سعد حریری،‌ نخست‌وزیر لبنان روز شنبه در اقدامی غیرمنتظره استعفا کرد. روز گذشته شبکه العربیه عربستان، در خبری فوری از استعفای سعد حریری نخست‌وزیر لبنان خبر داد. سایت آنلاین روزنامه دیلی استار لبنان نیز این خبر را به نقل از شبکه العربیه منتشر کرد. اما تا ساعت ۱۷ روز گذشته دفتر نخست‌وزیری این خبر را به‌طور رسمی تایید نکرد.

با این حال این شبکه به نقل از حریری گزارش داد، فضا در لبنان شبیه فضای حاکم بر کشور قبل از ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان است. حریری گفت: ما هرگز نمی‌پذیریم لبنان اساس تهدید امنیت منطقه باشد. وی مدعی شده است که برخی گروه‌ها در لبنان از سلاح‌هایشان علیه لبنانی‌ها و سوری‌ها استفاده می‌کنند. او همچنین مدعی شده است که به‌دلیل دخالت برخی کشورها در اوضاع داخلی لبنان از سمت خود استعفا می‌کند.

حریری که به تازگی از عربستان به کشورش بازگشته بود، بعد از چند ساعت توقف در بیروت، روز گذشته بار دیگر به عربستان رفت و در همین کشور هم استعفایش را اعلام کرده است. ظاهرا او حتی با رئیس‌جمهوری لبنان که روی کار آمدن هردوی آنها بر اساس یک توافق درونی بود، در این باره سخن نگفته است.

ظاهرا حریری این سخنان را پس از دیدار با محمد بن سلمان بیان کرده است. او پیش از این نیز با ثامر السبهان، وزیر مشاور در امور خلیج‌فارس دیدار داشت و علیه حزب‌الله لبنان نیز سخنان تندی بر زبان راند. السبهان پس از این دیدار گفته بود که با حریری صحبت‌های خوبی داشته و ان‌شاء‌الله راه‌حل بهتری برای آینده لبنان پیدا خواهند کرد.

حریری اما سپس به دیدار محمد بن‌سلمان رفت؛ اما او پیش از این دیدار در توییتی نوشت: هر بار که پادشاه و شاهزاده محمد بن‌سلمان را ملاقات می‌کنم، بیشتر متقاعد می‌شوم که رهبری سعودی کاملا برای برقرای ثبات در لبنان و هویت عربی آن توافق دارد. او دوشنبه گذشته با محمد بن سلمان دیدار کرد و گفت که بیشتر این صحبت‌ها حول روابط دوجانبه و مهار حزب‌الله لبنان بوده است.  سایت روزنامه «سعودی گازته» هم که به زبان انگلیسی منتشر می‌شود گزارش داد که این دو چندین ساعت با یکدیگر گفت‌وگو کردند؛ اما آن زمان هنوز خبری از استعفای حریری نشده بود. حریری پس از اینکه به لبنان بازگشت به یک‌باره تصمیم گرفت که دوباره خاک این کشور را به مقصد عربستان ترک کند. او اما این‌بار پس از بازگشت اعلام کرد که به‌دلیل دخالت برخی کشورهای منطقه از سمت خود کنار می‌کشد.

تا لحظه تنظیم خبر هنوز سایر رهبران دنیا نسبت به این کناره‌گیری واکنشی نشان ندادند. این در حالی است که لبنان پس از ماه‌ها درگیری سیاسی که نمی‌توانست بر سر حضور یک فرد در منصب ریاست‌جمهوری به توافق برسد، حالا با کنار رفتن سعد الحریری مجددا در حال ورود به بحران است.

واکنش به استعفای سعد حریری

ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان: لبنان کوچک‌تر  و ضعیف‌تر از آن است که پیامدهای اقتصادی و سیاسی این استعفا را تحمل کند و من همواره از دعوت‌کنندگان به مذاکره بین عربستان و ایران باقی خواهم ماند. سلیم جریصاتی، وزیر دادگستری لبنان: استعفای حریری مبهم و مشکوک بود چه به لحاظ زمانی،‌ چه مکانی و چه مضمون دلایل استعفایش. وئام وهاب، رئیس‌ حزب توحید عرب: استعفای حریری در این زمان بسیار تاسف‌بار است؛ اما سوال اینجا است که چرا از ریاض اعلام شد. آیا او در حصر خانگی است یا مجبور به استعفا شده است.


لبنان حلقه اول راهبرد ترامپ علیه ایران؟