حریری در این مصاحبه سخنانش را بر سه محور «امنیت و ثبات لبنان و نقش حزب‌الله»، «کمک‌های عربستان» و «دخالت‌های ایران» قرار داد. سعد حریری در این مصاحبه پرابهام تصریح کرد: «تصورات اشتباهی نسبت به من در لبنان وجود دارد و همین عامل باعث شد که من تصمیم به گفت‎‎وگو  بگیرم.»

حریری در این مصاحبه که گویی چشمانش دائم به پشت دوربین خیره شده بود، گفت: «آنچه در منطقه رخ می‌دهد، خطر علیه لبنان است و استعفای من به نفع این کشور است.» نخست‌وزیر مستعفی لبنان خاطرنشان کرد: «قبول دارم که نحوه استعفای من درست نبود، ولی این کار را به دلایل و انگیزه‌های امنیتی انجام دادم.» حریری با اشاره به اینکه جانش در خطر است، گفت: «من می‌خواهم از خودم و خانواده خودم محافظت کنم و نمی‌خواهم فرزندانم شاهد آن چیزی باشند که من با قتل پدرم شاهد آن بودم.» وی افزود: «به زودی به لبنان خواهم رفت تا بر اساس موازین قانون اساسی استعفا دهم. من اجازه نخواهم داد که لبنان به میدان جنگ منطقه‌ای تبدیل شود.»

به گزارش سی‌ان‌ان و سایر خبرگزاری‌های بین‌المللی، حریری در ادامه افزود: «من با حزب‌الله به‌عنوان حزب سیاسی مشکلی ندارم اما حزب‌الله نباید عاملی برای تخریب لبنان باشد.» وی گفت: «منفعت لبنان این است که روابط خود را با همه کشورها حفظ کند. حزب‌الله باید بداند که لبنان مهم است یا نه؟ اگر مهم نیست آن را اعلام کند. منفعت لبنان در این است که روابط خود با کشورهای دیگر را حفظ کند.» وی گفت: «به شرطی قبول می‌کنم، استعفای خود را پس بگیرم که حزب‌الله قبول کند، بی‌طرف باشد.» نخست‌وزیر مستعفی درباره سلاح حزب‌الله نیز گفت: «باید درباره موضع تسلیحاتی حزب‌الله مذاکره صورت بگیرد و رئیس‌جمهوری لبنان باید درباره آن اعمال‌نظر کند. مساله گفت‎وگو درباره سلاح حزب‌الله را باید رئیس‌جمهوری لبنان تعیین کند.»

حریری که خود را همواره وامدار عربستان می‌داند، افزود: «ملک‌سلمان من را مانند پسر خودش می‌داند و ولیعهد عربستان نیز برای من قابل احترام است.» به گفته حریری، ملک‌سلمان و ولیعهد عربستان خواستار امنیت همه مناطق لبنان هستند. عربستان بیشتر از سایر کشورها در جنگ سال ۲۰۰۶ علیه لبنان(جنگ ۳۳ روزه) کمک کرد. حریری گفت: «عربستان در امور لبنان دخالت نمی‌کند و این ایران است که در امور داخلی این کشور دخالت می‌کند.» الحریری در ادامه دفاع از اقدامات عربستان در لبنان گفت: «عربستان به اقتصاد، برق و آب لبنان کمک می‌کند، اما دیگران چه کمکی به این کشور می‌کنند؟» سعد الحریری گفت: «از زمانی که وارد عربستان شدم، در منزلم به سر می‌برم نه مکان دیگری.»

با این حال، نیویورک‌تایمز معتقد است پائولا یاکوبیان، مجری تلویزیونی مطابق خط مشی سعودی‌ها حرکت می‌کند. این روزنامه می‌نویسد حریری پاسخ روشنی به چرایی اعلام استعفا از عربستان به جای لبنان، نداد. او همچنین هیچ‌گونه جزئیات جدیدی از آنچه هشت روز پیش به‌عنوان توطئه علیه جانش توصیف کرده بود، ارائه نکرد. او رنگ‌پریده و خسته با چشمانی گودافتاده اغلب با سرعت به سمتی می‌نگریست و این‌طور به‌نظر می‌رسید که به فرد دیگر حاضر در اتاق نگاه می‌کرد. دست‌کم پنج شبکه تلویزیونی لبنان از انتشار مصاحبه یکشنبه حریری خودداری کرده و می‌گویند هنوز مشخص نیست که حریری قادر بوده باشد، آزادانه صحبت کند. میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان پیش‌تر گفته بود که هر آنچه حریری از عربستان بگوید: «بازتاب حقیقت نیست و نتیجه شرایط مرموز و مشکوکی است که در پادشاهی عربستان در جریان است و بنابراین نمی‌توان آن را جدی گرفت.»

در همین ارتباط، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه مستقل رای الیوم، نیز در سرمقاله‌ای نوشت: «حریری در این مصاحبه هم آشفته بود و حرف‌هایی زد که خودش هم از مضمون و پیامدهایش راضی نبود برای همین سخنانش برای مردم لبنان و بسیاری از اعرابی که این مصاحبه را دنبال کردند، نیز قانع‌کننده نبود.» او معتقد است هدف از این مصاحبه رفع جنجال و سر‌وصدایی بود که سخنرانی اخیر سعد حریری به‌پا کرده بود اما آنچه اتفاق افتاد برعکس این بود و اوضاع را بدتر کرد. عدم حضور تیم فنی از تصویربرداران و مسوولان فنی با پائولا یاکوبیان (یعقوبیان) که این مصاحبه را به نفع تلویزیون المستقبل انجام داد، ابهام زیادی را درباره اوضاع به وجود آورد و بسیاری را مطمئن کرد که این مصاحبه هم احتمالا بر او دیکته شده است.

در ادامه تحولات لبنان، عربستان از احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، خواست عضویت لبنان در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورد. ابوالغیط نیز با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در این باره گفت‌وگو کرده است.