قربانی بزرگ اقرار فلین عکس: AFP

این به آن معنی است که دیگر سخنان ترامپ در مورد پرونده روس‌گیت که آن را یک پرونده جعلی و ساختگی می‌خواند، اعتبار ندارد. حالا با این اعترافات این پرسش مطرح شده است که چه کسی در مدار تحقیقاتی بازرس مولر قرار گرفته و حتی این احتمال مطرح شده که ترامپ نیز ممکن است در دایره این تحقیقات قرار بگیرد. مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق رئیس‌جمهور آمریکا با تسلیم خود به دفتر تحقیقات فدرال این کشور(اف‌بی‌آی) پذیرفت که به مقام‌های اف‌بی‌آی در باره گفت‌وگوهایش با سفیر روسیه در دسامبر ۲۰۱۶ دروغ گفته است. اتهامات فلین در اسناد مربوط به دادگاه که روز جمعه از حالت مهر و موم خارج شد، ذکر شده‌اند.

این اسناد فلین را متهم می‌کند که در مورد تماس تلفنی که با سرگئی کیسلیاک، سفیر سابق روسیه در آمریکا داشته به مقام‌های پلیس دروغ گفته است.

اظهاراتی که فلین دروغ بودن آنها را پذیرفته در ۲۴ ژانویه، چهار روز بعد از آغاز به‌کار ترامپ در ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح شدند. فلین ۵۸ساله در جلسه استماع صبح روز جمعه در شهر واشنگتن به اتهامات اقرار کرد. مشاور امنیت ملی سابق ترامپ طبق اعلام اف‌بی‌آی به گناهکاری نسبت به یک فقره از اتهاماتش یعنی «ایراد عامدانه و آگاهانه اظهارات دروغین، ساختگی و جعلی» به اف‌بی‌آی اقرار کرده است.

این درحالی است که بین مایکل فلین و بازرس مولر پیش از جلسه روز جمعه قراردادی بسته شده بود که مایکل فلین با گفتن حقیقت، خسارت دروغ‌های پیشین خود را جبران کند. حالا جزئیات جدید در مورد گفت‌وگوهای فلین با سفیر روسیه در آمریکا و دخالت در مناقشات سازمان ملل در مورد اسرائیل، این احتمال را مطرح می‌سازد که ترامپ پیش از مراسم تحلیف قصد داشته تا کنترل قدرت را به دست گیرد. افزون بر همه اینها، مخمصه فلین تضمین می‌کند که روسیه در مدت ۱۰ ماه از طریق مدیریت دولت ترامپ، همه چیز را در داخل آمریکا تحت تاثیر اقدام خود قرار داده است.  انفجاری که روز جمعه در فضای سیاسی آمریکا رخ داد نشان می‌دهد که چرا ترامپ و سایر مشاوران ارشد وی مخالف ادامه تحقیقات بازرس مولر بوده‌اند. اما ادامه این روند روشن کرده است که حالا تحقیقات، حلقه داخلی ترامپ را نشانه گرفته و این تهدیدات به خاندان ترامپ رسیده است.

مایکل مور، دادستان سابق ایالات‌متحده به سی‌ان‌ان می‌گوید: «هنوز مدت زمان زیادی نگذشته است که ترامپ دوست داشت این اخبار را جعلی بخواند و تحقیقات را ساختگی لقب بدهد. حالا مشخص شده است اینها نه اخبار جعلی بودند نه تحقیقات ساختگی.» این مقام قضایی سابق ایالات‌متحده می‌افزاید: «مایکل فلین یکی از مقامات رده بالای دولت دونالد ترامپ بوده و مسوولیت مشاوره در حوزه امنیت ملی با وی بوده است. حالا او آمده و به تمام مسائل پشت پرده اعتراف کرده است.»  تصمیم مولر برای جلب فلین درباره دروغ گفتن به اف‌بی‌آی جزو چهار رویدادی است که وی در مورد آن تحقیق می‌کند و هم‌اکنون امیدوار است با این اعترافات پرونده روس‌گیت را بیشتر به پیش ببرد.  اعترافات فلین همه داستان پرونده روس‌گیت نیست و بازرس مولر به‌دنبال شکار ماهی بزرگ‌تر است.

لورا کوتس، کارشناس مسائل حقوقی می‌گوید: شاید برخی فکر می‌کنند که اعترافات فلین و اتهام علیه مشاور سابق ملی خود همان ماهی بزرگ است اما این‌گونه نیست. مولر قصد دارد تا این قضیه را روشن کند که در اواخر دوره دولت اوباما، آیا تیم ترامپ با روس‌ها در مورد حل‌وفصل تحریم‌های این کشور به توافق رسیده است یا خیر. عینا این شبهه نیز مطرح است که تیم ترامپ پیش از پایان دولت اوباما با رهبران سایر کشورها مشورت‌هایی داشته است تا اوضاع به سود اسرائیل پیش از رای‌گیری در صحن سازمان ملل تغییر کند.

 براساس گزارش‌ها این جرد کوشنر، داماد ترامپ بوده که از مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته نزد روس‌ها رفته و از آنها بخواهد رای‌گیری در سازمان ملل علیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را به تاخیر بیندازد، وی در عین حال علاوه بر روسیه در این باره نزد کشورهای دیگر نیز لابی کرده است. به گزارش رویترز، دیپلمات‌هایی که نامشان را فاش نکردند، گفتند: فلین ساعاتی قبل از رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل در ۲۳دسامبر گذشته درباره شهرک‌سازی‌های اسرائیل تماس‌هایی با هیات‌های کشورهای اروگوئه و مالزی در سازمان ملل به منظور لابی‌گری با آنها به نفع اسرائیل انجام داده و همچنین کوشنر نیز با کیم داروچ، سفیر انگلیس در سازمان ملل ارتباط برقرار کرده بود.

این درحالی است که این لابی‌گری پیش از آنکه ترامپ در تاریخ ۲۰ ژانویه رسما ریاست‌جمهوری خود را آغاز کند، انجام شده بود و با این حال در نهایت شکست خورد و شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را با ۱۴ رای موافق و یک رای ممتنع آمریکا تصویب کرده و در آن از اسرائیل خواست به شهرک‌سازی‌هایش در اراضی فلسطینی‌ها پایان دهد. این تلاش‌ها که به نمایندگی از اسرائیل صورت گرفت، بعد از چندین روز دیپلماسی غیرعادی انجام شدند. یک مقام ارشد اسرائیلی به رویترز گفت: مقام‌های اسرائیل با تیم انتقالی ترامپ در سطح عالی ارتباط برقرار کرده و از آنها خواهان کمک شدند. این اقدام آنها بعد از شکست‌شان در قانع کردن دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق برای وتو کردن پیش‌نویس قطعنامه انجام شد.

براساس اسناد مربوط به دادگاه در آمریکا که روز جمعه علنی شدند یک عضو تیم انتقال ریاست جمهوری ترامپ که بعدا منابع او را جرد کوشنر معرفی کردند، به فلین در تاریخ ۲۲ دسامبر گفته با مقام‌های دولت‌های خارجی از جمله روسیه تماس برقرار کرده و آنها را برای به تاخیر انداختن این رای‌گیری یا وتوی قطعنامه متقاعد کند. طبق این اسناد، فلین سپس با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا در همان روز صحبت کرده و یک‌بار دیگر نیز روز بعد از آن با او تماس گرفته است. در عین حال در تاریخ ۲۲ دسامبر ترامپ با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر درباره این قطعنامه مذاکره کرد.

براساس یک قانون کمتر استفاده شده در آمریکا به نام قانون ۱۷۹۹ لوگان شهروندان غیرمجاز و حقیقی در آمریکا که خود ترامپ، فلین و کوشنر در آن زمان به دلیل عدم شروع به کار رسمی دولت ترامپ شامل حالشان می‌شد، اجازه مذاکره با دولت‌های خارجی را ندارند. با این حال در تاریخ آمریکا تنها در دو مورد در سال‌های ۱۸۰۲ و ۱۸۵۲ دو آمریکایی در این ارتباط محاکمه شدند که در نهایت نیز محکوم نشدند. اما این پرونده از این جهت مهم شده که ممکن است پای جرد کوشنر و پسر ترامپ نیز به این پرونده باز شود. مایکل زلدین، دادستان فدرال سابق ایالات‌متحده می‌گوید: «چهار دروغی که مولر برای تحقیق انتخاب کرده، بسیار مهم است، زیرا این تحقیق درحالی جاری است که پای بسیاری از افراد داخل حلقه ترامپ را نیز به وسط خواهد کشید.» او می‌افزاید: «به‌زودی اخبار بدی در مورد افراد بسیاری خواهیم شنید.»

تحقیقات روز جمعه نشان می‌دهد که به عکس گفته فلین، وی به‌عنوان نماینده دولت با سفیر روسیه جلسه داشته و در آن در باب مسائل بسیاری از جمله تحریم‌های روسیه صحبت کرده است.  در این ارتباط نیز دادستانی روز جمعه بیانیه‌ای صادر کرد و فلین را به دروغ گفتن در تحقیقات و ارتباط وی با روس‌ها متهم کرد. هرچند در بیانیه روز جمعه دادستانی اسمی از دیگر افراد آورده نشده اما این سوال پیش آمده است که آیا خود ترامپ هم به‌طور مستقیم پایش در این پرونده گیر است یا نه؟

سناتور دموکرات، دایان فینستاین در یک بیانیه اعلام کرد: «این (اعترافات) نشان می‌دهد که دستیار ارشد دونالد ترامپ با روس‌ها علیه سیاست‌های ایالات‌متحده مذاکره داشته، درست پیش از اینکه وی وارد کاخ سفید شود و این هشداری است به ایالات‌متحده که روسیه در انتخابات ما دخالت داشته است.» همچنین این سناتور دموکرات، ترامپ و تیم او را متهم به نقض قانون لوگان کرده است.

با پذیرش ارتباط با روسیه از سوی فلین این احتمال مطرح می‌شود که سایر نفراتی هم که در تیم انتقالی دونالد ترامپ بوده‌اند نیز ارتباطاتی مشابه داشته‌اند یا نه؟  کارشناسان اطلاعاتی می‌گویند که روس‌ها سعی داشته‌اند با ارتباطات وسیع با نفرات تیم انتقالی دونالد ترامپ بتوانند تحریم‌ها را ملغی کنند زیرا این تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه و دولت پوتین تاثیرات مخربی داشته است.  سقوط فلین در این پرونده بار بسیار سنگینی نسبت به اتهامات پال مانافورت، رئیس پیشین کمپین انتخاباتی ترامپ و ریک گیتس، دستیارش به رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده تحمیل می‌کند.  تحقیقات مولر بر روی این دو نفر در حوزه مسائل تجاری و ارتباطات آنها با روس‌ها درخصوص مسائل مالی متمرکز بوده است. این تحقیقات خطری را متوجه نمی‌کرده است اما حالا با اعترافات مشاور سابق ترامپ در حوزه امنیت ملی، ترامپ نیز خود در معرض خطر قرار گرفته است.

سی‌ان‌ان می‌نویسد: این فرضیه مطرح شده است که دیگر نه فقط افراد کاخ سفید، بلکه خود دونالد ترامپ هم در موضوع دخالت روسیه در انتخابات نقش داشته است. نوع اتهامات پرونده فلین اساسا جنسی متفاوت از پرونده افرادی همچون پاپادوپولوس، مشاور سیاست خارجی ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی دارد. فلین در تمام دوره کارزار انتخاباتی به تیم ترامپ وصل بوده است.

واکنش جیمز کومی به اعترافات فلین

مدیر اخراجی اف‌بی‌آی در واکنش به اخباری مبنی بر اینکه مایکل فلین به دروغگویی به این نهاد اقرار کرده است، گفت: عدالت درحال پیروزی است. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا او را مجبور به استعفا کرد، به اخباری مبنی بر اینکه مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به دروغگویی به اف‌بی‌آی اقرار کرده است و اکنون با کمیسیون ویژه رابرت مولر که مسوول بررسی درباره ارتباطات احتمالی میان کمپین ترامپ و روسیه همکاری می‌کند، واکنش نشان داد. او در توئیتی نوشت: اجازه دهید عدالت همچون آبی روان و عدالت همچون نهری جریان داشته باشد. اتهامات فلین تا پنج سال حبس را به دنبال دارد.

هشدار روانشناسان در مورد ترامپ

همپای این تحولات برخی روانشناسان اعلام کردند ترامپ دارای مشکلات شخصیتی است. تصمیمات ناگهانی، بازگشت و پشیمانی از آن تصمیمات، خودشیفتگی و راندن یاران دیرین از حلقه نزدیکان، جزو خصوصیات بارز ترامپ است. شاید افراد زیادی در جامعه دارای چنین ویژگی‌های شخصیتی باشند اما تا این حد تزلزل شخصیتی برای یک فرد در مقام رئیس‌جمهوری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به هیچ‌وجه عادی نیست. این موضوعی است که انجمن ملی بیماری‌های ذهنی آمریکا نیز نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند. گروهی متشکل از ۲۷ روانپزشک و متخصص بیماری‌های ذهنی در آمریکا، شرایط ذهنی-روانی ترامپ را مورد بررسی قرار داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که شرایط ذهنی ترامپ یک خطر آشکار و قریب‌الوقوع را متوجه ملت و زندگی تک‌تک افراد خواهد کرد. البته این ۲۷ نفر تنها نمونه‌ای از جمع کارشناسان و متخصصان بیماری‌های روانی آمریکا هستند که چنین باوری دارند. این روانپزشکان در بیانیه‌ای نوشته‌اند:

«در رویدادی بی‌سابقه در تاریخ، ما گرد هم آمدیم تا به‌عنوان متخصصان سلامت هشدار دهیم که ترامپ در جایگاه رئیس‌جمهوری آمریکا، یک خطر برای امنیت ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود. ما معمولا یک قانون اخلاقی را رعایت می‌کردیم که براساس آن شخصیت‌های دولتی را در خفا مورد مطالعه قرار می‌دادیم اما این بار به‌ناچار از یک قانون جایگزین استفاده می‌کنیم. وقتی یک نفر به‌عنوان یک خطر برای دیگران شناسایی می‌شود، ما موظفیم که گزارش آن را بدهیم، وظیفه داریم هشدار بدهیم و موظفیم که از قربانیان بالقوه حمایت کنیم. این به‌دلیل آن است که وظیفه حمایت از سلامت جامعه همچون بیمارانمان بر عهده ما است.

وقتی بحث خطر در میان باشد، لازم است که نخست فرد مورد محاصره قرار گیرد تا دسترسی به هیچ سلاحی نداشته باشد، سپس به‌طور اضطراری مورد ارزیابی قرار گیرد. ترامپ تاکنون نشانه‌های زیادی دال بر خطرناک بودن از خود بروز داده است. از منظر ما، ویژگی‌های شخصیتی او در ترکیب با قدرت مقامش و دسترسی وی به سلاح‌های اتمی کل حیات و امنیت بشر را در معرض خطر قرار می‌دهد. یکی از تلاش‌های ما به‌عنوان متخصصان روانپزشک این است که سلامت جامعه را از طریق آموزش بهبود ببخشیم. ما موظفیم وقتی مشاهده می‌کنیم که چیزی از حالت عادی خارج شده است، درباره آن صحبت کنیم.

هدف ائتلاف ما اطلاع‌رسانی و آموزش در همه بخش‌ها از جامعه گرفته تا دولت است. فشارها معمولا شرایط افراد بی‌ثبات را وخیم‌تر می‌کند. ما در مجموع هشدار می‌دهیم که بدترین وضعیت به وقوع خواهد پیوست. هر فردی که به اندازه این شخص دچار بی‌ثباتی شخصیت باشد، نباید قدرت مرگ و زندگی افراد را به‌عنوان رئیس‌جمهوری در دست داشته باشد. حرف ما این است که بدترین رویدادها در پیش است و ما باید همین حالا برای جلوگیری از آن وارد عمل شویم.»

04-01


 شوک «فلین» و «ترامپ» به بازارهای ایالات متحده