به گزارش گاردین، شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه به اتفاق آرا تحریم‌های جدیدی را علیه کره‌شمالی به‌دلیل آزمایش اخیر یک موشک بالستیک قاره‌پیما تصویب کرد و در این راستا محدودیت‌هایی را برای دسترسی این کشور به نفت خام و فرآورده‌های نفتی و درآمدهایش از کارگران کره‌شمالی در خارج از این کشور اعمال کرد.

هدف این قطعنامه پیشنهادی اخیر ممنوعیت تقریبا ۹۰ درصدی صادرات نفت به کره‌شمالی و محدودیت ۵۰۰ هزار بشکه‌ای فرآورده‌های نفتی در سال است. اقدام دیگر این قطعنامه بازگرداندن آن دسته از کارگران کره‌شمالی است که در خارج از کشور زندگی می‌کنند. در طرح اولیه اعلام شده بود که این کارگران باید ظرف ۱۲ ماه به کشور خود بازگردند اما در این طرح جدید که به سازمان ملل ارائه شد قرار است این کارگران ظرف ۲۴ ماه به کشور خود بازگردانده شوند. در این قطعنامه پیشنهادی آمده که صادرات نفت خام به این کشور سالانه ۴ میلیون بشکه کاهش یابد. به عبارت دیگر، این کشور تنها می‌تواند ۴ میلیون بشکه نفت در سال وارد کند.

در صورت اجرای این قطعنامه دولت کره‌شمالی به قدری از لحاظ سوختی در مضیقه خواهد بود که ممکن است به فلج شدن اقتصادی این کشور و حتی مرگ‌ومیر صدها هزار نفر بر اثر کمبود سوخت در سرمای زمستان این کشور بینجامد. براساس برخی آمارها، ۵/ ۴ میلیون بشکه نفت تقسیم بر جمعیت ۲۵ میلیون نفری کره‌شمالی به این معنا است که تقریبا هر ۶ نفر در سال تنها یک بشکه نفت و بنزین مصرف خواهند کرد. این دهمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه کره‌شمالی در قبال برنامه‌های تسلیحاتی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ است.

وزارت خارجه کره‌شمالی در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری رسمی این کشور انتشار یافت، اعلام کرد: «آمریکا از قدرت هسته‌ای کره‌شمالی واهمه دارد و با دیوانگی هرچه بیشتر و بیشتر برای اعمال شدیدترین تحریم‌ها و فشارها علیه کشور ما تلاش می‌کند.» در این بیانیه خاطرنشان شد: «این قطعنامه تحریم‌های جدید در سطح محاصره اقتصادی کامل کره‌شمالی است. از نظر ما این قطعنامه ساخته و پرداخته آمریکا و پیروانش بوده و دست‌اندازی جدی به حاکمیت جمهوری ما و همچنین یک اقدام جنگی ناقض صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره و منطقه محسوب می‌شود. قاطعانه این قطعنامه را رد می‌کنیم.»

به نوشته گاردین، کره‌شمالی در ۲۹ نوامبر اعلام کرد که با موفقیت یک موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید را آزمایش کرده که خاک آمریکا را در تیررس سلاح‌های هسته‌ای آمریکا قرار می‌دهد. وزارت خارجه کره‌شمالی اضافه کرد که سلاح‌های هسته‌ای این کشور یک عامل بازدارنده و برای دفاع هستند که نقض قوانین بین‌الملل محسوب نمی‌شوند. این وزارتخانه افزود: «ما هرچه بیشتر عامل بازدارنده هسته‌ای مختص به دفاع از خود را تقویت خواهیم کرد تا اساسا تهدیدهای هسته‌ای، ارعاب و اقدامات خصمانه آمریکا را از طریق ایجاد یک توازن قدرت عملی با واشنگتن ریشه‌کن کنیم.» این بیانیه خاطرنشان کرد: «آمریکا حتی یک ثانیه نباید فراموش کند که جمهوری دموکراتیک خلق کره یک کشور راهبردی است که می‌تواند تهدید هسته‌ای چشمگیر را متوجه خاک آمریکا کند.» کره‌شمالی هشدار داد کسانی که به قطعنامه تحریم‌ها رای مثبت دادند با مجازات پیونگ‌یانگ روبه‌رو خواهند شد. در این بیانیه همچنین آمده است: «آن کشورهایی که دستشان را به نفع این قطعنامه تحریم‌ها بالا بردند همگی باید مسوول کامل تبعاتی باشند که از بابت این قطعنامه به‌وجود خواهد آمد و ما تا همیشه اطمینان حاصل خواهیم کرد که آنها تاوان سنگین کاری را که انجام داده‌اند، پس دهند.» خبرگزاری رویترز نیز می‌نویسد تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی افزایش یافته است و تنش‌های لفظی میان کره‌شمالی و آمریکا دامنه تنش را افزایش داده و به مرحله «جدی» رسانده است.

در ماه نوامبر، کره‌شمالی خواستار توقف «تحریم‌های سبعانه» شده و افزود این اقدامات که پس از آزمایش هسته‌ای قدرتمند سوم سپتامبر انجام شده یک نوع «نسل‌کشی» است. دیپلمات‌های آمریکایی معتقدند به‌دنبال راه‌حلی سیاسی هستند و قطعنامه تحریمی جدید با هدف افزایش فشار بر کره‌شمالی و رهبر این کشور تنظیم و مطرح شده است. رویترز می‌افزاید چین که تجارت کره‌شمالی با این کشور حدود ۹۰ درصد است- بارها خواستار خویشتنداری طرفین شده بود اما این بار در کنار روسیه به قطعنامه پیشنهادی رای مثبت داد. وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد که قطعنامه تحریم‌های جدید بر لزوم راه‌حل صلح‌‌آمیز برای کره‌شمالی از طریق مذاکرات تاکید کرده و اینکه همه طرف‌ها باید اقداماتی را برای کاهش تنش‌ها اتخاذ کنند. به گزارش گاردین، روزنامه گلوبال تایمز چین نوشت هدف تحریم‌های شدیدتر علیه کره‌شمالی پیشگیری از جنگ است و اینکه آمریکا موافقت کرده که در این قطعنامه اشاره‌ای به اینکه سازمان ملل به آمریکا اجازه اقدام نظامی بدهد، وجود نداشته باشد. فرق میان قطعنامه جدید و پیش‌نویسی که آمریکا در ابتدا پیشنهاد کرد این است که این قطعنامه جدید بازتاب اراده و البته موافقت چین و روسیه برای جلوگیری از جنگ و آشوب در شبه‌جزیره کره بوده است.

موج جدید تصفیه در کره‌شمالی

رهبر کره‌شمالی در بحبوحه افزایش تنش‌های بین‌المللی ناشی از برنامه‌های اتمی و موشکی کشورش، خواستار حذف و ریشه‌کنی عناصر غیرسوسیالیست از جامعه شد. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، این درخواست از سوی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی درحالی مطرح شده که وی به‌دنبال تشدید نظم ایدئولوژیک حاکم بر کشورش در بحبوحه افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه کره‌شمالی است. وی در کنفرانس رهبران اصلی حزب حاکم کارگر کره‌شمالی، سازمان‌های مختلف در کشور را مسوول حذف و ریشه‌کنی عناصر «غیرسوسیالیست» با استفاده از یک «انقلاب تهاجمی» کرده است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی در گزارش خود در این باره آورده است:‌ کیم جونگ اون گفته که این انقلاب تهاجمی باید در تمامی بخش‌های حزب صورت گیرد. این گردهمایی که در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر برنامه‌های اتمی و موشکی کره‌شمالی صورت گرفت، روز شنبه و پس از سه روز پایان یافت. کیم جونگ اون گفت:‌ «زمانی که فرهنگ و هنر سوسیالیست ما بر فرهنگ فاسد واگرایی بورژوایی چیره شود، این امر امکان‌پذیر می‌شود که مردم نه تنها در مقابل فرهنگ دشمن حفظ شوند، بلکه از مسموم شدن فرهنگ و ایدئولوژی با امپریالیسم جلوگیری به عمل می‌آید.» رهبر کره‌شمالی همچنین متعهد شد که حزب اقداماتی را در قالبی مناسب برای ایجاد یک قدرت سوسیالیستی براساس اعتماد درمیان روسای بخش‌های مختلف انجام می‌دهد.