پیش‌تر نیز این طرح در مجلس نمایندگان به رای گذاشته شد که هیچ‌کدام از نماینده‌های دموکرات به آن رای ندادند و در نهایت نیز با توجه به اکثریت مجلس نمایندگان که در دستان جمهوری‌خواهان است این لایحه با ۲۲۷ رای مثبت و ۲۰۳ رای مخالف تصویب و سپس به سنا آورده شد. سنا نیز در نهایت بامداد چهارشنبه آن را تصویب کرد تا سریعتر برای امضا به دفتر ریاست‌جمهوری فرستاده شود. لایحه‌ای که گفته می‌شود به جای اینکه باری از دوش طبقه متوسط بردارد، راه را برای ثروتمندان و اغنیا بازتر کرده است. سی‌ان‌ان می‌گوید که ترامپ لایحه را پیش از تعطیلات کریسمس امضا می‌کند.گفته می‌شود دموکرات‌ها تا ساعات آخر تلاش می‌کردند تا این لایحه به تصویب نرسد. چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در سنا در ساعات پایانی روز سه‌شنبه نیز نطقی پرشور داشت اما در نهایت نتوانست تاثیری روی رای یکپارچه جمهوری‌خواهان بگذارد. چاک شومر در نطق خود اشاره داشت که این طرح با عنوان کمک طبقه متوسط در سنا مطرح شده است اما در نهایت به سود شرکت‌های بزرگ خواهد بود.

یکی از اهداف این مصوبه، پایین آوردن نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌های بزرگ است که از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد کاهش پیدا می‌کند. پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفته که هیچ نگرانی از بابت محبوبیت پایین این لایحه وجود ندارد. این درحالی است که دموکرات‌ها می‌گویند این قانون فقط به نفع طبقه بسیار ثروتمند جامعه است.با این حال این عمده‌ترین موفقیت حزب جمهوری‌خواهان در زمینه تصویب قوانین از زمان شروع ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است. برخی طرح‌های دونالد ترامپ حتی در میان جمهوری‌خواهان مخالفانی دارد اما طرح مالیاتی جمهوری‌خواهان جزو مواردی بوده که اتفاق نظر درباره آن وجود داشته است. ترامپ تصویب این لایحه را «هدیه کریسمس» خوانده است. اما باربارا لی نماینده دموکرات کنگره آن را سیلی به‌صورت خانواده‌های کم درآمد و با درآمد متوسط توصیف کرد.

پیش از این گمانه‌هایی مطرح شده بود که ممکن است برخی جمهوری‌خواهان در سنا به این لایحه رای ندهند و بن‌بستی به‌وجود آید. زیرا جان مک‌کین که سرطان مغز دارد و پس از عمل جراحی به آریزونا رفته بود و جف فلیک در مورد این طرح اظهارنظر نکرده بودند. سناتور باب کورکر نیز در مورد طرح همچون فلیک اظهارنظر نکرده بود. در چنین شرایطی وقتی یک لایحه با رای مساوی در سنا مواجه می‌شود، این معاون رئیس‌جمهوری است که با رای خود می‌تواند لایحه‌ای را از بن‌بست نجات دهد. درحالی‌که مایک پنس قرار بود به خاورمیانه سفر کند، به‌دلیل بن‌بست احتمالی سفر خود را به تعویق انداخت.در این میان برخی سناتور کورکر را متهم می‌کنند که در ابتدا قصد نداشته به لایحه رای مثبت دهد اما چون تصویب این لایحه به سود سرمایه‌گذاری‌اش در مسکن تمام می‌شود به آن رای مثبت داده است. او هر چند چنین ادعایی را رد می‌کند اما ناظران می‌گویند طرح قبلی نیز دارای چنین محتوایی بوده اما وی به آن رای منفی داده بود.سناتور کورکر روز جمعه همزمان با افزوده شدن بندی که مالیات بعضی درآمدهای خاص ملکی را ۲۰ درصد کاهش می‌داد از مخالفت با این طرح دست کشید.

گفته می‌شود او که شریک یک شرکت املاک در تنسی است، از این قانون منتفع خواهد شد.موافقان طرح می‌گویند که این طرح موجب می‌شود تا آمریکا مجددا جایی بهتر برای سرمایه‌گذاری شود. از سوی دیگر تصویب این طرح موجب می‌شود تا دونالد ترامپ مجددا به‌عنوان کسی که قصد دارد به وعده‌هایش عمل کند، شناخته شود. او پیش‌تر نیز با به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل گفته بود که باز هم به یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرده است.کاهش مالیاتی نیز یکی از ترجیع‌بندهای ترامپ در ایام کارزار انتخاباتی بوده است. با این حال ناظران بر این عقیده‌اند که لایحه مالیاتی جمهوری‌خواهان قمار محافظه‌کاران با انتخابات کنگره در سال آینده میلادی است زیرا این طرح موجب افزایش بدهی‌های ملی می‌شود و مالیات یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش بدهی‌های ملی به حساب می‌آید.همزمان گفته می‌شود چون این لایحه روی افزایش هزینه‌های درمانی نیز تاثیر خواهد گذاشت، در نهایت طبقه متوسط و ضعیف به منتقدان اصلی آن تبدیل خواهند شد. چنین امری می‌تواند به ضرر جمهوری‌خواهان در انتخابات سال آینده میلادی تمام شود و ممکن است جمهوری‌خواهان اکثریت خود را از دست بدهند.

مهم‌ترین پرسشی که برخی ناظران مطرح کرده‌اند این است که آیا این طرح موجب سقوط جمهوری‌خواهان خواهد بود؟ اگر چنین سناریویی رخ دهد و دموکرات‌ها بتوانند پیروز انتخابات سال ۲۰۱۸ باشند، سه سال بعدی ریاست‌جمهوری ترامپ بسیار سخت خواهد بود، زیرا دیگر حتی حمایت نصفه و نیمه جمهوری‌خواهان را به همراه نخواهد داشت.کریس سیلیزا، سردبیر سی‌ان‌ان در یادداشتی لایحه جمهوری‌خواهان را یک شرط‌بندی بد خواند و نوشت: هر چند چهارشنبه روز بزرگ جمهوری‌خواهان بود اما نظرسنجی‌ها در سطح ملی نشان می‌دهد افکار عمومی با لایحه مالیاتی موافق نبودهاست.

در ماه نوامبر درحالی‌که ۳۱ درصد مردم موافق طرح بودند اما ۴۵درصد نیز مخالف طرح بودند. این رقم در ماه دسامبر (ماه جاری) نیز افزایش بیشتری داشته است. هر چند موافقان طرح نیز رشد ۲ درصدی داشتند و به ۳۳ درصد رسیدند اما مخالفان طرح رشد چشمگیرتری داشتند و به ۵۵ درصد رسیدند. برخی نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که مردم بر این باورند این طرح هیچ کمکی به بهبود اوضاع اقتصادی آنها نمی‌کند و از هر ۱۰ نفر ۴ نفر به این لایحه خوش‌بین هستند.چنین آمار و ارقامی نشان می‌دهد که این طرح می‌تواند مانند شمشیر دولبه عمل کند و در نهایت در انتخابات کنگره، دست خود جمهوری‌خواهان را در عمل از پیروزی کوتاه کند.