ایالات‌متحده درحال‌حاضر افزون بر ۱۰۰۰عدد از این نوع تسلیحات را در اختیار دارد. بنا براسناد به‌دست آمده با توجه به افزایش تهدیدات بین‌المللی، پنتاگون دستور افزایش تولید این نوع تسلیحات را داده است. در این سند آمده است: آمریکا به‌دلیل وجود تهدیدات خارجی باید تسلیحات هسته‌ای کم قدرت خود را افزایش دهد. این سند برای سال ۲۰۱۸ نگاشته شده است. در این سند اشاره شده است که توسعه این نوع تسلیحات به منظور مقابله با کشورهایی مانند روسیه، ایران و کره‌شمالی صورت می‌گیرد. در این سند آمده است که تخریب این نوع تسلیحات کمتر از سایر تسلیحات اتمی دیگر است اما بنابر تحقیقات صورت گرفته این تسلیحات قدرتی برابر با بمب‌های اتمی استفاده شده در هیروشیما و ناکازاکی دارد. در این سند تصریح شده است که افزایش تولید این تسلیحات به منظور بازدارندگی بیشتر برای آمریکا و متحدانش صورت می‌گیرد.

این درحالی است که آمریکا بیش از ۱۰۰۰عدد از این بمب‌های اتمی کم قدرت دارد که بیش از هر کشور دیگری است. گزارش پنتاگون دلیل افزایش تولید این نوع بمب‌ها را در داشتن این نوع سلاح‌ها از سوی روسیه دانسته است. در این گزارش تاکید شده است که در صورت وقوع هر نوع جنگی روسیه تمایل زیادی برای استفاده از این نوع بمب‌ها دارد. این سند بازبینی که دولت ترامپ قرار است بعد از سخنرانی سراسری وی در اواخر ماه جاری میلادی رونمایی کند، نشان‌دهنده تغییر سیاست آمریکا در این حوزه از طریق توسعه کلاهک‌های هسته‌ای قدرت پایین و قابل استفاده است. طبق این سند موشک‌های حامل این کلاهک‌ها به نام موشک‌های D۵ هرکدام حدود ۶۶ میلیون دلار قیمت دارد. با این حال این کلاهک‌ها تنها بخش هم‌جوشی مقدماتی کلاهک‌های گرما هسته‌ای موجود را در بر خواهند داشت که قدرت انفجاری آنها را کاهش می‌دهد.

روسیه معتقد است که این سلاح تاکتیکی جدید ناقض معاهده قوای هسته‌ای میان‌برد میان واشنگتن و مسکو در سال ۱۹۸۷ است. پنتاگون در توجیه این تغییر سیاست خود گفته روسیه پیش از این به‌دلیل توسعه یک موشک کروز جدید پرتابی از زمین این معاهده را نقض کرده است و در صورتی که وضعیت متشنج موجود به مرحله درگیری مسلحانه برسد این موشک‌ها به‌عنوان عامل بازدارنده عمل خواهند کرد. پنتاگون در این پیش‌نویس ۶۴ صفحه‌ای که از سوی هافینگتون پست گزارش شد، نوشته است: با وجود آنکه آمریکا به کاستن از تعداد سلاح‌های هسته‌ای ادامه داده اما دیگر کشورها از جمله روسیه و چین در مسیر عکس حرکت و انواع جدیدی از قابلیت هسته‌ای را به زرادخانه خود اضافه کرده و دست به رفتار هرچه بیشتر تهاجمی از جمله در فضای پیرامون زمین و فضای مجازی زده‌اند.