یکی از قضات بروکسل حکم داد که دلیلی برای زندانی شدن این افراد وجود ندارد و آنها را با این شرط آزاد کرد که در بروکسل بمانند و در جلسات دادگاه ظرف دو هفته شرکت کنند. چند ساعت پس از آنکه کارلس پوجدمون، رهبر برکنار شده کاتالونیا و چهار تن از وزرای سابق، خودشان را به مقام‌های بلژیکی معرفی کردند، حزب رهبر برکنار شده کاتالونیا پوجدمون را به‌عنوان رهبرش برای حضور در انتخابات زودهنگام منطقه‌ای که از جانب دولت مرکزی اعلام شده، معرفی کرد. این تصمیم درحالی گرفته شده که اسپانیا منتظر پیامدهای سیاسی در کاتالونیا است.

این پنج تن از سیاستمداران برکنارشده کاتالونیا پس از آنکه دولت اسپانیا آنها را در ۲۸ اکتبر سال‌جاری میلادی از کار برکنار کرد، به بلژیک فرار کردند چون دادگاهی در اسپانیا برای این افراد قرار بازداشت در سراسر اروپا صادر کرده است. در بلژیک اما دادستان‌ها بر این باورند که نیازی به بازداشت این افراد نیست، به‌طوری که دفتر دادستانی بلژیک اعلام کرد این افراد به قید شرط آزاد شده‌اند. دفتر دادستانی اعلام کرده که روند کلی استرداد می‌تواند بیش از ۶۰ روز طول بکشد که این زمان پس از ۲۱ دسامبر سال جدید میلادی که برای برگزاری انتخابات زودهنگام در کاتالونیا است، خواهد بود.

رهبر برکنارشده کاتالونیا اعلام کرده خواه در بروکسل یا بارسلونا باشد، کمپین خود را برای حضور در انتخابات منطقه‌ای زودهنگام در کاتالونیا برگزار می‌کند. همچنین درحالی که تمامی احزاب مخالف با جدایی از اسپانیا تلاش می‌کنند تا حمایت‌ها را برای بازگشت کنترل به پارلمان منطقه کاتالونیا به‌دست بیاورند، احزاب حامی جدایی از اسپانیا نیز تلاش می‌کنند تا درباره تشکیل یک ائتلاف متحد برای حضور در انتخابات زودهنگام به رایزنی بپردازند.

آرتور ماس، رهبر سابق کاتالونیا نیز به تلویزیون این منطقه گفت که از ادغام احزاب برای انتخابات دسامبر سال جدید میلادی حمایت می‌کند و هدف از حمایت‌ها باید احیای خودمختاری و آزادی جدایی‌طلبان زندانی باشد. وی ادامه داد: اگر ما این مساله را مورد بررسی قرار دهیم، حمایت‌های زیادی را می‌توانیم برای خود به‌دست بیاوریم.