ترکیه به گسترش قدرت قانونی رجب طیب‌اردوغان رای داد. ترزامی ‌در انگلستان اکثریت پارلمان را از دست داد و شینزو آبه در ژاپن به یک پیروزی بزرگ انتخاباتی دست یافت. آنگلا مرکل در آلمان در راس حزب خود قرار گرفت، اما در تشکیل دولت ائتلافی با مشکلاتی مواجه است. رفراندوم استقلال کاتالونیا منجر به ایجاد بحرانی در اسپانیا شد و رفراندوم مشابه دیگری در کردستان عراق تنش‌ها را در این کشور افزایش داد. سال آینده میلادی هم شاهد تعیین سرنوشت‌های مهمی از این دست خواهیم بود. ۱۰ انتخابات مهم سال ۲۰۱۸ به این شرح هستند:

۱- انتخابات ریاست‌جمهوری مصر در زمانی بین ماه‌های فوریه و مه: در این انتخابات قرار است جانشین عبدالفتاح السیسی تعیین شود. او که در ژوئیه سال ۲۰۱۳ با خلع محمدمرسی از قدرت طی یک کودتای نظامی به قدرت رسید، در ماه مه ۲۰۱۴ با حدود ۹۶ درصد آرا به ریاست‌جمهوری رسید، آماری که به عقیده بسیاری از مشکوک بودن سلامت انتخابات حکایت داشت. حالا او به اتهام آنچه «توهین به جامعه» خوانده شده، به سه ماه زندان محکوم شده است و به احتمال زیاد از نامزدی در انتخابات محروم خواهد بود.

۲- انتخابات روسیه در روز ۱۸ ماه مارس: پیروزی پوتین در این انتخابات به معنای شروع چهارمین دور ریاست‌جمهوری وی خواهد بود. پوتین دو دوره چهارساله بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ رئیس‌جمهوری روسیه بود و پس از آن سومین دوره ریاست‌جمهوری خود را در سال ۲۰۱۲ به مدت ۶ سال سپری کرد. این مامور سابق «کاگ‌ب» به‌رغم ضعف‌های اقتصاد روسیه و تحریم‌های غرب، هنوز از محبوبیت ۸۰درصدی بین مردم برخوردار است. انتقادهای زیادی در مورد زندانی کردن مخالفان به پوتین وارد شده است، اقدامی که البته موجب کاهش تعداد رقبای جدی او در انتخابات هست.  

۳- انتخابات پارلمانی مجارستان در ماه آوریل یا مه: مردم مجارستان دهه‌ها برای برخورداری از یک حکومت دموکراتیک در مجارستان جنگیدند تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۸۹ به آرزوی خود رسیدند. اما طی هفت سال اخیر، مجارستان به یک «دموکراسی غیرلیبرال» تحت قدرت نخست‌وزیر ویکتور اوربان دچار شد. او برای دستگاه قضایی مستقل، مطبوعات آزاد یا قوانین انتخابات عادلانه ارزشی قائل نیست. رای مردم در انتخابات پیش رو می‌تواند سرنوشت دستکاری در انتخابات و آینده تتمه دموکراسی را در این کشور تعیین کند.

از دیگر موارد مهم انتخاباتی در سال آینده میلادی می‌توان به این موارد اشاره کرد: ۴- انتخابات پارلمانی عراق در ۱۲ ماه مه ۵- انتخابات سراسری ایتالیا تا حداکثر ۲۰ ماه مه. ۶- انتخابات سراسری پاکستان ظرف ۹۰ روز از ۵ ژوئن. ۷- انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک یک ژوئیه. ۸- انتخابات سراسری کامبوج در ۲۹ ژوئیه. ۹- انتخابات سراسری برزیل در ۷  و ۲۸ اکتبر. ۱۰- انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در ۶ نوامبر.