ساز مخالف تیلرسون در کاخ سفید

«نیکول گائوئه‌تا» و «جاشوا برلینگر»، گزارشگران سی‌ان‌ان، در گزارش مورخ ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ می‌نویسند: اظهارات تیلرسون یکی از جدی‌ترین اظهاراتی بود که در مورد مذاکره با کره‌شمالی مطرح شده است. آنها بر این باورند که تیلرسون اشاره کرده که همچنان توقف در آزمایش‌های موشکی می‌تواند گامی مثبت در راستای کاهش تنش باشد که این هم به نوبه خود می‌تواند منجر به مذاکره‌شود.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا نیز در مقاله‌ای که ماه اوت در وال‌استریت‌ژورنال نوشت، اعلام کرده بود که «ایالات‌متحده مایل به مذاکره با کره‌شمالی است. اما با توجه به سابقه منفی این کشور در پایبندی به مذاکرات و تخلفات مکرر از توافقات بین‌المللی، تصمیم به مذاکره منوط است به میل پیونگ‌یانگ در ارسال این پیام که این کشور با حسن نیت مایل به مذاکره است. یک نشانه واقعی همانا توقف فوری تهدیدات تحریک‌آمیز، آزمایش‌های هسته‌ای، پرتاب‌های موشکی و دیگر آزمایش‌های تسلیحاتی است.»

«کینگستون ریف»، مدیر خلع سلاح و سیاست کاهش تهدید در انجمن کنترل تسلیحات به سی‌ان‌ان گفت اظهارات تیلرسون مفصل‌ترین اظهارات تا امروز در مورد پارامترهای بالقوه برای مذاکرات بود. با این حال، برخی بر این باورند که اظهارات تیلرسون نوعی عقب‌نشینی است که به «شروع مذاکرات، امکان تنفس جدیدی می‌دهد.»

ریف می‌افزاید: «تیلرسون روشن کرد که دیدارهای اولیه می‌تواند بدون پیش‌شرط شروع شود و نیازی نیست کره‌شمالی به عاری‌سازی هسته‌ای تعهد داشته باشد...» در سال ۲۰۱۷ کره‌شمالی سرعت برنامه‌های موشکی خود را توسعه داد. در همین راستا بود که رسانه‌های دولتی کره‌شمالی دیروز (چهارشنبه) اعلام کردند، «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی، درحالی‌که شخصا پذیرای دانشمندان و مقاماتی بود که در ساخت هواسونگ – ۱۵، پیشرفته‌ترین موشک بالستیک قاره‌پیمای پیونگ‌یانگ مشارکت داشتند، متعهد شد تا تسلیحات اتمی بیشتری بسازد.

کیم جونگ اون گفت: «دانشمندان و کارمندان به ساخت مدرن‌ترین تجهیزات و تسلیحات برای تقویت کمی و کیفی نیروی اتمی کشورمان ادامه می‌دهند.» وی افزود: «کره‌شمالی با موفقیت به‌عنوان قدرتمندترین نیروی نظامی و نیروی اتمی در جهان شناخته خواهد شد و ما در رویارویی نهایی با امپریالیست‌های آمریکا پیروز خواهیم شد.» در جریان این مراسم «اون» شخصا مدال‌هایی را به افرادی که برای اجرای برنامه دولت پیونگ‌یانگ در زمینه ساخت نیروی اتمی تلاش کرده‌اند، اهدا کرد.

«گائوئه تا-برلینگر» می‌نویسند کاخ سفید و وزارت خارجه در مواقعی آشکارا استراتژی متضادی در برابر کره‌شمالی در پیش گرفته و می‌گیرند. پیش از این ترامپ در توییتی ضمن تشکر از تیلرسون گفته بود او«در مذاکره با کره‌شمالی، وقت خود را تلف می‌کند.»

ترامپ بارها رهبر کره‌شمالی را با الفاظ توهین‌آمیز مورد خطاب قرار داده بود. با این حال، «ریف» در مورد اظهارات تیلرسون می‌افزاید: «سوالات اصلی همچنان باقی است: آیا تیلرسون به نمایندگی از دولت سخن می‌گوید؟ در صورت توقف آزمایش موشکی و مذاکرات جامع‌تر با کره‌شمالی، چه چیزی روی میز می‌گذارد؟» با این حال، این تحلیلگر بر این باور است که «نظر ترامپ در مورد کره‌شمالی هنوز تغییر نکرده و ممکن است باعث توقف فعالیت‌های تیلرسون شود.»

گزارشگران سی‌ان‌ان می‌افزایند اظهاراتی مانند سخنان مک‌مستر مبنی بر اینکه «زمان در حال اتمام است» نشان می‌دهد که احتمالا تیلرسون در فرآیند سیاست‌گذاری به حاشیه رفته است.