاه گفته بود که در جریان دیدار با مقام‌های ارشد دولت روسیه در سفری به مسکو از وجود این‌ ایمیل‌های مخرب مطلع شده بود.

با این حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین واکنش خود به حبس خانگی منافورت و گیتس با انتشار پیامی در توییتر نوشت که اتهامات وارده به منافورت به سال‌ها قبل و پیش از آنکه او به ستاد انتخاباتی بپیوندد، مربوط می‌شود. با این همه مطابق اسناد دادگاه اتهامات وارده به منافورت دوره‌ای را نیز که او برای ستاد انتخاباتی ترامپ کار می‌کرده، در برمی‌گیرد. یکی از سخنگویان ترامپ نیز به خبرنگاران گفت که پاپادوپولوس «نقشی بسیار محدود» در مبارزات انتخاباتی داشته است. ترامپ تا به حال هر گونه توافق غیرقانونی میان ستاد انتخاباتی خود با مسکو را رد کرده است.

به گزارش دیلی میل، انتظار می‌رود متهمان روز پنج‌شنبه به دادگاه بازگردند. کیفرخواست مطرح شده علیه منافورت ۶۸ ساله و گیتس ۴۵ ساله شامل ۱۲ فقره اتهام کیفری مجزا از جمله توطئه‌چینی علیه آمریکا، توطئه‌چینی برای پولشویی، اقدام به‌عنوان مامور ثبت نشده یک ناظم خارجی، ایراد اظهارات غلط و گمراه‌کننده برخلاف قانون ثبت ماموران خارجی، ارائه اظهارات دروغین و هفت فقره کوتاهی در ثبت گزارش‌های حساب‌های مالی و بانکی خارجی هستند. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، در یک نشست خبری گفت که مسائل اعلام شده در این ارتباط هیچ ربطی به رئیس‌جمهوری آمریکا و همچنین کمپین انتخاباتی او برای فعالیت‌های کمپین او نداشته‌اند. گفته شده که ممکن است منافورت در ازای اتهاماتش به ۸۰ سال حبس و گیتس نیز در صورت گناهکار شدن به ۷۰ سال حبس محکوم شوند. با این حال، مجازات فدرال معمول تر برای جرائم ثبت شده احتمالا به ۱۰ تا ۱۲ و نیم سال حبس برای گیتس و ۱۲ و نیم تا ۱۵ سال حبس برای منافورت منجر شود.

فیس‌بوک، توییتر و گوگل نیز وارد کارزار شدند

نمایندگان فیس‌بوک، توییتر و گوگل قرار است نتیجه تحقیقات خود در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به کنگره ارائه دهند. گفته شده پست‌های نفوذی روسیه در معرض دید ۱۲۶ میلیون کاربر آمریکایی قرار گرفته‌اند. به گفته کمپانی فیس‌بوک در فاصله ژوئن ۲۰۱۵ تا اوت ۲۰۱۷ حدود ۸۰ هزار پست با هدف تحت‌تاثیر قرار دادن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توسط «آژانس تحقیقاتی اینترنت سن‌پترزبورگ» در این شبکه اجتماعی منتشر شده‌اند. این موسسه که به نام «کارخانه ترول» یا «ارتش ترول» شهرت دارد، به دولت روسیه تعلق دارد و وظیفه اصلی‌اش نظارت، گردش و تولید محتوا در فضای مجازی است. ترول‌ها در اصطلاح اینترنتی به کسانی گفته می‌شود که با رفتار مخرب و ایجاد تشنج در فضای مجازی به‌دنبال تحریک کاربران و ایجاد تشنج هستند.

فیس‌بوک در آماری که برای ارائه به سنای آمریکا تهیه شده، گفته است پست‌هایی از این قبیل از طرف کاربرانی با پروفایل‌های جعلی تولید شده‌اند و در دو سال گذشته در معرض دید حدود ۱۲۶ میلیون کاربر آمریکایی قرار گرفته‌اند. طبق آمار‌های جدید، فیس‌بوک در آمریکای شمالی ماهانه ۱۳۶ میلیون کاربر فعال دارد. در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مجموعا حدود ۶۳ میلیون آمریکایی به دونالد ترامپ رأی دادند. به گفته فیس‌بوک مطمئنا پست‌های فیس‌بوکی یاد شده به‌عنوان تبلیغ برای حدود ۱۱ میلیون و پانصد هزار کاربر آمریکایی قابل مشاهده بوده‌اند.

بیشتر این پست‌ها محتوایی تفرقه‌انگیز در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی داشته‌اند؛ برای مثال در این پست‌ها تبعیض علیه سیاهپوستان در آمریکا تقبیح شده، اما همزمان به ترس و واهمه نسبت به مهاجرت مسلمانان به این کشور دامن زده شده است. توییتر نیز اخیرا ۲۷۵۲ حساب کاربری جعلی را که رد آن به روسیه می‌رسید، شناسایی کرده است. این رقم بسیار بیشتر از تعدادی بوده که تاکنون تصور می‌شده است. گزارش شده این حساب‌های جعلی که از سوی ارتش ترول روسیه هدایت می‌شده‌اند، مسدود شده و اسامی‌شان در اختیار نهادهای اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته است. نمایندگان فیس‌بوک، توییتر و گوگل قرار است در هفته جاری نتایج تحقیقات خود را در مورد دخالت احتمالی روسیه در کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا از طریق انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی، در مقابل کمیته ‌کنگره ارائه کنند.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا پیش‌تر به این نتیجه رسیده بودند که دولت روسیه با تحت تاثیر قرار دادن کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری، نتایج انتخابات در آمریکا را به نفع دونالد ترامپ تغییر داده است. طبق گفته این نهادها هکرهای روسی در برملا کردن و انتشار ایمیل‌های کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون، رقیب ترامپ در انتخابات، نقش داشته‌اند. همچنین گفته می‌شود به دستور دولت روسیه کمپینی علیه هیلاری کلینتون در شبکه‌های اجتماعی در دوران انتخابات به راه افتاد. مسکو این اتهامات را رد کرده است. ترامپ نیز گفته است هیچ‌گونه همکاری میان ستاد انتخاباتی او و دولت روسیه وجود نداشته است. تحقیقات در این زمینه درحال حاضر توسط چندین نهاد آمریکایی جریان دارد.