پیام حمایت به کردهای سوریه از اربیل ملابختیار از حزب اتحادیه میهنی کردستان

همسوی این مساله نیویورک‌تایمز نوشت که دیپلماسی آمریکا در قبال این اقدام ترکیه چندان مشخص و واضح نیست. به نوشته نیویورک‌تایمز، روز سه‌شنبه کاخ سفید پیامی برای اردوغان فرستاد تا کمی او را آرام کند و در آن پیام اشاره شده است که آمریکا حمایت خود را از کردهای سوریه کمتر خواهد کرد. اما ساعاتی پس از ارسال این پیام سیگنال مخالفی از سوی پنتاگون ارسال شد که از اساس پیام کاخ سفید را زیر سوال برد. پنتاگون در پیامی صریح اعلام کرده که در درگیری ترکیه با کردها سمت کردها ایستاده است. بیانیه‌های متضاد دولت آمریکا به نظر می‌رسد برای کم کردن فشارها از سوی هر دو طرف باشد. ترکیه به‌عنوان متحد واشنگتن و یکی از کشورهای عضو ناتو از آمریکا به دلیل حمایت از کردها بسیار عصبانی و خشمگین است. در بیانیه کاخ سفید آمده است که آمریکا هرگز به دنبال تشکیل یک ارتش کردی نبوده و این طرح در رده‌های میانی دولت مطرح بوده و تاکنون نیز مورد تایید مقامات ارشد آمریکا نبوده است. ترکیه کردهای مدافع خلق سوریه را همدست گروه پ‌ک‌ک می‌داند و از نظر آنکارا هر دو گروه تروریستی به حساب می‌آیند. یکی از مقامات کاخ سفید که خواسته است ناشناس باقی بماند در گفت‌وگو با گزارشگران گفت که ایالات‌متحده هرگز با کردهای سوریه در عفرین ارتباطی ندارد.

عفرین نقطه‌ای است که ترکیه به بهانه ایجاد مانع برای استقرار ارتش کردی مدعی حمله پیشگیرانه شده است. این مقام آمریکایی در این گفت‌وگو سعی کرد که بین کردهایی که مورد حمایت آمریکا هستند و کردهای عفرین تفاوت قائل شود. این درحالی است که کردها همواره بهترین نیرو بر روی زمین برای ایالات‌متحده در جنگ با داعش به حساب می‌آمده‌اند. با این حساب پنتاگون با اتخاذ موضعی متفاوت روز سه‌شنبه اعلام کرد که آمریکا پای تصمیم خود برای تاسیس ارتش حفاظت مرزی ایستاده است. در این راستا یکی از فرمانده‌هان آمریکایی شراکت با کردها را مایه مباهات واشنگتن دانست و گفت که کردها توانستند با پوشش آمریکا از هوا در جنگ با داعش موثر واقع شوند. سرگرد آدریان رانکین گالووی، سخنگوی پنتاگون در این راستا گفت: ارتش آمریکا آموزش نیروهای محلی را در سوریه به منظور حفاظت از مرزهای این کشور به عهده خواهد گرفت. در این شرایط اما یکی از اعضای ارشد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد، نیروهای پیشمرگه عراق آماده‌اند تا به کردهای سوریه در مقاومت مقدس‌شان در برابر ترکیه و ارتش آزاد سوریه در شمال سوریه کمک کنند.

به گزارش راشا تودی، ملابختیار، از اعضای ارشد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در جریان بازدید از دفتر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه در شمال عراق که درحال‌حاضر کنترل منطقه نیمه خودمختار در شمال سوریه را برعهده دارد،‌ گفت: اگر کردهای سوریه و ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا به ما اجازه دهند نیروهای پیشمرگه می‌توانند به منطقه عفرین واقع در شمال سوریه اعزام شوند. وی افزود: اگر بتوانیم درحال‌حاضر به عفرین کمک خواهیم کرد. اگر آنها به ما اجازه دهند نیروهایی را در عفرین مستقر خواهیم کرد، اما اگر بشود پیش از استقرار نیرو هیاتی را برای مذاکره به آنکارا اعزام می‌کنیم. ما در مذاکره بر سر جنگ عملکردی عالی داریم. همزمان با این تحولات، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد که دولت سوریه در حمله به مخالفان از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که روسیه همکاری لازم را برای خلع سلاح شیمیایی سوریه نداشته است. اخیرا ادعا شده است که ارتش سوریه با گاز سارین به غوطه در شرق سوریه که در دست مخالفان اسد بوده، حمله شیمیایی داشته است.