او یکی از رهبرانی است که در کاربرد الفاظ و رفتارهای عجیب و غریب دست کمی از رئیس‌جمهوری آمریکا ندارد. ترامپ که در تور آسیایی خود به سر می‌برد روزهای یکشنبه و دوشنبه میهمان فیلیپین بود و این کشور آخرین مقصد از سفرهای آسیایی ترامپ محسوب می‌شود. وی پیش‌تر به ژاپن، کره‌جنوبی، چین و ویتنام رفته بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به مانیل رفت تا با رهبران ۱۸ کشور منطقه برای یک نشست دو روزه‌(یکشنبه و دوشنبه) دیدار کند.

حواشی سفر ترامپ به آسیا بیش از هر موضوع دیگری مورد نظر رسانه‌ها قرار گرفته است. روز یکشنبه هنگام ورود ترامپ به فیلیپین تظاهراتی گسترده علیه او برگزار شد. به گزارش رویترز، پلیس ضدشورش فیلیپین روز یکشنبه با استفاده از آب پر فشار مانع از ورود صدها تن از معترضان به سفر دونالد ترامپ به مقر سفارت آمریکا در مانیل شدند. معترضان پلاکاردهایی را که رویشان نوشته شده بود: «برو بیرون ترامپ» و «مرگ بر امپریالیسم آمریکایی» در دست داشتند. یکی از معترضان گفت: «ترامپ مدیر و مسوول دولت امپریالیستی آمریکاست ما می‌دانیم که او برای عقد توافقات ناعادلانه میان فیلیپین و آمریکا به اینجا می‌آید.» ترامپ و دوترته روز یکشنبه گفت‌وگوها و دیدارهای غیررسمی با یکدیگر داشتند اما نشست رسمی دیروز دوشنبه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهوری جنجالی فیلیپین در اقدامی عجیب در جریان مراسم شامی با حضور سران کشورهای آسه‌آن به ناگهان زیر آواز زده و به شوخی گفت، به دستور «فرمانده کل قوای آمریکا» این کار را انجام داده است. رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین میزبان این مراسم شام با حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و سران کشورهای آسه‌آن در شهر پاسای بود. در جریان این مراسم شام در یک مقطع دوترته که در کنار ترامپ نشسته و پیراهن سفید رسمی و آستین بلند فیلیپین را به تن کرده بود، به ناگهان ایستاده و به همراه یک خواننده دیگر با خواندن آواز میهمانانش را شگفت زده کرد. دوترته بعد از آنکه آواز خواندنش را تمام کرد گفت: «خانم‌ها و آقایان، من این آواز دو نفری را بدون اعلام قبلی همراه خانم پیلیتا کورالس به دستور فرمانده کل قوای ایالات‌متحده آمریکا(ترامپ) اجرا کردم.»

با این حال، گروه‌های حقوق بشری از ترامپ خواسته‌اند تا در جریان روز آخر سفر خود به آسیا که در فیلیپین پایان می‌یابد درباره مقابله دولت این کشور با قاچاقچیان مواد مخدر اظهاراتی ایراد کند. دوترته ۷۲ ساله در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارد ترامپ مساله کشتارهای فرا قانونی را در جریان کمپین مبارزه با مواد مخدر پیش بکشد یا خیر، گفت: «من مطمئنم که او این کار را نمی‌کند.» دوترته سال گذشته میلادی با قول مبارزه گسترده با قاچاقچیان مواد مخدر به‌عنوان رئیس‌جمهوری فیلیپین انتخاب شد. در نتیجه کمپین وی ۱۰۰ هزار تن کشته شدند. این درحالی است که پلیس فیلیپین گزارش داده ۳۹۶۷ تن در این کمپین کشته شدند. بسیاری از فیلیپینی‌ها از اقدامات دوترته حمایت می‌کنند و بر این باورند که این اقدام برای مبارزه با جرائم ضروری بوده است.

با وجود آنکه گروه‌های حقوق بشری به گفته‌های انتقادی ترامپ درباره دوترته چشم دوخته‌اند اما به‌نظر می‌رسد که رئیس‌جمهوری آمریکا از طرفداران همتای فیلیپینی خود است، چون در تماس تلفنی ماه آوریل به وی گفته بود که او «کار بسیار بزرگی» انجام داده است. گرفتن عکس در مراسم نشست رهبران آسه‌آن برای ترامپ نیز به یک معضل تبدیل شد؛ رئیس‌جمهوری آمریکا هر چه کرد نتوانست حتی یکی از انگشتان دست خود را به نفر کناری‌اش برساند تا پروژه دست دادن رهبران تکمیل شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، درحالی که دیگر رهبران با نگه داشتن ضربدری دو دست خود به افراد کناری خود دست دادند ترامپ در نهایت با دو دست خود، دست دراز شده «نگویان شوان فوک»، نخست‌وزیر ویتنام را گرفت. در این میان رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین و میزبان نشست نتوانست دست‌ ترامپ را بگیرد و این زنجیره در واقع تکمیل نشد. تشکیل یک زنجیره از دست‌ها در نشست آسه‌آن با حضور رهبرانی از چین، آمریکا، روسیه، نیوزیلند، استرالیا، هند، کانادا، ژاپن و کره‌جنوبی یک رسم دیرینه است. به هر حال به‌نظر می‌رسد ترامپ لحظاتی بعد متوجه اشتباهش شد و در نهایت حلقه ارتباطی میان نگویان و دوترته را به زور کامل کرد.

پیش از آن، ترامپ در ویتنام هم ساعات دشواری را سپری کرد.‌ تصاویر منتشر شده از مراسم ضیافت و سخنرانی در ویتنام نشان از ترامپ خواب‌آلود و خسته‌ای دارد که حتی چشم‌هایش را نمی‌تواند بازنگه‌دارد و از اینکه صحبت‌ها از زبان ویتنامی به انگلیسی ترجمه می‌شود، بسیار خسته شده است. به گزارش روزنامه دیلی میل، زمانی‌که سخنرانی رئیس‌جمهوری ویتنام پایان یافت، ترامپ که به گفته خودش اصلا اهل مشروبات و نوشیدنی‌های الکلی نیست، گیلاس خودش را که مایعی سیاه رنگ در آن بود، بالا گرفت.

یکی از مقام‌های کاخ سفید گفته است که گیلاس حاوی نوشابه کوکای رژیمی بود. ترامپ چهارمین رئیس‌جمهوری آمریکاست که پس از جنگ ویتنام در ۱۹۷۵ به این کشور آسیایی می‌رود. ترامپ نیز پس از آن بسیار مختصر گفت: «ما و ویتنام مسیر بسیار طولانی را آمده‌ایم و اکنون در مسیری بسیار خوب قرار داریم.» رئیس‌جمهوری ویتنام نیز اذعان کرد که مشکلات و سختی‌های زیادی در روابط میان آمریکا و ویتنام در سال‌های گذشته وجود داشته و سختی‌ها و دشواری‌ها باعث شده تا اکنون در صلح، ثبات و همکاری و توسعه باشیم.

اعزام سه ناو هواپیمابر ۱۰۰ هزار تنی

با این حال، ترکش سفر ترامپ به آسیا، کره‌شمالی را هم بی‌نصیب نگذاشت. به گزارش سی‌ان‌ان، سه ناو هواپیمابر آمریکایی عازم غرب پاسیفیک شدند و این اولین بار طی یک دهه است که سه ناو بزرگ با مجموع ۱۰۰ هزار تن عازم این منطقه می‌شود. ناوهای «یو‌اس‌اس رونالد ریگان»، «یو‌اس‌اس تئودور روزولت» و «یو‌اس‌اس. نیمیتز» به همراه چند ناوشکن در یک مانور ۴ روزه مشارکت دارند که قرار است امروز سه‌شنبه پایان یابد. دریاسالار اسکات سوئیفت، فرمانده یگان آمریکا در پاسیفیک، اعلام کرد که حضور این ناوها نشان از تعهد ما به امنیت و ثبات دائمی منطقه است و شاهدی است بر توانایی منحصربه‌فرد نظامی آمریکا. سی‌ان‌ان می‌افزاید حضور این سه ناو در آب‌های پاسیفیک سیگنالی است به کره‌شمالی که ایالات‌متحده از آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ نمی‌ترسد.

کره‌شمالی اعلام کرد تمرکز سه ناو هواپیمابر در رزمایش نظامی آمریکا در غرب اقیانوس آرام ممکن است به ‌آغاز جنگ آمریکا با کره‌شمالی بینجامد. کره‌شمالی این اقدام آمریکا را «اقدامی جنگ‌طلبانه» نامید. در مقابل، ترامپ هم در توییتی درباره رهبر کره‌شمالی نوشت: «چرا کیم جونگ اون باید با «پیر» نامیدن من، به من توهین کند! من سخت تلاش می‌کنم تا دوستش باشم و شاید روزی این اتفاق رخ دهد.» به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ گفت: «ما سه فروند از بزرگ‌ترین ناوهایمان در جهان را به شبه‌جزیره کره فرستادیم و یک زیردریایی هسته‌ای هم پهلو خواهد گرفت.»

لازم به ذکر است که یک روز پیش از آغاز دیدار دونالد ترامپ از کره‌جنوبی، سئول چند شخص و بانک کره‌شمالی را تحریم کرد. این تحریم‌ها اولین اقدامات تنبیهی اعلام شده علیه کره‌شمالی از سوی دولت «مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، هستند. در بیانیه کره‌شمالی آمده است: «دولت کره‌جنوبی با پیروی از دولت ایالات اشغال شده آمریکا، برای امپریالیسم چاپلوسی می‌کند.» در این بیانیه همچنین رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به خاطر همسویی با ترامپ در ملاقات رسمی، مورد انتقاد قرار گرفت. بیانیه کره‌شمالی می‌افزاید: «با این حال، تحریم‌های جدید این کشور علیه ملت کره یک اقدام صرفا سمبلیک است چراکه نام بانکداران یاد شده کره‌شمالی از ماه سپتامبر سال میلادی جاری، وارد لیست سیاه ایالات اشغال شده آمریکا شده است.»