سانسور تاریخ توسط تزار پوتین

اما چرا پوتین از واقعه‌ای که ۱۰۰ سال پیش رخ داده، این همه نگران است؟ برای شروع، قوی‌ترین مرد روسیه دوست ندارد توجهی به یک شورش معروف داشته باشد که به سرنگونی یک امپراتوری ختم شد. با یک انقلاب در روسیه مواجه نبودیم و در واقع ما شاهد دو انقلاب بودیم. انقلاب فوریه سال ۱۹۱۷ نیکلاس دوم را پس زد و دوره‌ای از اصلاحات لیبرال آغاز شد. چند ماه بعد از واقعه‌ای که ما به‌عنوان انقلاب اکتبر می‌شناسیم، بلشویک‌ها دولت موقت را سرنگون کردند. انقلاب اکتبر سال‌ها این کشور را درگیر جنگ و در نهایت به تاسیس اتحاد جماهیر شوروی هدایت کرد. انقلاب روسیه یکی از حوادث مهم و تعیین‌کننده در قرن بیستم به‌حساب می‌آید. با این حال پوتین مکرر به مشاوران خود گفته است که لزومی ندارد برای این واقعه سالگردی گرفته شود. در این راستا هیچ تعطیلی ملی برای این روز در نظر گرفته نشده است. تلویزیون روسیه نیز در این روز در راستای خواسته کرملین حرکت کرده و از اهمیت این واقعه به‌شدت کاسته است. اما رسانه‌های اجتماعی در روسیه نخواسته‌اند بر مدار سکوتی که مقامات روسی اختیار کرده‌اند، حرکت کنند.

میخاییل زیگار، نویسنده و روزنامه‌نگاری که پروژه ۱۹۱۷ را بنیان گذاشته است، در یکی از رسانه‌های اجتماعی هر روز خبر و داستانی از آن انقلاب به اشتراک می‌گذارد و بیانیه‌های صد سال پیش را بازنشر می‌کند. همچنین هر فرد می‌تواند صفحات مربوط به چهره‌های مهم انقلابی از جمله لنین را در صفحات شبکه‌هایی همچون فیس‌بوک، اینستاگرام و «وی‌کونتاکه» (شبکه اجتماعی روسی شبیه فیس‌بوک) دنبال کند و همپای آن اپلیکیشن ۱۹۱۷ را نصب کند یا به سراغ صفحات وب برود و اطلاعاتی کسب کند، صفحاتی که ورژن انگلیسی هم دارد.  محتوای پروژه ۱۹۱۷ شامل خاطرات و مستندات تاریخی است که به پست‌های شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود. پست‌ها عموما به انقلاب فوریه، انقلاب اکتبر و حوادثی که بین این دو انقلاب رخ داده است مربوط می‌شود.  نیکلاس دوم با انقلاب فوریه از کار برکنار شد و در نهایت نیز خودش و خانواده‌اش سال بعد از آن اعدام شدند. او اما در آن زمان چه کار می‌کرد؟ بخشی از خاطرات نیکلاس دوم در این رابطه در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است. از وضعیت سزار عزل شده در ماه اوت آورده‌اند که نوشته قرار است به مکان نامشخصی فرستاده شوند. او می‌نویسد: قرار است به جای نامشخصی فرستاده شویم. در ضمن شرلوک هولمز هم خواندم.

پروژه ۱۹۱۷، ریشه‌های ژورنالیستی دارد. زیگار همچنین موسس و سردبیر تلویزیون مستقل «Dozhd» نیز به‌حساب می‌آید. او می‌گوید که به این دلیل به‌دنبال راه‌اندازی پروژه ۱۹۱۷ بوده که نمی‌خواسته مطابق میل پوتین عمل کند. او تاکید می‌کند که از قرار گرفتن در خط دستورات پوتین خسته شده است. سردبیر این رسانه مستقل روسی به سی‌ان‌ان می‌‌گوید: برنامه‌های روزانه رسانه‌های دولتی روسیه مانند آن چیزی است که ترامپ آنها را اخبار جعلی می‌خواند. زیگار تصریح می‌کند: موارد زیادی است که در رسانه‌های روسیه نشان داده می‌شود که هیچ قرابتی با واقعیت ندارند.

به اعتقاد برخی واقعه ۱۰۰ سال پیش دارای وقایعی است که با شرایط حاضر تطابق دارد و مواردی در دل خود دارد که می‌تواند به‌عنوان درسی بزرگ از آن استفاده شود. پروژه ۱۹۱۷ به‌دنبال تغییر آموزش تاریخ است. چیزی که در رسانه‌ها و موسسات آموزشی رسمی روسیه تاکنون به آن توجه نشده، واقعیت‌های موجود در تاریخ این کشور است.

تاریخ روسیه تمایل دارد بر حاکمان متمرکز شود نه مردمان. زیگار تصریح می‌کند که روس‌ها از سرگذشت امپراتورها، دبیرکل‌ها و روسای جمهوری شوروی باید درس بگیرند نه مردمان عادی. این شیوه از تدریس تاریخ به آنها القا می‌کند که آنها نمی‌توانند در طول تاریخ چندان موثر باشند یا به‌دنبال راه‌حل سیاسی بگردند و این به عهده پرزیدنت پوتین است که برای آنها تصمیم بگیرد. با این حال پروژه ۱۹۱۷، فقط مربوط به مرور تاریخ نیست و دارای درگاه‌هایی است که مردم می‌توانند در مورد گذشته در آن به بحث و تبادل‌نظر بپردازند.