زنـدان شاهزاده‌هـا عکس: AP

خالد بن‌عبدالمحسن المحیسن، رئیس کمیته مبارزه با فساد عربستان نیز در بیانیه‌ای گفت: «فساد به شکلی گسترده در کشور وجود دارد و مسوولان مبارزه با فساد از سه سال پیش کار تحقیقات درباره این جرائم را آغاز کرده‌اند.» همچنین گفته می‌شود حساب‌های بانکی مسوولان و شاهزادگان عربستانی بازداشت شده نیز مسدود شده است. این بازداشت‌ها شامل افسران عالی‌رتبه گارد ملی عربستان و تعدادی از روسای باشگاه‌های ورزشی از جمله رئیس باشگاه الاتحاد نیز شد. اما سوالی که بسیاری از رسانه‌های خارجی مطرح کرده‌اند این است که اکنون این شاهزادگان در کجا نگهداری می‌شوند؟ وضعیت نگهداری آنها به چه صورتی است؟ این سوالات باعث شده تا سی‌ان‌ان و نیویورک‌تایمز گزارش‌های مفصلی از مکان و نحوه بازداشت شاهزادگان زندانی تهیه کنند.

ریتز کارلتون؛ هتل لوکسی که محل نگهداری شاهزادگان است

سی‌ان‌ان در گزارش ۶ نوامبر (دوشنبه ۱۵ آبان) به قلم «زهرا الخالصی» می‌نویسد: کمتر از دو هفته پیش هتل لوکس و گرانقیمت ریتز کارلتون جایی بود که مدیران و میهمانان مهم خارجی در آن اقامت می‌کردند. اکنون این هتل به بازداشتگاه موقت شاهزادگان سعودی تبدیل شده است. رویترز و وال‌استریت‌ژورنال هم گزارش می‌دهند که برخی از شاهزادگان در این هتل لوکس ۵ ستاره در بازداشت هستند. الخالصی می‌افزاید شواهد فراوان اما غیرمعمولی وجود دارد که این فرضیه را تقویت می‌کند. این هتل ۴۹۲ اتاقه تا پایان نوامبر کاملا قرق شده و هیچ‌یک از اتاق‌های آن تا پایان نوامبر خالی نخواهد شد. یکی از کارکنان این هتل روز دوشنبه اعلام کرد که از اول دسامبر «رزرو اتاق‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.»  رسانه‌های اجتماعی هم اخباری در این زمینه منتشر کرده‌اند. ظاهرا به برخی میهمانان این هتل ابلاغ شده که این هتل را تا پایان هفته تخلیه کنند. ارتباط با مدیران و کارکنان هتل هم به نوشته سی‌ان‌ان میسر نیست. وب‌سایت این هتل هم می‌نویسد که «به‌دلیل برخی شرایط غیرقابل پیش‌بینی، اینترنت و تلفن‌های هتل تا اطلاع ثانوی در دسترس نخواهد بود.» در میان دستگیرشدگان غول‌های سیاسی- اقتصادی به چشم می‌خورند.

گفته شده دولت عربستان با رشوه دادن به برخی شرکت‌ها و مقام‌های خارجی آنها را وادار به سکوت کرده است. دلیل چیست؟ افرادی مانند ولید بن‌طلال که سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در خارج از عربستان دارند و از تبار مادری لبنانی بوده و شهروندی لبنان را هم دارد به این دلیل دستگیر شد تا دولت نشان دهد حتی کسانی که ارتباطات گسترده‌ای با خارج دارند از دستگیری‌ها مصون نیستند. از دیگر چهره‌ها خالد التویجری، رئیس دیوان سلطنتی و ولید الابراهیم، غول رسانه‌ای عربستانی است.

ناظران اوضاع در عربستان می‌گویند دلایل بازداشت شاهزاده ولید بن طلال، آنگونه که مسوولان سعودی می‌گویند ارتباطی با پرونده پولشویی و مبارزه با فساد ندارد. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان روابط سیاسی و شخصی جدی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دارد. برخلاف محمد بن‌سلمان، شاهزاده ولید بن طلال علنا مخالفت خود را با موضع‌گیری رئیس‌جمهوری جدید آمریکا ابراز کرده و حتی در جریان تبلیغات انتخاباتی مشاجره کلامی شدیدی نیز با او در توییتر داشت. بن‌طلال در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۵ در صفحه شخصی خود در توییتر خطاب به ترامپ نوشت: «تو نه تنها ننگی برای حزب جمهوری‌خواه بلکه لکه ننگی بر پیشانی آمریکا هستی. از رقابت ریاست جمهوری آمریکا خارج شو زیرا هرگز پیروز نخواهی شد.» ترامپ نیز به سرعت با انتشار توییتی در پاسخ به طلال نوشت: «شاهزاده ولید بن‌طلال ابله می‌خواهد با ثروت‌ پدرش درباره سیاستمداران آمریکا نظر بدهد اما زمانی که من انتخاب شوم هرگز نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد.»

دلیل احتمالی دیگر برای بازداشت این شاهزاده میلیاردر عربستانی به گفته برخی کارشناسان مخالفت وی با انتصاب محمد بن‌سلمان به‌عنوان ولیعهد عربستان است. سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷ پس از برکناری محمد بن‌نایف از ولیعهدی، پسرش محمد بن‌سلمان را به جای او تعیین کرد، این اقدام از سوی ۳۱ تن از مجموع ۳۴ عضو هیات بیعت عربستان مورد تایید قرار گرفت. برخی اطلاعات تایید نشده نیز حاکی از آن است که این بازرگان عربستانی با تعداد زیادی از چهره‌های برجسته در این کشور در دسامبر ۲۰۱۶ نامه‌ای را برای پادشاه عربستان فرستادند که در آن امضاکنندگان این نامه مخالفت خود را با انتصاب شاهزاده جوان برای ولیعهدی اعلام کردند.

این هتل که اکنون به بازداشتگاهی لوکس برای نگهداری برخی از ثروتمندان خاورمیانه تبدیل شده است، اتاق‌های آن شامل اتاق خواب در مقیاس سلطنتی، آب گرم برای حمام کردن، رستوران‌های فوق لوکس و ۵۲ هکتار باغ است. این هتل همان جایی است که ترامپ هنگام سفر به عربستان در آنجا اقامت کرد؛ گویی قدم او برای سرمایه‌داران عربستانی خوش‌یمن نبود. این هتل در اواخر اکتبر محل برگزاری کنفرانس‌هایی برای جلب سرمایه‌گذاری بود. این هتل در قاموس خارجی‌ها «داووسی در صحرا» نامیده می‌شود. حدود ۳۵۰۰ مقام خارجی، تاجر بین‌المللی، کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول و بسیاری دیگر در این سطح در این هتل اقامت گزیده‌اند. در این کنفرانس‌هایی که در این سطح برگزار می‌شد محمد بن‌سلمان یکی از چهره‌های اصلی بود. گفته می‌شود در یکی از کنفرانس‌های همین هتل بود که او طرح بلندپروازانه ۲۰۳۰ خود را اعلام کرد.

نیویورک‌تایمز نیز در گزارش ۶ نوامبر خود به قلم «نیکولاس کولیش» می‌نویسد: در این هتل مجلل که ۵ ستاره است و ۶ سال از عمر آن می‌گذرد اندکی پیش ویدئویی منتشر شد که نشان می‌دهد برخی مقام‌های دستگیر شده روی تشک‌های ساده رنگی روی زمین خوابیده‌اند درحالی‌که نگهبانان با یونیفورم‌های مخصوص در پشت آنها نگهبانی می‌دهند. در گوشه‌ای یک اسلحه آمریکایی M۴ قرار دارد. این گزارش می‌نویسد: بر خلاف آمارهای موجود، مقام‌های آمریکایی می‌گویند بیش از ۵۰۰ نفر در این طرح «رُفت و روب» محمد بن‌سلمان دستگیر شدند. شیخ سعود المعجب، دادستان کل عربستان می‌گوید: «متهمان در هتلی مجلل و در خفا بازجویی شدند تا ضمن رعایت فرآیندهای قضایی، اخلالی در رسیدگی پیش نیاید.» از خروج همه شاهزادگان و مقام‌هایی که دستگیر شده‌اند از کشور جلوگیری شده است و این باعث نگرانی و ترس شده است.

با این حال در میان شاهزاده‌هایی که قصد فرار داشتند «منصور بن‌مقرن»، معاون امیر منطقه عسیر و «صالح القاضی» یکی از مسوولان شهر «ابها» قرار داشتند که در حادثه سقوط بالگرد و فرار از دستگیری‌های محمد بن‌سلمان کشته شدند. این درحالی است که روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت اعلام کرد جنگنده‌های سعودی این بالگرد را ساقط کردند و اجازه فرار به آن ندادند.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: برای شاهزادگانی که عادت کرده بودند در پاریس، لندن و نیویورک و ... زندگی کنند چنین برخوردی غیرمنتظره است. این اقدام چند پیامد دارد: از یکسو «ممکن» است رقبا را حذف کند اما حقیقت این است که در یک بازه زمانی احتمالا این شاهزاده‌ها- اگر بتوانند از کشور خارج شوند- سرمایه‌های خود را به خارج از کشور انتقال خواهند داد. از سوی دیگر، محمد با این کار خود یک اپوزیسیون قدرتمند در میان شاهزادگان به‌وجود می‌آورد که گرچه ممکن است به ظاهر حاشیه‌نشین شوند اما پتانسیل فراوانی برای طغیان خواهند داشت. کولیش می‌افزاید: هدف اعلامی این دستگیری‌ها مبارزه با فساد است اما در حقیقت محمد بن‌سلمان می‌خواهد قدرت خود را تحکیم بخشد. کمتر از دو هفته پیش‌بود که استیون منوخین (وزیر خزانه‌داری آمریکا) و استفن ای. شوارزمان (از پایه‌گذاران بلک استون گروپ) در میان ۳۵۰۰ نفری بودند که در «داووس در صحرا» حضور یافتند. دارایی این ۳۵۰۰ نفر ۲۲ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

هنگام اقامت ترامپ در این هتل، ریتز کارلتون مزین به پرچم‌های آمریکایی بود و در سال ۲۰۱۴ نیز اوباما در آن اقامت داشت. بخش Ballroom B که این ویدئو از آنجا گرفته شده ۲۰ هزار مترمربع مساحت دارد و می‌تواند ۱۴۰۰ تا ۲ هزار نفر را در خود جا دهد. همچون بسیاری دیگر از مکان‌ها در این کشور، در این هتل به میهمانان اجازه داده نمی‌شود که با شلوارک و لباس‌های توریستی گردش کنند بلکه باید لباس پوشیده، یا لباس معمول محلی یا لباس رسمی بر تن داشته باشند.

برخی گزارش‌ها هم حاکی است که متعب بن‌عبدالله، ولید بن‌طلال و ترکی بن‌ناصر، سه شاهزاده عربستانی که به‌دست محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور عصر شنبه بازداشت شدند، اکنون نه در هتل ریتز کارلتون بلکه در کاخ ملک سلمان در ریاض به‌سر می‌برند. با این حال، گفته شده برادران ملک سلمان از دخالت در مساله شاهزادگان بازداشت‌شده خودداری می‌کنند و خواستار محاکمه علنی آنها و باز شدن پرونده دارایی‌های تمامی شاهزادگان بدون استثنا هستند.

 

04-01

 

 

04-02