هفته بعد، آموزش‌ها حرفه‌ای‌تر می‌شود؛ به محصلان ایجاد «هویت‌های پوششی» یاد داده می‌شود تا از آن در مواقعی که می‌خواهند با دیپلمات‌ها جلسه داشته باشند استفاده کنند. به آنها آموزش داده می‌شود که چگونه دارایی‌های اطلاعاتی را «بیارایند» و «فریبا جلوه دهند» و قطعاتی در مورد استخدام و به‌کارگیری منابع لیبیایی تماشا می‌کنند. علاوه بر این ویلا، کارکنان اماراتی حدود ۳۰ دقیقه در مرکزی دیگر خارج از شهر ابوظبی به نام «آکادمی» با مجموعه‌های اسلحه، سربازخانه‌ها و دوره‌های رانندگی آشنا می‌شوند و این دوره‌ها به آنها تدریس می‌شود که یادآور «مزارع» سازمان سیا در Camp Peary است؛ یک مرکز آموزشی واقع در جنوب شرقی ویرجینیا.

«فارن‌پالیسی» در گزارشی به قلم «جنا مک لفلین» در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷، می‌نویسد که جزئیات این آموزش که در دوره‌های رسمی آموخته می‌شوند از سوی این نشریه بررسی شده و برخی مقام‌های اطلاعاتی سابق آمریکا که در این دوره مشارکت داشته‌اند توضیحاتی در مورد این آموزش‌ها به فارن‌پالیسی داده‌اند. امکانات و دوره‌ها بخشی از تلاش‌های نوپای امارات‌متحده برای خلق کادرهای حرفه‌ای اطلاعاتی براساس مدل‌های غربی است. مقام‌های دولتی و سابق سیا با وعده کارهای جذاب و شاید مشاغل سودآور وارد امارات شده‌اند.

یکی از کارکنان سابق به فارن‌پالیسی می‌گفت: «پولش عالی بود. برای هر روز، هزار دلار بود و شما می‌توانستید در یک ویلا یا هتلی پنج ستاره در ابوظبی زندگی کنید.» به گفته منابع متعدد، چهره کلیدی‌ای که در پس این عملیات آموزش اطلاعاتی قرار دارد «لری سانچز»، افسر سابق اطلاعاتی آمریکایی است؛ او کسی است که به شروع مشارکتی مناقشه‌انگیز میان سیا و اداره پلیس نیویورک مبادرت کرد که تلاش داشت با ردیابی مردم (که بسیاری از آنها مسلمان بودند) در مساجد، کتاب‌فروشی‌ها و دیگر جاها در اطراف نیویورک مانع رادیکال شدن تروریست‌های بالقوه شود. سانچز، به‌عنوان یکی از نیروهای مخفی سیا، در ۶ سال گذشته برای ولیعهد ابوظبی در امارات‌متحده کار می‌کرد تا قطعات بزرگی از خدمات اطلاعاتی را علم کند. این چیزی است که ۶ منبعی که از این قضیه مطلع بودند به فارن‌پالیسی گفتند.

اما سانچز یکی از بی شمار نیروهای حرفه‌ای اطلاعاتی- امنیتی غربی است که به سوی این کشور عربی سرازیر شده‌اند تا آموزش‌های امنیتی ارائه دهند. «اریک پرینس»، موسس و پایه‌گذار بلک واتر، هم از جمله افرادی است که برای تشکیل یک گردان از نظامیان خارجی تحت امر ولیعهد امارات، به این کشور نقل مکان کرده است. جزئیات این گردان برای اولین بار از سوی نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۱ فاش شد. «ریچارد کلارک»، مقام سابق ضدتروریسم کاخ سفید که به «سزار ضدتروریسم» معروف است، از مشاوران ارشد و قدیمی ولیعهد ابوظبی بوده و به‌عنوان مدیر شرکت «مدیریت خطر امنیتی بندر خوب» (CEO of Good Harbor Security Risk Management.) مشغول به کار بوده است. وابستگی امارات‌متحده به خارجی‌ها جهت ساخت نهادهای امنیتی جدید نیست اما کشورهای حاشیه خلیج‌فارس معمولا تلاش کرده‌اند جزئیات این کارهای اطلاعاتی را از انظار عموم دور سازند و وقتی پای آموزش عملیات نوپای اطلاعاتی به میان می‌آید جزئیات به‌طور خاص‌تری پنهان نگه داشته می‌شود. با این حال، استفاده از کارمندان اطلاعاتی سابق آمریکا برای تشکیل قابلیت‌های جاسوسی به سبک کشورهای غربی همچنان به سوی حوزه‌های جدیدتری می‌رود.

نقش سانچز در تامین سرنخ‌ها برای عملیات اطلاعاتی امارات نشان می‌دهد که شرکت‌ها و پیمانکاران خصوصی در فروش مهارت‌های به دست آمده پس از سال‌ها کار برای جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا چقدر به پیش رفته‌اند. این نوع فعالیت‌ها، نگرانی‌ها و بحث‌های قانونی درباره کار آنها را به‌دنبال داشته است. ۶ مقام سابق اطلاعاتی و پیمانکاران، این عملیات آموزشی را برای فارن‌پالیسی توصیف کردند اما خواستار پنهان ماندن نام و هویت خود شده‌اند. آنها برای محافظت از دوستان و همکاران خود که هنوز در امارات‌متحده عربی کار می‌کنند و برای محافظت از آینده شغلی‌شان می‌خواهند هویت و نامشان محفوظ بماند.  دو نفر از مصاحبه شوندگان نگرانی خود درباره این مساله را اعلام کردند که آیا این شرکت مجوز مناسب صادراتی برای آموزش‌های پیشرفته (به‌ویژه از زمانی که مربیان بین‌المللی دیگری هم وارد گود شدند) را دارد یا خیر. نگران‌کننده‌تر برای کارمندان این بود که شرکت دولتی وابسته به امارات اکنون درگیر مدیریت قراردادی است که «DarkMatter» نام دارد و FBI هم‌اکنون درحال تحقیق روی آن است. اگرچه کارمندان سابق دیدگاه‌های متعددی در مورد این آموزش دارند و آن را برای منافع آمریکا «قانونی» و «موثر» و به نفع ایالات‌متحده می‌دانند اما همگی اتفاق نظر دارند که اینکه شرکت‌ها و پیمانکاران خصوصی یک سرویس اطلاعاتی خارجی تاسیس کنند امری احتمالا بی‌سابقه و غیرمنتظره بوده است. «اف‌بی‌آی» درباره تحقیقاتی که درحال انجام است، اظهارنظری نمی‌کند. یک منبع مطلع اطلاعاتی به فارن‌پالیسی گفته که «گزینه آرمانی» این بوده که به امارات برای ساختن یک «سیا»ی مختص به این کشور کمک شود.

مسیر لری سانچز از دفتر مرکزی سیا در «لانگلی»، ویرجینیا، تا ابوظبی از نیویورک گذشت. سانچز طی بیشتر دوران شغلی‌اش در سیا به‌عنوان «عامل مخفی» در سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر نقش ایفا می‌کرد. اما در سال ۲۰۰۲، اندکی پس از حملات ۱۱ سپتامبر، «جورج تنت»، مدیر سابق سیا، سانچز را برای کار در نیویورک همراه با «دیوید کوهن»، معاون کمیسیونر اطلاعاتی در اداره پلیس نیویورک، اعزام کرد. یک ارتباط غیررسمی میان سیا و پلیس نیویورک وجود داشت: کوهن نیز معاون سابق عملیات در این سازمان بود. سانچز در نیویورک اطلاعاتی در مورد القاعده جمع‌آوری کرد. پلیس نیویورک هم در عوض، افسرانی برای رسوخ در مساجد و جوامع اسلامی و دیگر مناطق بالقوه رادیکال فرستاد؛ جاهایی که خبرچین‌ها اطلاعاتش را داده بودند. هدف جلوگیری از یک ۱۱ سپتامبر دیگر بود. در زمانی که سانچز در اداره پلیس نیویورک بود، این اداره روابطی رو به توسعه با امارات داشت. در سال ۲۰۰۸، این اداره و دولت امارات ‌معامله به اشتراک‌گذاری اطلاعات را امضا کردند و پلیس نیویورک یک دفتر ماهواره‌ای در ابوظبی دایر کرد. امارات همچنین یک میلیون دلار به بخش اطلاعاتی «صندوق پلیس نیویورک» در سال ۲۰۱۲ کمک کرد و وام‌هایی داد تا براساس آن «پلیس نیویورک ایستگاه‌های شناسایی در سراسر جهان دایر کند تا با ضابطان محلی قانون در کشور مربوطه در مورد حوادث تروریستی همکاری داشته باشند.»

سانچز در دوران حضورش در اداره پلیس نیویورک، روابطی گسترده با مقام‌های عالی‌رتبه اماراتی از جمله شیخ خلیفه بن زاید آل‌نهیان، حاکم ابوظبی، برقرار کرد. یک منبع امنیتی می‌گوید اماراتی‌ها با «عالم اطلاعات» ناآشنا بودند. سانچز نزد آنها رفت و گفت: «گوش کنید. من نمی‌خواهم مثل بقیه مقام‌های آمریکایی باشم که به اینجا پرواز می‌کنند و پس از مدتی اینجا را ترک می‌کنند. همیشه در دسترس شما خواهم بود. اگر ۳ صبح هم زنگ بزنید من در دسترس شما هستم.» این منبع می‌گوید: «سانچز با تعهدی که به آنها داد دلشان را ربود.» تحقیقات بازرس کل سیا در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که اداره پلیس نیویورک مرتکب تخلفی خاص نشده اما در نتیجه‌گیری خود اعلام کرد که این رابطه آسوده میان نهاد عالی جاسوسی کشور (سازمان سیا) و یک اداره پلیس محلی- داخلی (اداره پلیس نیویورک) موجب فرسایش اعتماد عمومی است. این موضوع موجب اعتراضات عمومی از سوی نهادهای مدنی در آمریکا شد. با فروکش کردن اعتراضات، سانچز عازم خاورمیانه شد. وقتی برج‌های دوقلو در سال ۲۰۰۱ در نیویورک فروریخت، امارات خود را در سیبل نگرانی‌ها در ارتباط با تروریسم بین‌المللی یافت. این کشور حاشیه خلیج‌فارس ناخواسته به گذرگاهی برای تروریست‌ها تبدیل شده بود و دو نفر از هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر اماراتی بودند. «جان آلترمان»، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی می‌گوید این حادثه برای امارات به یک نقطه عطف تبدیل شد.  امارات قصد داشت زیرساخت‌های اطلاعاتی خود را بسازد و در این راه به کمک «غرب» روی آورد. مقام‌های اماراتی به لحاظ تاریخی ساختارهای امنیتی غربی را رصد کرده و خواستار پیاده کردن آنها در کشور خود بودند. آنها حتی وقتی استراتژی دفاعی خود را فرمول‌بندی می‌کنند به الگوی استرالیا، بریتانیا، آمریکا و سایر کشورهای غربی می‌نگرند. آنها که به سیستم‌های اماراتی آشنایند می‌گویند ضعف این رویکرد این است که امارات استراتژی‌هایی را خریده و آنها را مانند قطعات یک پازل در هم ریخته کنار هم گذاشته و اغلب فاقد نگاه و برنامه محوری هستند. طی دوران حضور سانچز در امارات، حضور چشمگیر غربی‌ها در آموزش اطلاعاتی درحال افزایش بود. نیروهای اطلاعاتی استرالیایی و انگلیسی هم در آنجا مشغول کار بودند. اما وضعیت سانچز استثنا بود، چراکه از مزیت رابطه شخصی با خاندان حاکم که سابقه‌ای قدیمی داشت نفع می‌برد. او به اماراتی‌ها کمک می‌کرد تا یک امپراتوری جاسوسی در خاورمیانه تاسیس کنند.  در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ دولت آمریکا هم به‌طور مستقیم به اماراتی‌ها کمک کرد. پس از برخی حملات سایبری، مقام‌های دولت آمریکا پیمانکاران دفاعی را روانه امارات کردند تا آنها را در عملیات امنیت دیجیتال و سایبری آموزش دهند. اگرچه دولت آمریکا به‌طور کلی به دفاع از تلاش‌های اعراب برای ساخت کادرهای جاسوسی‌شان ادامه می‌دهد اما مقام‌های ارشد در مورد اجازه به شهروندان آمریکایی برای مشارکت در عملیات تهاجمی سایبری خطی ترسیم کرده‌اند. در سال ۲۰۱۱ مشاوران و پیمانکاران آمریکایی به امارات کمک کردند تا چیزی مانند «آژانس امنیت ملی» به سبک آمریکا بسازند. مشاوران و پیمانکاران آمریکایی اکنون در تمام زمینه‌های اطلاعاتی- امنیتی (داخلی و خارجی) درحال کمک به امارات هستند. در دوره‌های آموزشی که در امارات برگزار می‌شود الگوی CIA در برابر دیدگان اماراتی‌هاست. غربی‌ها همچنین تمام فنون ردیابی، شناسایی، گریز، عامل مخفی بودن و بسیاری از فنون دیگر را به اماراتی‌ها آموزش می‌دهند.