به گزارش رویترز، نمایندگان سنا روز دوشنبه رای به از سرگیری فعالیت دولت در این کشور داد. این توافق بعد از آن حاصل شد که جمهوری‌خواهان به دموکرات‌ها قول دادند که روی طرح‌های مهاجرتی جوانان تسهیلاتی افزون بر طرح اولیه در نظر بگیرند یا دست‌کم بر سر برخی تسهیلات گفت‌وگو کنند. با این حال اظهارات نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها نشان می‌دهد که او از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده است. وی گفت: امروز به تعطیلی دولت ترامپ خاتمه دادیم، اما این به معنای کوتاه آمدن از مواضع‌مان یا موضع دموکراتیک‌مان در برابر نیازهای مردم آمریکا نیست. دموکرات‌ها در تصمیم خود برای انجام این کار متحد هستند.

راه‌حل فعلی، بودجه دولت را تا تاریخ هشتم فوریه، به این امید که بالاخره کنگره بتواند بر سر یک بودجه بلندمدت به توافق برسد، تامین می‌کند. پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اکنون زمان مناسبی برای عقب کشیدن خودمان نیست. کاملا نیاز داریم که به درس‌های آموخته شده از آنچه اتفاق افتاد توجه کنیم. باید به سمت یک باور خوب حرکت کنیم، درخصوص تعلیق اقدام در برابر مهاجران خردسال و مهاجرت و درخصوص تامین منابع برای ارتش‌مان که به شدت به آن نیاز دارد، بیایید به این چالش‌های اضطراری توجه کنیم. کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ این لایحه را امضا کرده است و دفاتر تعطیل شده دولت می‌توانند بازگشایی و فعال شوند. ترامپ شدیدا نسبت به دموکرات‌هایی که به‌دنبال توافقی برای محافظت از مهاجران جوانی که به آمریکا آورده شده هستند، انتقاد دارد.

رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده به دنبال این است که این جوانان را از آمریکا اخراج کند. قانون موسوم به داکا در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما تصویب شد. به موجب این قانون، فرزندان مهاجران غیرقانونی آمریکا می‌توانند تا زمانی که کارهای تابعیت خود را به پیش ببرند، تحصیل یا کار کنند. با این حال «دونالدترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و هم‌حزبی‌هایش موضع سرسختی در قبال آنها دارند. اعضای مجلس سنا هفته پیش نتوانستند برسر تصویب بودجه اضطراری که فرصت بیشتری برای تدوین لایحه اصلی بودجه فراهم می‌کند، به توافق برسند و این موضوع موجب تعطیلی دولت از روز شنبه شده بود. سناتورها اما روز دوشنه به توافقی در این رابطه دست یافتند و طرح بودجه موقت را با ۸۱ رای موافق در برابر ۱۸ رای مخالف تصویب کردند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اما پس از اینکه از توافق سناتورها برای بازگشایی دولت باخبر شد، بلافاصله از طریق توییتر نسبت به این اقدام واکنش نشان داد. او نوشت: انصراف دموکرات‌ها از ادامه تعطیلی دولت پیروزی بزرگی برای جمهوری‌خواهان است. اکنون، می‌خواهم این پیروزی بزرگ برای همه اعم از جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها و داکا باشد، اما بیشتر از همه می‌خواهم این پیروزی برای ارتش بزرگ و نیرو‌های امنیت مرزی آمریکا شود. به امید دست یافتن به چنین توفیقی. رئیس‌جمهور آمریکا در پایان خطاب به دموکرات‌ها نوشت: شما را پای میز مذاکره می‌بینم.  دولت ترامپ قصد دارد تا طرح‌های مهاجرتی زمان باراک اوباما را یک به یک لغو کند. در طرحی که مدنظر جمهوری‌خواهان است، قرار شده تا آمریکا مهاجران نابغه را که می‌توانند به علم و ثروت این کشور اضافه کنند، اجازه ورود دهد.  در مقابل دموکرات‌ها مخالف این طرح هستند و می‌گویند که آمریکا کشور مهاجرپذیری در طول تاریخ بوده و نباید این کشور خود را از این امتیاز محروم کند.