‌ کنگره حزب سوسیال‌دموکرات آلمان عصر یکشنبه با اکثریتی ۵۶ درصدی به از سرگیری مذاکرات «ائتلاف بزرگ» با بلوک محافظه‌کار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان طبق توافق اوایل ماه رای داد. مارتین شولتس، دبیرکل حزب سوسیال‌دموکرات آلمان در سخنرانی یک ساعته خود کوشید تا اعضای حزب را برای پذیرش مسوولیت ائتلاف و همراهی با آنگلا مرکل در تشکیل دولت، متقاعد کند. او گفت راهی دشوار در پیش است. فاصله زیاد موافقان و مخالفان در حزب سوسیال‌دموکرات بیش از پیش‌بینی تحلیلگران بود و احتمالا به رهبران این حزب جرات بیشتری می‌بخشد تا سخت‌تر در مذاکرات کوشش کنند. مرکل که قصد دارد برای چهارمین‌بار صدراعظم شود، از این حزب می‌خواهد تا مجددا ائتلاف بزرگ را که از سال ۲۰۱۳ بر دژ اقتصادی اروپا حکمرانی می‌کرد، احیا کنند. در این راستا گفته می‌شود که سیگنال مثبت سوسیالیست‌ها زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شود، تاثیر خود را گذاشته است زیرا برای سوسیال‌دموکرات‌ها اندکی از نگرانی‌ سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی کاست. مرکل، شولتس و هورست سیهوفر،‌ رهبر متحد بایرنی مرکل روز دوشنبه با یکدیگر دیدار کردند و این احتمال وجود دارد که مذاکرات کامل از سه‌شنبه یا چهارشنبه آغاز شود. سیهوفر پیش‌بینی کرده است که دولت جدید از نیمه اول مارس روی کار بیاید. با این وجود تضمینی برای توافق نهایی بر سر ائتلاف وجود ندارد.

شولتس در مرکز همایش جهانی در شهر بن با حضور ۶۰۰ نماینده حزبش گفت: ورود به مذاکرات ائتلافی به منظور مشارکت در ساختن آینده بهتر برای شهروندان آلمانی و اروپایی است. او اشاره کرد: در گفت‌وگو‌های مقدماتی با احزاب محافظه‌کار، توافق‌هایی بر سر بهبود نظام درمانی و بیمه‌ها صورت گرفته است، وی اما به این موضوع هم اشاره کرد که برای ادامه راه نیز نمی‌توان مسیری آسان را توصیف کرد.کنگره یادشده، در مرکز همایش جهانی در شهر بن و با حضور ۶۰۰ نماینده برگزار شد و مارتین شولتس، دبیرکل حزب سوسیال‌دموکرات آلمان در یک سخنرانی یک ساعته کوشید اعضای حزب را برای پذیرش مسوولیت ائتلاف و همراهی با آنگلا مرکل در تشکیل دولت متقاعد کند.

شولتس به توافق سوسیال‌دموکرات‌ها با احزاب متحده مسیحی بر سر محدود کردن صادرات اسلحه از آلمان، حفظ مزایای بازنشستگی و تامین امنیت مالی در دوران تقاعد اشاره کرد. آندریا ناهلس، رئیس فراکسیون سوسیال دموکرات‌ها در پارلمان آلمان در نشست بن تاکید کرد که خواستار برگزاری انتخابات جدید نیست، اما بیم دارد که شهروندان بپرسند چرا حزب به‌جای پیگیری برنامه‌هایش به ائتلاف بزرگ با محافظه‌کاران تن داده است. خبرگزاری آلمان در این‌باره گزارش داد که شرکت‌کنندگان در کنگره، برای اظهارات ناهلس بیشتر از سخنان دبیرکل کف زدند. با این حال برخی می‌گویند که با ورود حزب دست‌راستی آلترناتیو برای آلمان، انتخاب مجدد می‌تواند به ضرر هر دو حزب بزرگ آلمان باشد. کارشناسان بر این باورند که سیاست درهای باز مرکل درخصوص پذیرش پناهجویان سوری موجب شد تا احزاب دست‌راستی و مخالف مرکل جا برای مانور بیشتری پیدا کنند و نتیجه آن از دست رفتن بخشی از آرای محافظه‌کاران در انتخابات سال گذشته میلادی شد. هرچند حزب مرکل توانست بیشترین آرا را به‌دست آورد اما هنوز نتوانسته است تا با یک حزب به توافق برسد. مذاکرات پیشین محافظه‌کاران با گروه موسوم به جاماییکا بود که پس از چند ماه آن مذاکرات نیز شکست خورد. حالا تنها شانس مرکل تشکیل دولت با سوسیالیست‌ها است زیرا مرکل گفته که حاضر نیست دولت اقلیت تشکیل دهد و در صورت عدم اجماع برای تشکیل دولت ائتلافی، انتخابات دیگری برگزار می‌کند. با این حال نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که مرکل توانسته است فعلا از یک مصیبت بزرگتر فرار کند.