به گزارش رویترز، این تصمیم موجب شده است تا بین نیروهای ائتلاف دموکراتیک که هدفشان تحت فشار قرار دادن نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و حزب سوسیالیست بود، شکاف به‌وجود بیاید.  از چهار گروه اپوزیسیون، سه گروه تصمیم گرفته است که در انتخابات محلی بعدی مشارکت نداشته باشد. این انتخابات قرار است در دهم دسامبر برگزار شود و برای انتخاب ۳۳۵ شهردار و فرماندار صورت می‌گیرد. سه گروه دیگر گفته‌اند به‌دلیل اینکه در انتخابات تقلب صورت می‌گیرد هیچ‌گونه مشارکتی نخواهند داشت. اما حزب چهارم به نام «زمان جدید» که در ایالت نفت‌خیز زولیه حضور دارد بر این باور است که باید هنوز از طریق صندوق‌های رای به مبارزه با نیکلاس مادورو پرداخت تا فضای بیشتری به او اختصاص نیابد.

مانوئل روزالس، فرماندار پیشین ایالت زولیه که در سال ۲۰۰۹ و در زمان هوگو چاوز به‌دلیل متهم شدن به فساد مالی به پرو پناهنده شد،گفته است که احتمال دارد از سوی حزب زمان جدید برای فرمانداری ایالت زولیه نامزد شود. روزالس به حامیان خود گفت: «من هرگز زولیه‌ای‌ها را تنها نخواهم گذاشت.»

روزالس زمانی که از پرو بازگشت در سال ۲۰۱۵ روانه زندان شد و پس از آزادی او از سوی دولت جواز حضور در انتخابات را گرفته است. حزب او یکی از مخالفان اصلی مادورو به‌حساب می‌آید و بارها در موضع مخالف اقدامات رئیس‌جمهوری ونزوئلا قرار گرفته است.  یکی دیگر از رهبران مخالف در ایالت زولیه در انتخابات ماه گذشته پیروز میدان شد اما او به‌دلیل اینکه حاضر نشده بود در برابر نماینده طرفدار مادورو تمکین کند از حضور در پست خود منع شد.  خوان کارلوس ریوروی ۳۴ ساله که مکانیک اتومبیل است بر این باور است که روزالس یک میهن فروش است. او می‌گوید که در انتخابات گذشته به او رای داده است اما این کار را در ماه دسامبر تکرار نخواهد کرد.

اپوزیسیون زیر منگنه

از آنجا‌که احزاب اپوزیسیون در اخراج مادورو از حکومت ناموفق بودند و نتوانستند اعتراض‌های اوایل سال را به‌خوبی ساماندهی کنند و پس از آن در انتخابات ۱۵ اکتبر نیز ناموفق ظاهر شدند، حالا احزاب اپوزیسیون به‌شدت تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته‌اند. آنها نتوانستند از اعتراضاتی که ۱۲۵ کشته هم در پی داشت، امتیاز خاصی به‌دست آورند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت حامی آنها هستند و ونزوئلایی‌ها از مادورو به‌دلیل بحران اقتصادی در این کشور به‌شدت خشمگین هستند. با این همه آنها نتوانستند از موقعیت‌هایی که برایشان به وجود آمد، نهایت بهره را ببرند.

مادورو از به‌وجود آمدن اختلافات بین احزاب اپوزیسیون به‌شدت خوشحال است اما گفته است که نبود غیبت عامدانه احزاب اپوزیسیون در انتخابات ماه بعدی به‌شدت غیردموکراتیک است. احزاب اپوزیسیون مادورو را بارها دیکتاتور خطاب کرده و مدعی شده‌اند که وی حاضر نیست به شیوه دموکراتیک رقابت کند. این در شرایطی است که مادورو اخیرا با نقد رفتار احزاب اپوزیسیون گفته است: وقتی انتخابات را می‌بازند گریه می‌کنند که تقلب صورت گرفته است، وقتی متوجه می‌شوند که شرایط علیه آنها است، به جای اینکه مبارزه کنند، ترجیح می‌دهند میدان مبارزه را ترک کنند.  کارشناسان می‌گویند که دولت مادورو از ضعیف شدن احزاب اپوزیسیون در انتخابات ماه بعدی نهایت بهره را خواهد برد. همچنین اگر این شکاف باقی بماند پیروز اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری دسامبر سال ۲۰۱۸ کسی جز مادورو نیست.  بسیاری از رهبران مخالفان، از جمله هنریکه کاپریلیس که دوبار هم نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده است، از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری به اتهام‌های مختلف از جمله فساد مالی محروم شده‌اند. گروه‌های راستگرا می‌گویند که نزدیک به ۴۰۰ نفر سیاستمدار، از جمله لئوپولدو لوپز که معروف‌ترین آنها است، از سوی دولت مادورو زندانی شده‌‌اند.

در آخرین تهدید صورت گرفته علیه رهبران اپوزیسیون از سوی مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور گفته است به‌دلیل رایزنی‌های خولیو بورگس در خارج از کشور و از جمله در محافل مالی، باید هر چه سریع‌تر محاکمه شود.

هشدار چهار نهاد بین‌المللی به ونزوئلا

سه نهاد رتبه‌سنجی معتبر جهان- مودیز، فیچ و استاندارد‌اندپورز- با صدور بیانیه‌هایی نسبت به وخامت وضعیت اقتصادی ونزوئلا هشدار یا رتبه آن را کاهش دادند. علاوه بر این، صندوق بین‌المللی پول (IMF) نیز نسبت به فقدان شفافیت و نبود داده‌های اقتصادی این کشور هشدار جداگانه‌ای را صادر کرد.به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل، پس از آنکه نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا خواستار نوسازی ساختار بدهی‌های جهانی کشورش شد، موسسه رتبه‌سنجی فیچ ضمن کاهش رتبه اعتباری این کشور به «بی‌ارزش» هشدار داد که ورشکستگی کل اقتصاد این کشور «به‌شدت محتمل» است. موسسه فیچ همچنین رتبه درازمدت بدهی‌های ونزوئلا را از CC به C کاهش داد. موسسه رتبه‌سنجی استاندارد اندپورز نیز روز جمعه در اقدامی جداگانه رتبه اعتبار درازمدت ارز خارجی ونزوئلا را از CCC- به CC کاهش داد و علت این کاهش رتبه را افزایش نگرانی‌ها نسبت به خطر ناتوانی در بازپرداخت بدهی‌های این کشور تولیدکننده نفت عنوان کرد.

علاوه بر این دو نهاد، موسسه رتبه‌سنجی مودیز هم اواخر روز جمعه در بیانیه‌ای هشدار داد که زیان دارندگان اوراق قرضه ونزوئلا بسیار هنگفت خواهد بود و تحریم‌های آمریکا علیه این کشور به احتمال زیاد شرایط را برای نوسازی ساختار بدهی‌های آن بسیار پیچیده می‌سازد. ونزوئلا از نهادهای اعتباردهنده خارجی خواسته بود تا در نشستی که روز ۱۳ نوامبر در کاراکاس برگزار می‌شود شرکت کنند تا به این وسیله بتواند ساختار بدهی‌های خود را که به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار است، تغییر دهد. او در این نشست از سرمایه‌گذاران سراسر جهان و طلبکاران کشورش خواست تا فرآیند تامین مالی مجدد و مذاکره دوباره درباره بدهی‌های خارجی کشورش را آغاز کنند.

این در شرایطی است که صندوق بین‌المللی پول، (IMF) نیز روز جمعه هشداری را به ونزوئلا صادر کرد و در آن این کشور را به‌خاطر قصور در معرفی نهادی که داده‌های اقتصادی کشور را به موقع ارائه کند مورد سرزنش قرار داد. صندوق به ونزوئلا حداکثر ۶ ماه فرصت داد تا معضل فقدان برخی از آمارها را برطرف کند. گفته می‌شود در صورتی که ونزوئلا جریان ارسال داده‌ها به صندوق را دوباره راه‌اندازی نکند، صندوق می‌تواند براساس بند ۸ قوانین صندوق بین‌المللی پول  درباره تهیه اطلاعات، «اعلان سانسور» اطلاعات ازسوی دولت ونزوئلا را صادر کند. صندوق در بیانیه خود اعلام کرده که ونزوئلا در ارسال اطلاعات مربوط به فعالیت‌های موسسه تامین اجتماعی و کل آمار مربوط به صادرات و واردات کشور تاخیر کرده است. این داده‌ها به‌عنوان بخشی از برنامه نظارت صندوق بین‌المللی پول بر اقتصادهای سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.