کانال ارتباطی در شبه‌جزیره کره

کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی روز دوشنبه گفته بود که ممکن است کره‌شمالی هیاتی را به بازی‌های المپیک زمستانی پیئونگ چانگ در کره‌جنوبی بفرستد. با وجود آنکه این تحولات نشانه مثبت است مبنی بر اینکه دو کره برای بهبود روابط خود تلاش می‌کنند اما هیچ تضمینی برای اینکه تنش‌ها کاهش یابد، وجود ندارد. «وزارت اتحاد کره‌جنوبی» اعلام کرد: «کره‌شمالی برنامه‌ریزی کرده تا کانال‌های ارتباطی در روستای پانمونجوم را اواخر دیروز (چهارشنبه) بازگشایی کند. این کانال‌های ارتباطی پیش‌تر با متشنج شدن روابط دو طرف بسته شده بود.» «ری سون گوون»، رئیس کمیته «اتحاد صلح‌آمیز» در کره‌شمالی این خبر را به نمایندگی از «کیم جونگ اون» اعلام کرد. این مقام کره‌شمالی گفت کشورش تلاش خواهد کرد تا به شیوه‌ای «صادقانه و محتاطانه» و با «رعایت اراده رهبر معظم» با کره‌جنوبی تعامل داشته باشد.

رهبر کره‌شمالی به مناسبت سال نوی میلادی در سخنرانی سالانه خود خواستار آغاز مذاکره میان دو کره و اعزام ورزشکاران این کشور به بازی‌های المپیک زمستانی شده بود. برخی می‌گویند فشارهای اقتصادی بین‌المللی کار خود را کرد و در اولین گام، کره‌شمالی آماده مذاکره‌شده است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند مذاکرات دو کره را جدی نمی‌گیرند زیرا کره‌شمالی هنوز به عاری‌سازی شبه جزیره از تسلیحات هسته‌ای متعهد نشده است. یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که کره‌شمالی باید «یک جورهایی با دیگران ارتباط بگیرد.» گزارشگر رویترز می‌افزاید: «کیم دستور بازگشایی کانال ارتباطی با کره جنوبی را روز چهارشنبه (۱۳ دی ماه) صادر کرد آنگاه که مقام‌های کره جنوبی در مرز، تماس  تلفنی از سوی همسایه شمالی دریافت کردند.» در واقع، بانی این ارتباط هم کره‌شمالی بود که ظاهرا با استقبال مقام‌های سئول مواجه شد. محتوای این مذاکرات و تماس‌های تلفنی هنوز اعلام نشده است.

این نشانه مثبت برای مذاکره در حالی است که ترامپ بار دیگر در توییتی جدید «مرد موشکی کوچولو» را به تمسخر گرفت. «استفن کولینسون»، تحلیلگر سی‌ان‌ان در ۳ ژانویه ۲۰۱۸ نوشت: «ترامپ در اظهارنظری گستاخانه که یادآور حرف‌های بچه مدرسه‌ای‌ها است در توییت خود با یادآوری تسلیحات هسته‌ای کشورش نوشت «دکمه هسته‌ای من گنده‌تر از دکمه توست.» معلوم نیست آیا ترامپ در مورد قدرت ویرانگر تسلیحات تحت فرمانش فکر کرده است یا نه.» ترامپ چنین نوشته بود: «یک نفر در این رژیم تو خالی و گرسنه به او حالی کند که من هم دکمه هسته‌ای دارم که بزرگ‌تر و قدرتمندتر از دکمه هسته‌ای توست. دکمه من کار هم می‌کند.»

این جدال لفظی- توییتری در حالی بار دیگر اوج گرفته است که «سی.بی.اس» گزارش داد، کره‌شمالی احتمالا برای انجام یک آزمایش موشک بالستیک جدید طی روزهای آینده آماده می‌شود. فعالیت موشکی جدید کره‌شمالی در همان سایتی در حال انجام است که این کشور در سال ۲۰۱۷ موشک بالستیک هواسونگ ۱۵ را آزمایش کرده بود. این آزمایش موشکی تا به امروز پیشرفته‌ترین در کره‌شمالی بوده زیرا می‌تواند سواحل شرقی آمریکا را هدف قرار دهد. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: «گزارش‌هایی شنیدیم از آماده شدن کره‌شمالی برای آزمایش موشکی. امیدوارم این اتفاق رخ ندهد اما اگر هم بشود اقدامات سختگیرانه‌تری را علیه کره‌شمالی خواهیم داشت.»در هر حال، «کریستین کیم» می‌افزاید این خط ارتباطی در فوریه ۲۰۱۶ میان دو کره از سوی کره‌شمالی بسته شد. دلیل این اقدام هم تعطیلی یک کارخانه مرزی از سوی سئول بود که شهروندان هر دو کره در حال کار در آن بودند. این خط ارتباطی برای اولین بار است که پس از اوج‌گیری تنش‌ها برقرار می‌شود. مقام‌های سئول این را نشانه‌ای مثبت از تمایل پیونگ‌یانگ برای مذاکره می‌دانند. سخنگوی ریاست جمهوری کره جنوبی تصمیم کره‌شمالی برای بازگشایی این خط تماس را دارای «معنای مهمی» دانسته زیرا «احتمال دارد به ارتباطات بیشتر و مذاکرات گسترده‌تر منجر شود.»