«تیم لیستر»، گزارشگر سی‌ان‌ان در گزارش ۲۲ ژانویه ۲۰۱۸ می‌نویسد یک عضو ناتو (ترکیه) سخت می‌کوشد گروهی را تار و مار سازد که مورد حمایت تسلیحاتی و آموزشی عضو دیگر ناتو (آمریکا) است؛ گروهی که در نبرد با داعش دست در دست آمریکا داشت. لیستر می‌نویسد در نگاه اردوغان، «یگان‌های مدافع خلق» کرد (YPG) هیچ تفاوتی با «پ‌ک‌ک» ندارند. عملیات ترکیه با عنوان «شاخه زیتون» از روز شنبه ۳۰ دی ماه شروع شده است. نیروهای ارتش ترکیه با حمایت شبه‌نظامیان خود از خط مرزی گذشته و گفته شده ۱۳ هزار مبارز در این درگیری مشارکت دارند. هدف عملیات ترکیه منطقه عفرین است که نزدیک به استان ادلب است. نیروهای ترکیه برای نظارت بر یکی از چهار «منطقه عاری از درگیری» در ادلب استقرار دارند. ارتش ترکیه با استفاده از حضور خود در ادلب به‌دنبال گشودن راه یا جبهه‌ای جدید علیه کردها است.ارتش ترکیه می‌گوید حملات هوایی این کشور ۴۵ هدف از جمله تعدادی پادگان و محل دپوی تجهیزات نظامی را نابود کرده است. یگان‌های مدافع خلق می‌گویند ۱۰۰ مکان مورد هدف قرار گرفته است. خبرگزاری رسمی ترکیه اعلام کرد که ارتش این کشور تعداد زیادی روستا در شمال غربی سوریه را به تصرف خود درآورده است. به گفته این خبرگزاری، نیروهای ارتش ترکیه در این حملات با مقاومتی روبه‌رو نشده‌اند. این درحالی است که نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» گفته‌اند که آنها پیشروی ارتش ترکیه را در چند نبرد سنگین کند کرده‌اند.

«بکر بوزداغ»، معاون نخست‌وزیر ترکیه، می‌گوید موشک‌های YPG شهر مرزی ریحانلی در خاک ترکیه را هدف قرار داده و یک نفر را کشته و ۳۰ نفر دیگر را مجروح کرده است. گزارشگر سی‌ان‌ان می‌نویسد با توجه به هماهنگی روسیه و ترکیه در قشون‌کشی آنکارا به سوریه، این احتمال مطرح شده که ممکن است یک معامله‌ای میان دو طرف بر سر حمله ترکیه صورت گرفته باشد به این معنی که روسیه به شکل‌گیری یک منطقه «عاری از درگیری» در ادلب کمک کند. [مناطق عاری از درگیری در سوریه عبارتند از ادلب، شمال حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه]. با این حال، گفته شده هنوز این منطقه در ادلب به‌طور کامل شکل نگرفته است. به این ترتیب، شکل‌گیری چنین منطقه‌ای در ادلب باعث می‌شود ترکیه در عفرین دست برتر بیابد. روسیه هم بخشی از نیروهای خود را از برابر ترکیه خارج کرده است.

کردهای YPG بر این باورند که روس‌ها به آنها خیانت کرده‌اند. آنها پیش‌تر با روس‌ها همکاری‌هایی داشتند. گفته می‌شود کردها با سه جناح (آمریکا، روسیه و دولت اسد) بده‌بستان‌هایی دارند تا در صورت به اصطلاح «خیانت» یکی از طرف‌ها بتواند به دیگری اتکا کرده یا با او به تعامل بپردازد. لیستر می‌نویسد اکنون همه چیز به‌شدت و مدت زمان عملیات ترکیه بستگی دارد. اگر هدف ایجاد یک «منطقه حائل محدود» در امتداد مرز باشد، درگیری ممکن است مهار شود. اگر ترکیه بخواهد شهر عفرین را تسخیر کند و سپس جبهه دومی برای تسخیر منبج بگشاید، جنگ دیگری در سوریه مشتعل خواهد شد. آمریکا هم اگرچه خواستار خویشتنداری طرفین شده اما به نوشته لیستر خواستار پایان عملیات نظامی ترکیه نشده است. وزارت خارجه آمریکا تنها از «آسیب به غیرنظامیان» اظهار نگرانی کرده و از ترکیه خواسته تا «اطمینان یابد که دامنه عملیات نظامی‌اش محدود باقی می‌ماند». جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید «ترکیه نگرانی‌های مشروعی» در شمال سوریه دارد. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، هم از حمله نیروهای ترکیه به منطقه عفرین در شمال کشورش به شدت انتقاد کرده و آن را ادامه سیاست‌های ترکیه در «حمایت از تروریسم» توصیف کرد.