دوئل شاهزاده با دست‌های بسته ولید بن‌طلال پیش از انتقال به زندان مخوف الحائر

رویترز اما روز یکشنبه در گزارشی به نقل از یک مقام بلندپایه عربستان نوشت: شاهزاده ولید بن‌طلال، میلیاردر سرشناس عربستانی که بالغ بر دو ماه است به بهانه کمپین مبارزه با فساد ولیعهد این کشور در بازداشت به سرمی‌برد همچنان درحال مذاکره بر سر امکان توافق با مقام‌های این کشور است اما تاکنون با شرایط اعلام شده موافق نبوده است. شاهزاده ولید بن‌طلال که ارزش خالص دارایی‌هایش ۱۷ میلیارد دلار برآورد شده مالک و رئیس شرکت هلدینگ کینگدام است و یکی از برجسته‌ترین تجار عربستان محسوب می‌شود.

یک مقام عربستانی که نامش را فاش نکرد به رویترز گفت: او رقمی را پیشنهاد کرده اما این رقم آن چیزی نیست که از او خواسته شده و تاکنون نیز دادستان کل با آن موافقت نکرده است. یک منبع دیگر نیز به رویترز اعلام کرد که ولید بن‌طلال پیشنهاد داده که اموالی را به دولت عربستان ببخشد و به این ترتیب از هرگونه پذیرفتن اشتباه خودداری کرده و بخشی از دارایی‌هایی را که خودش انتخاب کرده باشد، اعطا کند اما دولت از پذیرش این شرایط خودداری کرده است. ولید بن‌طلال از اوایل ماه نوامبر به همراه ده‌ها عضو دیگر طبقه سیاسی و تجاری عربستان به بهانه کمپین مبارزه با فساد در هتل ریتز کارلتون ریاض در بازداشت بوده است و گفته شده که مقام‌های عربستان در تلاش برای رسیدن به توافق‌هایی با بازداشتی‌ها هستند. مقام‌های عربستان مدعی‌اند، آنها به‌دنبال بازگرداندن مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار اعتباراتی هستند که بحق متعلق به دولت عربستان است.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان که این کمپین را به راه انداخت، اعلام کرده که به‌دنبال بستن هرچه سریع‌تر پرونده‌های موجود بوده و توقع دارد که اکثر متهمان به یک توافق دست پیدا کنند. این درحالی است که روزنامه دیلی‌میل می‌گوید محل نگهداری ولید بن‌طلال عوض شده است. مقامات عربستان ولید بن‌طلال را بعد از اینکه با پرداخت ۷۲۸ میلیون پوند به دولت مخالفت کرد به بدنام‌ترین زندان خاورمیانه یعنی زندان الحائر منتقل کردند. وضعیت این شاهزاده بعد از انتقالش از هتل به زندان مذکور بدتر شده است و این به آن معنا است که فرصت‌های محاکمه او یا حتی دستیابی‌اش به توافق کمرنگ‌تر می‌شود. این روزنامه انگلیسی با تاکید بر اینکه ولید بن‌طلال از این هتل به زندان الحائر منتقل شده نوشت، به این ترتیب فرصت‌های او برای حضور در دادگاه یا مذاکره بر سر خروج امن از زندان کمتر می‌شود.

حکومت عربستان ولید بن‌طلال را به همراه حدود ۲۰۰ شاهزاده و مسوول دیگر در ابتدای ماه نوامبر و در چارچوب کمپین مبارزه با فساد بازداشت کرد. زندان الحائر به‌عنوان بزرگ‌ترین زندان عربستان تحت تدابیر شدید امنیتی و تحت نظارت و کنترل بالاست و براساس گزارش‌های جهانی از خطرناک‌ترین زندان‌های خاورمیانه بوده و در میان ۱۰ زندان خطرناک جهان است. براساس گزارش‌ها، بیشتر زندانیان آن محکومان پرونده‌های تروریستی هستند که در میان آنها عاملان وابسته به القاعده و محکومان داعشی نیز به چشم می‌خورند. حدود یک ماه قبل روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز نوشته بود، ولید بن‌طلال، شاهزاده عربستانی نسبت به سازشی که مقامات سعودی مطرح کردند، اظهار بی‌اطلاعی کرد. این خبر را این روزنامه به نقل از منابع مطلع از روند پرونده فساد منتشر کرد. همچنین منابع آگاه از روند تحقیقات اعلام کردند، ولید بن‌طلال از این سازش اظهار بی‌اطلاعی کرده و با اقدامات حقوقی و دفاع از خود در مقابل اتهاماتی که به او نسبت داده شده، قصد رو به رو شدن با سرنوشت خود را دارد و به این منظور دو وکیل استخدام کرده است. بازداشت ولید بن‌طلال، تاجر مشهور به اتهامات فساد در عربستان با واکنش‌های متعددی در بازارهای مالی و تجاری روبه‌رو شد زیرا این شاهزاده میلیاردر نفوذ اقتصادی گسترده‌ای دارد و با این بازداشت بحث و جدل‌هایی در زمینه سرنوشت سرمایه‌گذاری‌های او در عربستان و خارج به‌وجود آمده است.