پروژه مذاکرات تحمیلی

 احتمال لغو توافق‌نامه اسلو

به دنبال فشارهای آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای عربی، مشاور محمود عباس تاکید کرد که شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) مساله لغو توافق‌نامه اسلو و عقب‌نشینی از به رسمیت شناختن اسرائیل را مورد بررسی قرار خواهد داد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، نبیل شعث، مشاور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امور خارجی، تصریح کرد که تصمیم لغو توافق‌نامه اسلو تصمیمی راهبردی است و باید شورای مرکزی هم که قبلا آن را اتخاذ کرده است، در آن مشارکت داشته باشد. وی ابراز امیدواری کرد که جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی با مشارکت در نشست شورای مرکزی ساف موافقت کنند. شعث تاکید کرد که شورای مرکزی نماینده شورای ملی فلسطین است و این دو نهاد در آغاز توافق‌نامه اسلو را تصویب کرده بودند و از همین‌رو، شورای مرکزی باید بار دیگر تصمیمی تاریخی اتخاذ کرده و توافق‌نامه اسلو را لغو کند.

   واکنش فلسطینی‌ها

فلسطینی‌ها که گویی «پیه» همه چیز را به تن خود مالیده‌اند به دنبال «متوقف کردن قطار آمریکا هستند.» اسماعیل هنیه که در ۶ مه ۲۰۱۷ به‌عنوان رئیس جدید دفتر حماس و جایگزین خالد مشعل انتخاب شد، «خواستار اتخاذ راهبرد مقاومتی جامع برای لغو تصمیم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی» و «تکیه بر انتفاضه مردمی» شد. هنیه هدف از این تحرکات را «متوقف کردن قطار آمریکا» دانست و گفت، برای این منظور باید در دو مسیر سیاسی حرکت کرد: نخست، پایان دادن به هرگونه چشم امید بستن به روند سازش و اعلام مرگ آن و اعلام این راهبرد به‌عنوان موضع قطعی فلسطینی و منطقه‌ای و دوم، پایان دادن به تمامی اشکال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تلاش‌های برخی طرف‌ها در این زمینه. وی افزود: «رژیم صهیونیستی باید تاوان حماقت‌ها و تصمیمات خود را به‌ویژه از طریق بستن تمامی درها در منطقه به روی آن و مقاوم‌سازی عرصه داخلی فلسطین و تحقق فوری آشتی ملی بدهد.»

اسماعیل هنیه خاطرنشان کرد:«رژیم صهیونیستی گاهی از طریق تصمیمات اخیر حزب حاکم لیکود و گاهی دیگر از طریق کنست (پارلمان صهیونیستی) سعی در تحقق اهداف خود دارد، اما نه لیکود، نه کنست و نه کاخ سفید نمی‌توانند نبرد قدس و سرنوشت آن را مشخص کنند، بلکه این منطقه هویت عربی و اسلامی خود را از طریق تاریخ و با خون شهدا به‌دست آورده است و هیچ اتفاقی نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد.» وی افزود: «نتیجه نبرد قدس در خیابان‌ها، کوه‌ها، تپه‌ها و منازل قدس و دیگر بخش‌های سرزمین فلسطین و با اراده، مقاومت، پشتکار و حقانیت مشخص می‌شود که می‌توانند تمامی تلاش‌ها برای تحریف تاریخ و تحمیل یک راهکار را به شکست بکشانند.»«فوزی برهوم»، سخنگوی حماس نیز تهدیدات دولت آمریکا مبنی بر قطع کمک مالی به آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی «آنروا» و تشکیلات خودگردان فلسطین در صورت عدم بازگشت به میز مذاکره با اسرائیل را باج‌خواهی سیاسی خواند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، برهوم در بیانیه‌ای مطبوعاتی تصریح کرد که این تهدیدات بیانگر سیاست‌های تجاوزکارانه و غیراخلاقی آمریکا در شیوه تعامل با مساله فلسطین و حقوق فلسطینیان است. برهوم تاکید کرد که در مقابل این اقدام، ملت فلسطین باید بیش از پیش متحد و همدل بوده و با سیاست‌ها و اعمال فشارهای آمریکا مقابله کنند و در برابر آن تسلیم نشوند.