سعد حریری پس از اینکه در عربستان اعلام کرد از سمت خود کناره گرفته است حالا به امارات رفته است. شبکه المستقبل لبنان در خبری فوری اعلام کرد که روز سه‌شنبه نخست‌وزیر مستعفی لبنان برای دیدار با محمد بن زاید به ابوظبی رفت. در این‌باره شبکه المستقبل لبنان گزارش داد که سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان روز سه‌شنبه ریاض را به مقصد ابوظبی ترک و راس ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی با محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی دیدار کرد.

ولیعهد ابوظبی دوستی نزدیکی با ولیعهد سعودی دارد. سعد حریری روز شنبه از ریاض استعفای خود را اعلام کرد. وی از حزب‌الله و ایران به‌شدت انتقاد کرد. مسوولان عربستانی در روزهای اخیر اظهارات شدیداللحنی علیه حزب‌الله ایراد کرده‌اند. حریری روز گذشته نیز با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان ملاقات داشت. قبلا شایعاتی از اقامت اجباری او در ریاض منتشر شده بود، اما ثامر السبهان، که گفته می‌شود نقش زیادی در استعفای حریری داشته است،گفته بود که حریری آزاد است به هر جا که مایل است، سفر کند. همزمان با این تحولات رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد: درحال حاضر سخن گفتن از استعفای دولت فعلی یا تشکیل دولت جدید در پی استعفای سعد حریری از سمت نخست‌وزیری بسیار زود است. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان پس از نشستی که با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در کاخ بعبدا داشت به بررسی آخرین تحولات داخلی این کشور در پی استعفای حریری در ریاض و نتایج رایزنی‌ها و مشاوره‌های عون در این خصوص پرداخت.

پس از این دیدار رئیس پارلمان لبنان با تایید کامل بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست‌جمهوری این کشور درباره استعفای حریری اظهار کرد: توافق تمام و کمالی با رئیس‌جمهور درخصوص بحران فعلی وجود دارد. نبیه بری در ادامه تاکید کرد: اکنون سخن گفتن از استعفای دولت یا تشکیل کابینه جدید خیلی زود است. وی افزود: طبق قانون اساسی لبنان اکنون نمی‌توانم بگویم استعفای جدی وجود دارد یا نه.

برخی منابع در کاخ ریاست‌جمهوری لبنان نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری المنار اعلام کردند: میشل عون بررسی استعفای نخست‌وزیر این کشور را آغاز کرده است. در قانون اساسی لبنان، رئیس‌جمهوری باید استعفای نخست‌وزیر را بپذیرد. به گفته این منابع میشل عون قصد دارد با برخی مقامات سابق از جمله روسای‌جمهور و نخست‌وزیران سابق لبنان دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. او سپس به ملاقات رهبران احزاب مختلف خواهد رفت و پس از این رایزنی‌ها عون موضع‌گیری مشخص خود درخصوص حریری را اعلام و اقدام بعدی دولت در این مسیر را مشخص خواهد کرد.

این درحالی است که فارن افرز در گزارشی اعلام کرده است که عربستان پس از اینکه در سوریه و عراق نتوانست امتیازی کسب کند، حالا روی لبنان حساب باز کرده است. به نوشته این مجله عربستان همپای آمریکا قصد دارد ایران و متحدانش را در خاورمیانه تحت فشار قرار دهد. این مجله در ادامه می‌نویسد: البته ترامپ سعی کرده است در مورد تهران و متحدانش بیش از گذشته سخت بگیرد اما به‌رغم «واق واق کردن» رئیس‌جمهوری آمریکا، تاکنون نشان داده است که قصد گاز گرفتن ندارد.  برخی کارشناسان می‌گویند این بازی تازه به راه افتاده در خاورمیانه دارای سه ضلع است و اسرائیل نیز در کنار عربستان ضلع سوم بازی را تشکیل می‌دهد. گفته‌های حریری مبنی بر اینکه به‌خاطر حزب‌الله لبنان از مقام خود استعفا داده است مورد توجه نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز قرار گرفته و خواستار تحت فشار قرار دادن این گروه شده است.

ثامر السبهان نیز در اظهاراتی تند مدعی شده است که به سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان گفتیم اقداماتی که حزب‌الله انجام می‌دهد به منزله اعلان جنگ علیه عربستان از سوی لبنان و از سوی این حزب است. حزب‌الله در تمامی تصمیماتی که دولت لبنان اتخاذ می‌کند، تاثیر می‌گذارد. وی افزود: ملک‌سلمان، پادشاه عربستان جزئیات اقدامات حزب‌الله علیه عربستان را به اطلاع سعد حریری رساند. دولت لبنان باید خطر این شبه‌نظامیان علیه عربستان را درک کند. حزب‌الله در هر اقدامی که عربستان را تهدید می‌کند، مشارکت دارد.  همزمان نیز عادل الجبیر، وزیر امور خارجه سعودی‌ها مدعی شد که حزب‌الله لبنان با کارها و گرفتن افسار امور سیاسی به دست خود و تهدید رهبران سیاسی، حریری را وادار به استعفا کرد. الجبیر گفت: متهم کردن عربستان به اینکه حریری را مجبور کرده استعفا کند برای ما اهمیتی ندارد. وی افزود: نخست‌وزیر حریری می‌تواند هر لحظه که بخواهد عربستان را ترک کند.