وی همچنین با بیان اینکه ترامپ یک «سیاستمدار کلاسیک» نیست گفت که می‌خواهد با رئیس‌جمهوری آمریکا برای ساختن یک «رابطه قوی» کار کند. مکرون در عین حال تاکید کرد که دونالد ترامپ منتخب مردم آمریکا است و دو کشور روابط‌خوبی با هم دارند. وی در ادامه گفت: «به‌طور مرتب با او تماس می‌گیرم و همیشه بسیار مستقیم و صریح هستم. گاهی اوقات موفق می‌شوم او را متقاعد کنم و بعضی وقت‌ها هم شکست می‌خورم.»  مکرون که در ماه مه به‌عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه انتخاب شد گفت که هر دو، به‌عنوان رهبران کشورشان ارتباط قوی و موثر برقرار کرده‌اند. با این حال به گفته رئیس‌جمهوری فرانسه در برخی موضوعات بین رهبران دو کشور اختلاف‌نظراتی وجود دارد که مهم‌ترین آن، معاهده آب و هوایی پاریس است که ترامپ قصد دارد پای آمریکا را از این معاهده بیرون بکشد.  مکرون در این باره گفت که موضوع فقط دو حالت دارد یا معاهده را امضا می‌کند یا نه. او تاکید کرد از نو درخصوص این معاهده مذاکره نخواهد کرد.

مکرون گفت: من تاکید کردم که (خروج از معاهده) اشتباه بزرگی است، اما تذکر دادم که مذاکره تازه‌ای در کار نخواهد بود. یا به ما ملحق می‌شود یا نمی‌شود. چین تصمیم خود را گرفت و در حلقه کشورهای متعهد به این قرارداد بین‌المللی باقی ماند.  معاهده پاریس کشورهای امضاکننده را متعهد می‌سازد که از میزان تولید کربن خود بکاهند و مانع گرم شدن زمین تا انتهای قرن شوند.اگرچه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا این معاهده را تنها فرصت موجود برای نجات سیاره زمین اعلام کرد اما ترامپ اصلا به گرم شدن زمین اعتقاد ندارد و مدام از این معاهده انتقاد کرده است.  فرآیند اصلی شروع برنامه از سال ۲۰۲۰ است و هنوز ترامپ تصمیم نگرفته که آن را امضا کند. در صورتی که آمریکا زیر بار این تعهد نرود، ایالات‌متحده تنها کشوری است که در دنیا خارج از این معاهده عمل خواهد کرد.

نباید از این لحن استفاده می‌کرد

مکرون همچنین در این مصاحبه به لحن غیردیپلماتیک ترامپ در خطاب کردن برخی کشورها اشاره و از آن انتقاد کرد. ترامپ چندی پیش حضور مهاجرانی از کشور هائیتی یا کشورهای آفریقایی را به چاه مستراح تشبیه کرده و گفته بود که چرا ما باید از چاه مستراح‌هایی مانند هائیتی و السالوادور مهاجر بپذیریم. مکرون در این‌باره تاکید کرد که باید به تمام کشورها احترام گذاشت و نباید از چنین واژه‌هایی استفاده کرد. وی افزود: «به نظرم بسیاری از مشکلاتی که در خاورمیانه و آفریقا داریم به دلیل محرومیت‌هایی است که داشته‌اند و تحقیر‌های زیادی است که در گذشته متحمل شده‌اند و ما باید این موضوع را درک کنیم.» رئیس‌جمهوری فرانسه در بخش دیگری از سخنانش درباره دونالدترامپ به توییت‌های وی اشاره کرده و گفت: «این توییت‌ها معجونی از واکنش‌های و سیاسی و شخصی هستند. من فکر می‌کنم که وقتی شما رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده هستید، چنین کاری انجام شدنی نیست.»

مفسر ترامپ در اروپا؟

مکرون از جمله رهبران دنیایی است که تجربه کمی در حوزه سیاست دارد. در این زمینه وی تا حدودی شبیه ترامپ است. اما مکرون سعی کرده است که ارتباطات خود را با کاخ سفید نزدیک نگه دارد و روابط گرم دوجانبه را بین دو کشور سرا پا نگه دارد. به‌عکس آلمان که رابطه خوبی با رهبر فعلی آمریکا ندارد، مکرون سعی کرده است تا با نزدیک شدن به دونالد ترامپ، نقاط مشترک را پیدا کرده و همچون نقطه اتصال ترامپ با اتحادیه اروپا عمل کند. این درحالی است که آلمان و بریتانیا سرگرم مشکلات داخلی خود هستند و این مکرون است که توانسته رابطه خود را با دونالد ترامپ گرم و قوی نگه دارد.