صبح جهنمی در بهشت آمریکا خیابان‌های هاوایی پس از اعلام خطا در هشدار امنیتی

به گزارش سی‌ان‌ان، بهشت آمریکا، شنبه‌ای جهنمی را سپری کرد. ژاکلین آزبل، شنبه صبح تازه از خواب برخاسته بود که یک پیام برای او فرستاده می‌‌شود. او با خواندن این پیام سراسیمه و با سرعت تمام مسیر زیرزمین هتل را دنبال می‌کند تا بتواند در آنجا پناه بگیرد، زیرا خبری اعلام شده بود که موشک‌های بالستیک قرار است تا لحظاتی بعد میهمان آنها در هاوایی شوند.

این دختر جوان ۲۴ ساله به سی‌ان‌ان می‌گوید: به خودم می‌گفتم که آیا ما خواهیم مرد؟ آیا موشک‌ها برای آزمایش پرتاب شده‌اند؟ واقعا چیزی نمی‌دانستیم. او می‌گوید: هنوز خواب از سرم نپریده بود که هشدار گوشی‌ام به صدا در آمد. در متنی که همراه آلارم ارسال شده، نوشته شده بود: موشک‌‌های بالستیک هاوایی را تهدید می‌کند. سریعا پناه بگیرید. این هشدار جدی است و تمرین محسوب نمی‌شود. آزبل و دوستش که میهمان هتل بودند می‌گویند وقتی این هشدار آمد، گویی گله گاوها درحال جابه‌جایی است، همه یک مسیر را در پیش گرفته بودند تا در آنجا پناه بگیرند. آزبل تصریح می‌کند که آنها نزدیک به ۲۰ دقیقه آنجا بودند اما به آنها اعلام شد که هشدار اشتباهی بوده است. آزبل در مورد شرایط آن لحظه می‌گوید: یک حس رهایی عجیبی داشتم. فکر کنم همه چنین حسی داشتند. او می‌افزاید: هاوایی زیبا است اما اینجا جایی نبوده که بخواهد بمیرد.

چنین داستان مشابهی برای سایر ساکنان هاوایی نیز رخ داده است. نزدیک به ۴/ ۱ میلیون نفر جمعیتی که هاوایی دارد، ۲۰ دقیقه جهنمی را سپری کرده‌اند. همگان به این گمان که موشک‌های بالستیک کره‌شمالی به سمت آنها می‌آید در جایی پناه گرفتند. سازمان مدیریت شرایط اضطراری نیز در هاوایی بلافاصله آزمایش‌های مربوط به یک حمله هسته‌ای را در پیش گرفت. به مردمان هاوایی گفته شده بود که بهتر است در خانه‌های خود بمانند یا اینکه در جایی سریعا پناه بگیرند تا اینکه دوباره به وضعیت امن بازگردند. این درحالی است که بیشتر کسانی که در هاوایی هستند، ساکن آنجا نیستند و توریست به‌حساب می‌آیند و آنها اصلا هیچ تجربه‌ای برای مقابله با موشک‌های بالستیک ندارند.

برخی از ساکنان هاوایی می‌گویند از زمانی که تنش‌ها بین کره‌شمالی و ایالات‌متحده بالا گرفته است، حس امنیت خود را از دست داده‌اند. آنها می‌گویند تجربه شنبه بسیار تلخ و ترسناک بوده است. براساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد برخی از مردم به حدی دچار وحشت شدند که تا مدتی در جوی آب پناه گرفته بودند. همچنین خط تلفن‌های اضطراری به حدی اشباع شد که تقریبا مسدود شدند. یکی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نوشت: قطعا این ۲۰ دقیقه وحشتناک‌ترین زمان عمر من بود و من حتی نتوانستم اپراتور به تلفن اضطراری ۹۱۱ وصل شوم و ما دائما صدای آژیر خطر می‌شنیدیم.

این درحالی است که کمی بعد از آن مقام‌های سازمان دفاع مدنی هاوایی در پیامی مجدد به مردم اطمینان دادند که پیام اول اشتباه بوده است اما ظاهرا پیام تصحیح شده با تاخیر طولانی به‌دست برخی شهروندان رسید. یک کاربر دیگر نیز نوشت: چرا بعد از ۳۸ دقیقه باید اشتباه بودن هشدار اعلام شود. آیا نمی‌توانید این را اصلاح کنید. تولسی گابارد، نماینده ایالت هاوایی در توییتر تایید کرد: این یک هشدار اشتباه بوده و هیچ‌گونه موشکی در مسیر هاوایی نیست. من نزد مقام‌ها تایید کرده‌ام که هیچ موشکی به سمت ما شلیک نشده است. سازمان مدیریت وضعیت اضطراری هاوایی اعلام کرده که یکی از کارمندانش هنگام تحویل پست خود دکمه‌ای را به اشتباه در کامپیوتر کلیک کرده که بر اثر آن از طریق موبایل و رادیو تلویزیون به مردم این هشدار اشتباه فرستاده شده است. گزارش شده که حتی در بخش‌هایی از هاوایی آژیر خطر هم به صدا درآمد. مدیر سازمان مدیریت وضعیت اضطراری هاوایی به همراه فرماندار این ایالت از بابت این اتفاق عذرخواهی کردند. این هشدار حدود ساعت ۸ صبح به وقت محلی فرستاده شد.