پاپ البته پیشتر خشونت در روهینگیا را محکوم کرده و روهینگیایی‌ها را خواهر و بردار خود خوانده بود. کارشناسان هشدار می‌دهند که این سفر نیاز به سوالات پیچیده‌ای درخصوص مسائل بشردوستانه، دیپلماتیک و مذهبی دارد. حتی کاردینال خود پاپ هم به وی توصیه کرده است که در مورد برخی مسائل از جمله موضوع روهینگیا با مقامات میانماری شفاف برخورد کند.

آرون کانلی، پژوهشگر موسسه لوی استرالیا به سی‌ان‌ان می‌گوید: احتمال اینکه سفر پاپ به میانمار، سفری «پاپ‌گونه» همچون دیگر کشورها باشد اندک است. او تصریح می‌کند که پاپ احتمالا برای موضوع روهینگیا به این کشور سفر کرده است. کانلی تاکید می‌کند: «سوال اما این است که آیا پاپ قصد دارد تا این کار را به‌گونه‌ای انجام دهد که درگیری و تقابل کمتری ایجاد کند؟» این پژوهشگر می‌افزاید: «باید این سوال را هم از خود پرسید که آیا پاپ تذکر خواهد داد که اقدامات میانمار ظالمانه است و این افراد حق دارند تا در میانمار باشند؟»

از زمانی که درگیری بین شبه‌نظامیان روهینگیایی و ارتش میانمار آغاز شد، افزون بر ۶۲۳ هزار روهینگیایی از ۲۵ اوت سال‌جاری از مرز میانمار رد شده و به بنگلادش پناه برده‌اند. دولت میانمار مکررا هرگونه اتهامی در زمینه نسل‌کشی را رد کرده‌اند و مصیبت به‌وجود آمده را ناشی از تقابل ارتش با شبه‌نظامیان روهینگیایی قلمداد کرده‌اند. در این شرایط اما ایالات‌متحده، بریتانیا و سایر کشورهای دیگر میانمار را متهم به تصفیه‌نژادی کرده‌اند و پناهجویان نیز بارها به تجاوز، کشتار و آتش‌زدن روستاها تاکید کرده‌اند.

ورود پاپ به میانمار

پیش از اینکه هواپیمای حامل پاپ روی زمین فرود آید، عده زیادی از مردم در خیابان‌ها گرد آمده بودند و برای ورود رهبر کاتولیک‌های جهان آواز می‌خواندند. وضعیت ترافیک نیز تقریبا به حالت ایستا درآمده بود و خودروها توان جابه‌جایی نداشتند. یکی از کسانی که نزدیک مغازه چای‌فروشی قرار داشت به سی‌ان‌ان می‌گوید که از ورود پاپ به این کشور، مردم شعف‌زده هستند.

یکی از وکلای روهینگیایی هم می‌گوید: پاپ فرانسیس این کار (سفر) را به‌خاطر مردم میانمار انجام می‌دهد. شما می‌توانید هر چیزی درمورد رهبر کاتولیک‌ها بگویید اما او دارای نیت‌خیر است. او مرد صلح است. پاپ قرار است سه روز در این کشور بماند و پس از آن به بنگلادش سفر کند. او قرار است در این سفر با گروه کوچکی از بنگلادشی‌ها دیدار داشته باشد. آخرین پاپی که از بنگلادش دیدار داشت مربوط به سال ۱۹۸۶ و سفر پاپ ژان‌پل‌دوم بود. گرک بورک، سخنگوی واتیکان در کنفرانس خبری درخصوص این سفر می‌گوید: همان‌گونه که پاپ گفت در این سفر حامل پیغام صلح، شکرگزاری و مصالحه است.

پیش‌تر نیز پاپ چنین دیدارهایی داشت. او زمانی که به یونان سفر کرد با عده‌ای از پناهجویان سوری نیز دیدار داشت.

مرد قدرتمند پشت‌پرده در میانمار

به‌رغم اینکه پاپ قرار است حامل پیغام صلح باشد اما این روزها مرد قدرتمند پشت صحنه میانمار کسی جز ژنرال مین‌آنگ‌هلینگ نیست. ژنرال ارشدی که تا پیش از فاجعه روهینگیا ناشناخته بود اما با آتش به پا شدن در آن منطقه تبدیل به چهره‌ای شناخته‌شده شد.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، البته برای این ژنرال چنین عملکردی مسبوق به سابقه است. در عرض چندین هفته نیروهای وی در سال ۲۰۰۹، ده هزار نفر را در منطقه شرقی میانمار، در نزدیکی مرز تایلند به محاصره خود درآوردند. محلی‌ها می‌گویند که سربازان تحت امر این ژنرال روستاها را به آتش کشیدند و به زنان این مناطق تجاوز کردند و دست به کشتار مردان این منطقه زدند. دو سال بعد، این مرد قرار است با پاپ دیدار داشته باشد.

روشی که او در سال ۲۰۰۹ برای پاکسازی نژادی در پیش گرفته بود این‌بار نیز برای روهینگیا مورد استفاده قرار داد. روشی که به کوچ اجباری ۶۳۰ هزار روهینگیایی منجر شده است. در این میان آنگ‌سان سوچی نیز در مورد این کشتار ساکت ماند اما مطابق با قانون میانمار که از سوی همین نظامی‌ها نوشته شده است، او دارای اختیار برای جلوگیری از این فاجعه نبود. این در شرایطی است که وی به‌شدت به‌دلیل اینکه در برابر این اقدامات سکوت کرده بود، مورد نقد بشردوستان قرار گرفت.