رئیس زیر سایه معاون

پنس به ترامپ کمک کرد که او بتواند به وعده‌اش که در دوران کارزار انتخاباتی داده بود، عمل کند و بی‌توجه به اعتراض‌های شرکای عرب و اروپایی واشنگتن، به یکی از طولانی‌ترین اهداف دیپلماتیک آمریکا، یعنی شناسایی بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل جامه عمل بپوشاند. در یک سالی که در درون کاخ سفید جنگ و هرج و مرج حکفرما بود، پنس یکی از موثرترین مقامات کاخ سفید بوده که توانسته است اهداف سیاسی خود را پیش ببرد.  مرد با نفوذ پشت صحنه که در این باب ده‌ها نفر از محافظه‌کاران و کارشناسان به قدرت او در مصاحبه‌های گوناگون اذعان کرده‌اند، بیانگر بعد دیگری از این مرد است که اجازه می‌دهد تا رئیسش در انظار عمومی دست انداخته شود. درحالی‌که پنس ردی از خود در سیاست‌های آمریکا به جای می‌گذارد، همزمان توانسته است روابط خود را با محافظه‌کاران، قانون‌گذاران و اهداکنندگان کمک‌های مالی آمریکایی مستحکم‌تر کند و این امر حکایت از این دارد که پنس به‌دنبال محکم کردن پای خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. پنس که عزیزدردانه جمهوری‌خواهان محافظه‌کار است، مخالف برخی رویکردهای اصلی لیبرال‌ها از جمله حق دگرباشی است. در سال ۲۰۱۵، به‌عنوان فرماندار ایندیانا، او که مجبور به امضای قانون آزادی مذهب شده بود، به‌شدت با رویکرد آزادی دگرباشی در این ایالت مخالفت کرد.

پنس که این جمعه به مصر، اردن و سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد، به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری توانسته است خود را در حوزه سیاست‌های داخلی محافظه‌کاران برجسته سازد. مرد سابق کنگره به‌شدت با حق سقط جنین مخالف است و حامی کم‌کردن مقررات تجاری و کوچک کردن دولت است.  او سال گذشته با تیم جدید وارد کاخ سفید شد و در نخستین اقدام خود چند وکیل کارکشته را که مخالف سقط جنین هستند در پست‌های کلیدی در بخش خدمات انسانی و بهداشتی مستقر کرد. در این مدت نیز بخش خدمات انسانی و بهداشتی توانسته برنامه سوپر محافظه‌کارانه‌ای را پیش ببرد. از جمله اقدامات این نهاد در نظر گرفتن معافیت‌های گسترده برای کارفرمایانی است که به دلایل اخلاقی و مذهبی با کنترل زاد و ولد مخالف هستند.

پنس همچنین گفته است بخش‌هایی که عمل سقط جنین را انجام نمی‌دهند یا مخالف آن هستند کمک‌های مالی دریافت می‌کنند. این سیاست که در دولت ترامپ در پیش گرفته شده است، هزینه ۸میلیارد دلاری بر دولت تحمیل می‌کند. این درحالی است که پنس اهدافی فراتر از پیشبرد سیاست‌های داخلی‌اش دارد. پنس برای ماه‌ها بحث می‌کرد که برخی از کمک‌های خارجی آمریکا به سمت مسیحیان خاورمیانه سوق داده شود. اوایل ماه جاری سازمان کمک‌های خارجی در آمریکا اعلام کرد که که پنس از آنها خواسته است تا در مورد کمک ۵ میلیون دلاری به عراق مجددا مذاکره شود و این کمک‌ها به اقلیت‌های مذهبی و قومی این کشور تعلق بگیرد.  

پنس همچنین در مورد طرح جدید مالیاتی جمهوری‌خواهان نقش عمده‌ای داشت و کمک بزرگی به این حزب در داخل کنگره کرد.  اوایل سال گذشته نیز زمانی که مخالفان سقط جنین به خیابان‌ها آمدند پنس از این راهپیمایی دفاع کرد و گفت: مهم است که این راهپیمایی در روزی صورت بگیرد که سقط جنین قانونی شد. این قانون در سال ۱۹۷۳ با رای دادگاه عالی آمریکا به تصویب رسید.  ترامپ نیز به‌منظور مقابله با طرفداران سقط جنین و لیبرال‌ها در آمریکا، پنس را به میان جمعیت معترض فرستاد تا برای آنها سخنرانی کند و خود نیز از طریق ماهواره با مردم سخن گفت.

پنس درحالی دارای ثبات رویه بوده که در یک‌سال گذشته در کاخ سفید اتفاقات زیادی افتاده است. از جمله اینکه ترامپ دوست عزیز خود یعنی استیو بنن را از کاخ سفید اخراج کرد. همچنین رینس پریبوس نیز جزو کسانی بود که از کاخ سفید به بیرون هدایت شد. هر چند که اخراج معاون رئیس‌جمهوری غیرممکن است، اما می‌توان قدرت او را کم کرد. این درحالی است که قدرت مایک پنس در این یک‌سال مدام افزایش پیدا کرده است. با این حال مارک شورت، مدیر امور قانونی ترامپ به رویترز می‌گوید: رئیس‌جمهوری در مرکز قدرت است و بعید می‌دانم که در کاخ سفید مایک پنس در مرکز قدرت قرار داشته باشد. او می‌افزاید: او به کاخ سفید آمده است تا در جهت منافع ریاست‌جمهوری خدمت کند و باید گفت هیچ برنامه جایگزینی در داخل کاخ سفید وجود ندارد. با این حال بسیاری از محافظه‌کاران بر این باورند که پنس توانسته است به خوبی از عهده وظایف خود بربیاید و سیاست‌های مورد علاقه خود را به پیش ببرد.