او همچنین در روز چهارشنبه پس از برگزاری جلسه کابینه و بعداز ظهر آن روز پس از دیدار با قانون‌گذاران در مقابل دوربین‌های خبری به‌طرز بی‌سابقه‌ای از دونالد ترامپ تعریف و تمجید کرد، به‌گونه‌ای که ممکن است این رفتار وی در مقابل دوربین موجب شرمندگی معاونان روسای‌جمهوری پیشین شده باشد. برخی خبرنگاران حاضر با بررسی زمان سخنان معاون رئیس‌جمهوری در مدت زمان ۳دقیقه،به این نتیجه رسیده‌اند که او هر ۱۲ ثانیه از رئیس‌جمهوری آمریکا تعریف و تمجید کرده است. برخی کارشناسان می‌گویند که عملکرد پنس موجب شده است برخی صفات همچون چاپلوسی، پستی و تملق حق‌مطلب را در مورد او ادا نکند.

پنس یک معاون رئیس‌جمهوری فعال است. به‌عنوان مثال می‌توان به فعالیت‌های او در زمینه به تصویب رساندن لایحه مالیاتی در کنگره یا سفر به افغانستان اشاره کرد اما رفتار متملقانه وی موجب شده است تا سوالات دردسرسازی درباره او مطرح شود. بزرگ‌ترین نگرانی در مورد رفتارهای اخیر پنس این است که او به‌دنبال گرفتن امتیاز از طریق رفتارهای چاپلوسانه است. ایفای نقش مدرن برای معاون ریاست‌جمهوری از زمان والتر ماندولی آغاز شد. او معاون جیمی کارتر بود و رئیس‌جمهوری وقت کارهای بسیار مهمی را به وی محول می‌کرد. از آن زمان به بعد جایگاه معاون ریاست‌جمهوری در ساختار سیاسی آمریکا بسیار اهمیت پیدا کرد.

هر دو معاونان روسای‌جمهوری پیشین از هر دو حزب در ۴ دهه اخیر نقشه‌ مهمی را ایفا کرده‌اند. از جمهوری‌خواهان می‌توان به دیک چنی و دان کوآیله و از دموکرات‌ها می‌توان به ماندولی، ال‌گور و جو بایدن اشاره کرد. این افراد طی دو دوره یا یک دوره ریاست‌جمهوری‌های زمان خود به نحو عالی انجام وظیفه کردند. آنها در ارتقای این پست بسیار تلاش کردند و همه آنها در توفیق دفتر دوم در کاخ سفید تلاش بسیاری به خرج دادند.

این تلاش‌ها موجب شد تا روسای‌جمهور برای پیشبرد امور نیاز بیشتری به توصیه و مشاوره آنها داشته باشند. غالبا ورود معاونان ریاست‌جمهوری به بازی به ارتباط آنها با رئیس‌جمهوری و فرد نامزد ریاست‌جمهوری بازمی‌گردد. پیوند نزدیک بین آنها غالبا مبنای انتخاب معاونان ریاست‌جمهوری به‌حساب می‌آید. در واقع این اهداف بلندپروازنه است که موجب می‌شود نفرات دوم در ساختار سیاسی آمریکا تلاش بیشتری به خرج دهند تا میراثی را مشترکا با نفر اول آمریکا از خود بر جای بگذارند. بر این اساس همه معاونان رئیس‌جمهوری، نه فقط پنس، برای ایجاد و حفظ ارتباط با رئیس دولت تلاش می‌کرده‌اند. اما تمامی معاونان رئیس‌جمهوری چند دهه اخیر تلاش می‌کردند که بهترین خدمت را برای رئیس خود انجام دهند بدون آنکه لب به تملق بگشایند. چنی بارها از جورج بوش دوم تعریف و تمجید کرد، بدون اینکه فردیت خود را قربانی این موضوع کند. بایدن نیز تمام قد از باراک اوباما دفاع می‌کرد بدون اینکه خدشه‌ای به برند خود وارد کند.  پنس اما برای یک رئیس‌جمهوری متفاوت خدمت می‌کند.

یک جست‌وجوی ساده در گوگل نشان می‌دهد که تعدد مطالبی که در مورد ترامپ و خودشیفتگی او ارائه شده، از شمارش خارج شده است. همچنین مطالبی که در مورد تیم ترامپ و ستایش از او منتشر شده در فضای مجازی بسیار یافت می‌شود. اما موقعیت پنس متفاوت است و نوع رفتار وی موجب می‌شود که ارتباط این دو نفر زشت و کریه دیده شود. این درحالی است که با قوت گرفتن استیضاح ترامپ، احتمال جانشینی پنس افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط ترامپ سعی می‌کند که نقش‌های حاشیه‌ای به پنس دهد تا بیش از پیش مطرح نشود، زیرا رئیس‌جمهوری نمی‌تواند تا پایان دوره اول ریاست‌جمهوری وی را از کار برکنار کند.