فلسطین در آستانه انتفاضه چهارم عکس: AFP

بر اساس طرح دو کشوری، فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، بیت‌المقدس را پایتخت خود می‌دانند. به همین مناسبت فلسطینی‌ها بلافاصله پس از موضع ترامپ، سه روز (از چهارشنبه تا جمعه) را به‌عنوان روزهای خشم انتخاب کردند و روز جمعه این اعتراض‌ها به اوج خود رسید.در این ارتباط نیز روسای جمهور ترکیه، مالزی، پاکستان و اندونزی با تصمیم ترامپ مخالفت و اعلام کردند این تصمیم موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع خاورمیانه می‌شود. پلیس کوالالامپور نیز اعلام کرد که روز پنج‌شنبه هزاران تن در برابر سفارت ایالات‌متحده در مالزی دست به اعتراض زدند.

نجیب رازک، نخست‌وزیر مالزی نیز در توییتر نوشت: در این روز ویژه، باید با یکدیگر برای برادرانمان در بیت‌المقدس دعا کنیم. ان‌شاءالله قلب‌هایمان یکی و طرح‌های دشمنان‌مان نابود خواهد شد.هنوز مشخص نیست منظور نخست‌وزیر مالزی از دشمن چه کسی است، اما نجیب و ترامپ در ماه سپتامبر در کاخ سفید با یکدیگر دیدار کردند.چنین شرایط مشابهی در اندونزی که بیشترین تعداد مسلمان را در جهان دارد، برقرار بود. مسلمانان این کشور نیز در پی تصمیم ترامپ به خیابان‌ها آمدند و جاکارتا صحنه اعتراض مردمی این کشور نسبت به اقدام ایالات‌متحده بود. تظاهرات‌کنندگان در این کشور یکصدا فریاد می‌زدند ترامپ دشمن انسانیت است.

در این میان اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز با ولادیمیر پوتین و پاپ فرانسیس تلفنی گفت‌وگو کرد. اردوغان پیش‌تر اسرائیل را تهدید به قطع رابطه کرده بود. اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس که کنترل غزه را بر عهده دارد از انتفاضه جدید خبر داد. او همچنین اتحاد اسرائیل و آمریکا را یک اتحاد شیطانی خواند. در این شرایط خبرهایی نیز از لغو دیدار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا شنیده می‌شود. کاخ سفید نیز هشدار داد که لغو احتمالی این دیدار «غیرسازنده» خواهد بود. در عین حال جبرئیل رجوب، از مقام‌های ارشد حزب فتح و نزدیک به محمود عباس، از کشور‌های عرب خواست که از پذیرش مایک پنس به هنگام سفر به منطقه خودداری کنند. جبرئیل رجوب همچنین گفته است، در رام‌الله کسی از مایک پنس استقبال نخواهد کرد. به نوشته پولیتیکو، یک مقام کاخ سفید گفته است: «مایک پنس همچنان قصد دارد با محمودعباس و رهبران فلسطینی دیدار کند، هرگونه تصمیمی برای لغو این دیدار اقدامی غیر سازنده خواهد بود.» این درحالی است که محمود عباس و دفتر وی هنوز در این زمینه موضع‌گیری نکرده‌اند.

البته محمود عباس پیش از این در جریان سفر دونالدترامپ به منطقه از وی استقبال کرده بود، ولی پس از آنکه روز گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، گروه‌های فلسطینی به‌شدت از این موضوع انتقاد کردند. محمود عباس روز گذشته گفت: آمریکا دیگر نمی‌تواند نقشی در تلاش‌ها برای دستیابی به صلح ایفا کند.رویترز نیز در این ارتباط گزارش داد که به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت دولت اسرائیل، با توجه به اهمیت این شهر برای مسلمانان و مسیحیان، یک تغییر راهبردی در سیاست آمریکا درخصوص صلح خاورمیانه محسوب می‌شود که می‌تواند پیامدهای منطقه‌ای و جهانی داشته باشد.پیش‌تر نیز موگرینی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به تصمیم ترامپ هشدار داده و گفته بود که این مساله باید در حین گفت‌وگوهای صلح مشخص شود. برخی رسانه‌های عرب زبان نیز درباره این تصمیم جنجالی گزارش داده بودند که ترامپ پیش‌تر با رهبران کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی گفت‌وگو کرده و از تصمیم خود برای جابه‌جایی پایتخت اسرائیل خبر داده بود. در این‌باره نیز کنگره آمریکا حمایت خود را از اقدام ترامپ اعلام کرده است.


موضع یکپارچه ایران درباره تصمیم ترامپ