اخراج دیکتاتور از حزب حاکم

به گزارش سی‌ان‌ان، روز شنبه یکی از مقامات ارشد حزب زانو پی‌اف با اعلام این مطلب گفت که آنها قصد دارند موگابه را از کار برکنار کنند. این حزب روز جمعه از موگابه و همسر وی که رهبر لیگ زنان این کشور است خواست که استعفا دهند اما موگابه هنوز با این درخواست موافقت نکرده است.  همچنین روزنامه «سان‌» بریتانیا اعلام کرد که موگابه ۹۳ ساله در اعتراض به وضعیت موجود دست به اعتصاب غذا زده است. این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که بالاخره پس از مدت‌ها مخالفان موگابه توانستند به خیابان‌ها بیایند و در کنار نیروهای ارتش که مستقر هستند به شادی بپردازند. در دوران قدرت موگابه فضای سیاسی این کشور به شدت یکصدا شده بود و طرفداران این حاکم پیر صدای مخالفان را در جا خاموش می‌کردند.

او که به مدت ۳۷ سال حاکم این کشور بود، در بین مردم محبوبیت زیادی ندارد و این کشور در دوران وی به رکود اقتصادی رسید و نرخ بیکاری در این کشور ۹۰ درصد است. این در شرایطی است که سایت «آفریقا چک» می‌گوید که این نرخ به ۹۵درصد رسیده است.  در این کشور در سال ۲۰۰۸ در میانه‌های نوامبر ابرتورم به ۷۹۶میلیارد درصد رسید و آخرین اسکناسی که در این کشور چاپ شد اسکناس ۱۰۰ تریلیون دلاری بوده است. این درحالی است که آمار و ارقام در این زمینه ضدونقیض و گاه اختلافات فاحشی دارند. از جمله اینکه گاردین نوشته است که میزان تورم در این کشور در سال ۲۰۰۸ در ماه اکتبر ۲۳۱ میلیارد درصد بوده و بلومبرگ رقم تورم در این سال و در ماه مشابه را ۵۰۰ میلیارد درصد اعلام کرده بود.

شادی خیابانی در هراره

حضور خیابانی مردم نشان می‌دهد اقدام اخیر ارتش این کشور برای به دست گرفتن کنترل دولت امیدهای آنها را برای پایان کار موگابه پررنگ کرده است.

روز شنبه ده‌ها تن از مردم شهر هراره پایتخت زیمبابوه با تظاهرات در خیابان‌ها پرچم کشورشان را تکان داده و اقدام به خواندن و رقصیدن کرده و جشن گرفتند. آنها گفتند اقدام ارتش علیه موگابه را جشن می‌گیرند. برخی از تظاهرات‌کنندگان نیز به شکل نمادین کارت قرمز به‌دست گرفته و خواهان آن بودند که موگابه ریاست‌جمهوری را ترک کند. با این حال نظامیان ارتش زیمبابوه در برخی تقاطع‌ها مستقر بوده و ضمن هدایت ترافیک با تظاهرات‌کنندگان برخوردی خوب داشتند. این درحالی است که روز جمعه همه ۱۰ کمیته استانی حزب حاکم زانو پی‌اف وابسته به موگابه از او خواستند که استعفا کند. خبرنگار سی‌ان‌ان در گزارشی میدانی اعلام کرد که مردم زیمبابوه در ۳۷ سال اخیر هیچ‌گاه انتظار چنین اتفاقی را نداشتند. این کمیته‌های استانی اعلام کردند که موگابه ۹۳ ساله کنترل دولت را از دست داده است. این درحالی است که همین کمیته‌ها دو هفته پیش از برکناری امرسون منانگاگوا معاون سابق موگابه که عامل اصلی اقدام اخیر ارتش بوده، حمایت کرده بودند.

این رویگردانی حزب حاکم از موگابه ضربه‌ای بزرگ به او محسوب می‌شود. ناظران می‌گویند، عدم بروز واکنش نسبت به آنچه کودتای نرم ارتش زیمبابوه خوانده شده به نوعی تایید این اقدام محسوب می‌شود. روز دوشنبه گذشته ارتش زیمبابوه، موگابه را در بازداشت خانگی قرار داده و چند وزیر او را دستگیر کرد. با این حال گزارش شد که وضعیت در پایتخت زیمبابوه نسبتا عادی است و زندگی عادی مردم در این شهر ادامه دارد. شاهدان عینی گزارش دادند که روز شنبه تظاهرات‌کنندگان، نظامیان را در خیابان‌ها در آغوش می‌گرفتند. گفته شده که این تجمع از حمایت ارتش و حزب حاکم زیمبابوه برخوردار بوده است. برخی کهنه‌کاران نظامی این کشور که تا سال گذشته میلادی وفادار به موگابه بودند نیز اعلام کردند استعفای او را خواستارند. این در حالی است که موگابه از بعد از اعلام بازداشت خانگی‌اش تنها روز جمعه در یک مراسم فارغ‌التحصیلی در انظار عمومی حضور پیدا کرد. چند روز پیش موگابه، منانگاگوا را برکنار کرد تا راه را برای انتصاب همسرش گریس به‌عنوان معاون خود هموار کند.