به گزارش سی‌ان‌ان، زمزمه‌هایی از سوی ترامپ شنیده می‌شود که می‌گوید اگر مولر زودتر کار خود را تمام نکند تحقیقات او را پایان خواهد بخشید و او را حذف خواهد کرد. همچنین تصورات رئیس‌جمهوری آمریکا از قدرت خود مبنی بر رای نهایی او در یافته‌های مولر و وزارت دادگستری نگرانی‌های جدیدی به‌وجود آورده است.

در این مصاحبه البته مشخص شده که ترامپ همچنان از جف سشنز عصبانی است، زیرا شنیده شده است که سشنز به‌دنبال برگرداندن سناتور سابق آلاباما به موقعیت شغلی پیشینش است. او در این مصاحبه گفته است: «من حق مطلق دارم تا آنچه را که می‌خواهم با وزارت دادگستری انجام دهم.» این درحالی است که او نمی‌تواند و قدرت انجام هرکاری را ندارد. او اختیارات اجرایی در وزارت دادگستری دارد؛ اما تحت قانون اساسی آمریکا، قدرت اجرایی مطلق نیست و هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست.

برخی می‌گویند تحقیقات بازرس مولر دولت ترامپ را با ترس زیادی مواجه کرده است، آن‌گونه که خود ترامپ در مصاحبه با نیویورک‌تایمز اعلام می‌کند که این تحقیقات دولت او را در سال جاری میلادی فلج کرده، هرچند که وی تاکید می‌کند اصلاح مالیاتی از سوی کنگره، یک پایان خوب برای دولت وی در اواخر سال جاری میلادی رقم زده است.

در این مصاحبه هر چند ترامپ مستقیم از مولر انتقاد نکرد؛ اما به‌نظر می‌رسد که بین او و طرفدارانش تقسیم کار صورت گرفته است. ترامپ به نیویورک‌تایمز گفته است: امیدوارم او عادلانه در این پرونده رفتار کند. فکر می‌کنم او چنین خواهد کرد. هیچ تبانی در این میان با روسیه وجود نداشته است و فکر می‌کنم او عادل خواهد بود.

اما همین مقدار صحبت‌های او دستمایه رسانه‌های طرفدار او شده و شک و شبهه ضمنی در سخنان ترامپ نسبت به اقدامات مولر را بسط داده‌اند. این باور وجود دارد که رسانه‌ها و نمایندگان طرفدار دونالد ترامپ قصد دارند تا با افزایش فشارها علیه مولر وی را وادار به کناره‌گیری کنند.

سخنان ترامپ در این مصاحبه نیز نشان می‌دهد که وی به‌دنبال تضمینی است که آینده کاری‌اش از سوی مولر به خطر نخواهد افتاد. این درحالی است که در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا پای حلقه خانوادگی ترامپ نیز به میان کشیده شده است. دونالد جونیور ترامپ فرزند رئیس‌جمهوری و دامادش جزو کسانی هستند که اسم‌شان در این پرونده آورده شده است.

با این حال می‌توان سناریوی دیگری نیز برای سخنان رئیس‌جمهوری متصور شد. براساس تئوری «بازجوی خوب-بازجوی بد»، ترامپ قصد دارد که نقش بازجوی خوب را بازی کند و رسانه‌ها و نمایندگان طرفدار وی نیز نقش بازجوی بد را داشته باشند تا رئیس‌جمهوری بتواند از طریق آنها به مولر ضربه بزند. استفان کالینز در سی‌ان‌ان از این مصاحبه چنین تحلیلی دارد: خیلی سخت است بتوان حدس زد در سر دونالد ترامپ چه می‌گذرد، او بسیار مبهم صحبت کرده است. او اجازه داده است تا طرفدارانش در این فرآیند میدان‌داری کنند.

البته نگرانی ترامپ و طرفداران وی نیز بی‌جا نیست؛ زیرا مولر در این پرونده تنها به‌دنبال پیدا کردن تبانی میان روس‌ها و تیم ترامپ نیست. به همین خاطر است که او با مایکل فلین قراردادی می‌بندد که در ازای آن قرارداد مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مجاب به همکاری با مولر می‌شود. همچنین وی توانسته است به ایمیل‌های تیم ترامپ در زمان کارزارهای انتخاباتی دسترسی پیدا کند. اینها مواردی هستند که دولت ترامپ را به شدت می‌ترساند؛ زیرا می‌تواند داستان این پرونده را به موردی پیچیده‌تر تبدیل کند و پای خود ترامپ را نیز به میان بکشاند.

یکی از شبهاتی که در مورد پرونده ترامپ وجود دارد این است که وی مدعی شده است از گفت‌وگوهای تیم خود با روس‌ها باخبر نبوده است.

مایکل فلین جزو کسانی بوده که با سفیر روسیه در باب تحریم‌های مسکو صحبت کرده است. همچنین دونالد جونیور ترامپ و جرد کوشنر داماد ترامپ در برج ترامپ با یک وکیل روسی که گفته می‌شود با کرملین در ارتباط بوده، جلسه داشته‌اند.

مواردی از این دست به شدت ترامپ را می‌ترساند. برای همین برخی می‌گویند ترامپ «زمان» را بهانه کرده است تا چراغ سبزی به طرفداران خود برای حمله به مولر نشان دهد. ترامپ گفته است: تنها چیزی که مرا می‌آزارد زمان است. فکر می‌کنم این برای کشور بد است. این امر موجب شده تا کشور بد دیده شود یا کشور را در موقعیت خیلی بدی قرار دهد. اگر کار زود تمام شود این برای کشور هم خوب است.

به همین منظور رادنی دیویس از نمایندگان جمهوری‌خواه به سی‌ان‌ان می‌گوید که رئیس‌جمهوری حق دارد از روند کش‌دار شدن این پرونده ناخرسند باشد. به گفته وی، رئیس‌جمهوری محق است که این اظهارنارضایتی را داشته باشد؛ زیرا قرار بوده که پرونده فقط در باب یک مورد پیش برود اما هم‌اکنون سه موضوع مجزا درحال رسیدگی است.

در مقابل نیز طرفداران مولر، به‌ویژه دموکرات‌ها می‌گویند که پرونده در مسیر خوبی قرار گرفته است؛ زیرا ترامپ پیشتر با اعمال خود نشان داده است که از ادامه پیگیری این پرونده هراس دارد. مهم‌ترین دلیلی که دموکرات‌ها برای این موضوع ارائه می‌دهند اخراج رئیس سابق اف‌بی‌آی است که به درخواست ترامپ مبنی بر پایان دادن به این پرونده بی‌توجه بوده است.  اما در این سمفونی نامنظم برخی جمهوری‌‌خواهان با دموکرات‌ها هم‌صدا شده و می‌گویند که باید برای کار مولر احترام قایل شد. چارلی دنت، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان می‌گوید: من به تحقیقات به این دلیل باور دارم که از بسیاری جهات به شفاف شدن ماجرا کمک می‌کند. روس‌ها در انتخابات ما مداخله کرده‌اند، نه تنها در اینجا بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا نیز مداخله داشته‌اند و برای کنگره مهم است که تحقیقات هم از سوی نمایندکان هم از سوی بازرس مولر ادامه پیدا کند. او می‌افزاید: ما به او اجازه خواهیم داد که کارش را ادامه دهد و پیش از اینکه بازخورد خود را اعلام کنیم، اجازه نشر یافته‌های او را خواهیم داد.